View : 607 Download: 0

交通體制에 依한 機能地域形成에 對한 地理的 硏究

Title
交通體制에 依한 機能地域形成에 對한 地理的 硏究
Other Titles
(A) GEOGRAPHICAL STUDY ON FUNCTIONAL REGION ASSOCIATED WITH TRANSPORTATION SYSTEM
Authors
李玉熙.
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 사회생활학과
Keywords
교통체제기능지역형성차령산맥북서지방
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
空間相互作用의 idea는 空間組織에 對한 硏究의 槪念的 道具(tool)로서 매우 重要하다. 이 idea는 一定地域의 地域的 特性보다는 地域間의 Movement나 相對的인 關聯性을 더 重要視한다. 이러한 地域間의 相互關聯性을 가장 直接的 또는 懸示的으로 나타내는 것이 交通이다. 空間的變數(Spatial Variables), 卽 地域的 相互作用의 指標로서의 交通은 現代社會의 地域形成에 뺄 수 없는 重要한 地理的因子(factor)이다. 따라서 空間組織을 形成하는 構造的 바탕을 地域間 交通體制로 看做할 수 있으며 交通 Network上의 flow를 分析함으로써 地域間의 相互作用을 나타내는 機能的 空間組織을 알 수 있다. 本 硏究의 目的은 交通體制에 依해 아마도 形成되어 있을지 모를 機能地域에 對한 形態, 變化過程, 領域등을 把握하므로써 硏究地域의 地理的 理解를 돕고자 한다. 이 硏究에서의 對象地域은 國內幹線交通網에서 격리되어 地域的, 時間的으로 隔絶된 狀態에 놓여있는 忠南 車嶺山脈 北西地方을 擇하였다. 이 硏究의 分析을 爲하여 使用된 資料는 交通部에서 發刊된 「事業用 自動車供給基準」 中 市外綬行 Bus를 基本資料로 하고, 忠南統計年報 및 天安市, 牙山, 唐津, 札山, 洪城, 瑞山 郡 統計年報를 使用하였다. 그 外에 1/5萬 地形圖와 時代別 忠南의 道路綱圖를 參考하였다. 分析方法은 Bus運行頻度를 指標로 graph理論의 分析을 通하여 硏究地域의 階層的 結節構造를 밝혔다. 그 具體的인 方法은 우선 network을 graph로 變形하고, 結節間의 關係는 flow의 量으로 matrix에 나타낸 다음 Shimbel's Shortest Path 分析方法과 Dominant flow Analysis에 依해 network內 탁월한 흐름과 接近度(中心性)를 찾음으로써 硏究地域의 空間組織을 糾明하고자 하였다. 또한 交通體制에 依한 階層組織의 特性을 比較 確認하기 爲하여 Davies의 機能指數法을 使用하여 實在機能에 依한 中心性을 求하였다. 本 硏究에서의 地域區分(regionaliaation)은 空間相互作用에 基礎를 두고, 同質地域의 見地에서라기 보다는 linkage와 nodallty의 機能地域의 立場에서 接近하였다. 本 硏究를 通하여 얻은 成果를 要約하면 다음과 같다. 卽 忠南北西地方은 伽倻山脈을 境界로 泰安半島地域과 禮唐平野地域으로 크게 區分되는데, 이것은 機能地域의 構造에 地形의 制約이 相當한 影響을 미치고 있음을 暗示한다. 한편 또 다른 分析에 依하면 忠南北西地方을 瑞山, 唐津, 泰安, 洪城, 禮山, 溫陽 등 行政中心地를 核으로 하여, 대략 郡單位의 小地域圈을 形成하고 있음을 볼 수 있다. 結論的으로 이 地域은 中心地域과는 隔絶的 位置에 있는 關係로 統合되지 않고 地方의 特色이 强하게 남아 있으며, 比較的 비슷한 規模의 農村型 小都市를 中心으로 局地化(localized)되어 있음을 볼 수 있다.;The idea of spatial interaction is very important as a conceptual tool to examine spatial organization. This concept provides us more dynamic view of understanding spatial structure of a region. Especially, in an analysis of inter-regional relations, spatial interactin can be displayed and measured by total amounts of movement of people, flows, and ideas along major transportation lines. Tran sportation as spatial variables as the criteria of spatial interaction is one of the most significant geographical factors. Consequently spatial organization of region are defined inter-regional transportation system and the fuctional spatial organization displaying inter-regional relationship can be known by analizing the flow on network. The purpose of this study is to identify form, structure and boundary of functional region which perhaps is formed by transportation system. The study analyzed hierarchical nodal structure of the given area based on the bus service frequency. The analysis abstracts proper network according to a graph theory and shows inter-relation of the nodes in flow matrix. Also in order to define the regional structure, mapping of dominant flow and nodal accessiblity are proceeded. For further understanding of functional struture in the study area, 'Davies' functional index calculated and compared with the result of both dominant flow and accessibility patterns. The north-western part of Chung-Nam province as study area is distinguished into the region of Tae-An Peninsula and the region of Yae Dang Plain. The analysis shows that the regional physical feature is much effecting the structure of functional region. Particularly nodal accessiblity surface partially presents its effect in which the region divides into two distinguished parts-one is the most accessible area in the center and other inaccessible areas in both east and west side. However, the pattern of dominant flow seeps to be subjected to locality and administrative boundaries. In conclusion this region is still alive local peculiarity, for it is far apart major transportation routes. Also, interaction surface of the region based on local bus services provides strong evidence to identify the degree of regional integration and subdivision of functional area.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE