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羅稻香 小說의 時空間 硏究

Title
羅稻香 小說의 時空間 硏究
Other Titles
(A) Study on the Time and Space of Rah, Do-Hyang's Novels
Authors
尹貞和
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
나도향소설시공간초월작가의식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
나도향은 1920년대 우리 소설문학이 형성 발전되어가는 과정을 가장 잘 보여주는 작가이다. 그러나 이제까지의 그에 대한 연구는 작가론 중심으로 진행되어 오거나 상세한 작품분석이 결여되어 있는 한계점을 지니고 있다. 따라서 본고는 나도향 소설의 보다 세밀한 작품분석과 의미추출을 목적으로 하여, 작품내의 시공간성의 의미추출을 통해 작가 의식의 지향점에 도달하고자 한다. 문학작품은 시간과의 상관관계 아래서 기능하는 유기적 구조물이며 작품 속에 내재한 언어와 인간 또한 시간과 공간에 밀접한 연관을 맺고 있다. 이렇듯 문학작품 내에서 시공간은 소설의 이야기를 구성하는 기본사건들을 조직해주는 역할을 하는 기본인자로 작용한다. 문학연구의 시간과 공간은 작품전체의 내적 의미 생성원리로서 주제에까지 관여하는 총체적인 틀로서 작용한다. 그런데 하나의 문학작품에 시간이 구성될 때는 공간적 질서로 독자에게 인식되기 마련이다. 공간과 시간은 상호복합적인 의존작용을 하면서도 시간은 공간의 구체성에 크게 의존하고 있기 때문이다. 따라서 본고에서는 이러한 시간적 의미를 포함한 공간을 작품연구의 방법적 틀로서 취하고자 한다. 본고의 공간이란 소설내용을 이루고 있는 의미론적 공간으로 현실에서의 작가의 의식세계를 살펴볼 수 있게 한다. 나도향에게 있어서 현실세계는 언제나 부정적으로 인식된다. 이러한 인식은 작품에서 과거의 공간으로 함몰하는 인물의 행위로 나타난다. Ⅱ장 A에서는 이러한 현실의 부정성을 드러내고자 우선적으로 과거로 도피하려는 작가의 의식이 드러난다. 나도향의 초기 소설은 현재의 시간성에 대립하는 과거의 시간에서의 내부공간을 중심으로 하는 작가 의식의 지향이 보이고 있다. 이러한 내부공간은 특히 '집'이라는 공간으로 구체화되며 인물적 지향은 '어머니'에 대한 그리움으로 나타난다. 결국 작가는 과거의 공간을 살핌으로써 현재의 부정성을 역설적으로 증명하고 있는 것이다. <출학> <젊은이의 시절> <별을 안거든 우지나 말걸> <옛날 꿈은 창백하더이다> <어머니> 등이 여기에 해당한다. Ⅱ장의 B에서는 부정적 시공간인 '현재'를 더욱 면밀하고 구체적으로 드러내고 있다. 현재의 공간은 계절적으로 '겨울'이라는 극한적 상황을 띄고 인물에게 좌절을 안겨주는 곳으로 나타난다. 전기작품의 내밀한 공간의 제시와는 달리 현재의 공간은 사회적 외부공간으로 확장되고 있다. 그러나 이러한 외부공간은 출구가 철저히 폐쇄된 공간으로 인물이 좌절하는 곳이다. <은화 백동화> <십칠원 오십전> <당착> <여이발사> <행랑자식> <자기를 찾기 전> 그리고 <전차차장의 일기 몇 절>등의 중기 작품이 여기에 속한다. Ⅲ장에서는 '현재'에서의 탈출구가 배제된 상황의 인식 아래 초월을 모색하는 인물의 행위공간을 보여준다. A에서는 인물의 모색이 긍정적 행위로 상승적으로 진행되는 작품인 <벙어리 삼룡이> <꿈>의 공간을 분석한다. 그러나 표면적 결과는 인물의 죽음으로 나타나고 있어 부정적 현실의 견고함을 드러낸다. 그러나 이러한 모색하고자 하는 인물의 의지를 통해 작가의 적극적인 현실대응을 살펴볼 수 있다. Ⅲ장의 B에서는 인물이 현재를 극복하고자 하는 출구 모색의 의지는 있지마는 그것이 철저히 좌절되는 하강적 행위의 공간을 드러내고 있다. <물레방아> <지형근> <뽕>의 작품들은 부정적 현실의 견고함을 더욱 사실적으로 드러내고 있다. 미래적 희망이 철저히 차단된 시대에서 나도향은 현재의 부정성을 작품을 통해 일관적으로 드러내고자 하였다. 부정적인 현재의 공간을 보여주는 것과 과거의 공간을 그리워하는 것은 현실세계의 좌절감과 연결되어 있다. 이는 1920년대의 암울한 시대상황을 작품을 통해 사실적 기법으로 형상화하려는 나도향의 작가의식이라고 할 수 있다.;The novels of Rah, Do-Hyang, who is an author in 1920's, show the process very well that Korean novels develop. Yet, the studies on his novels till now are limited to the author himself, and a detailed analysis of his novels was lacking. This paper starts with recognizing the limitation of those studies. It aims to analyze the novels of Rah, Do-Hyang in detail and to extract meaning from them. Through the extraction of chronotope(henceforth, The Time and Space will be used instead of chronotope) meaning in the novels of Rah, Do-Hyang, we can reach to the ultimate point of his consciousness. A literary work is an organism which functions with are closely related to Time and Space, and also the language and character in the work is closely related to Time and Space. In this way Time and Space in the liteary work operates as a fundamental element which organize the individual events into the story of the novel. The Time and Space of literary studies act as a whole frame which is a generating principle of the work's inner meaning and affects even the theme of that novel. When Time forms in a literary wort it tends to be recognized to the readers as a spatial order. Time and Space depends upon each other, and Time is largely dependent upon the concreteness of Space. Therefore, the Space including this meaning of Time would be taken as a methodological frame for the study of literary works in this paper. The Space is a semantic space which constitutes the content of a novel and makes us consider the author's consciousness in the real world. The real world is recognized negatively for Rah, Do-Hyang and this appeals as an action of character, that sinks into the space of the past. Section A of chap.Ⅱ shows the author's consciousness to escape to the past in order to reveal the negativity of real world. The early novels of Rah represents the direction of the author's consciousness which centers around the inner space in the past. Such an inner space is opposed to the time of the present and it is realized as a longing for 'his mother'. That is, the author paradoxically proves the negativity of the present by examining the space of the past. <Being expelled from the School>, <The Time of a Youth>, <The Dream of Old Days Was Pale>, <Mother> and etc. are the early novels of Rah. In section B of chap. 2, 'the present' as a negative Time and Space is expressed in a detailed and concrete way. The space of the present has the extreme situation of a season 'winter' and is a place which makes a character depressed and discouraged. Unlike the internal and secrete space of the past, the space of the present is expended rather to the outer space of society. However, such a outer space is a completely closed place and there a character gets depressed. <A Silver Coin, a Nieckel Coin>, <Seventeen Won Fifty Cheon>, <Contradiction>, <A Woman Hair Dresser>, <Before I Find Myself> and <A Few Phrases of a Bus Conductor's Diary> are the works of this period. Chap. Ⅲ represents the acting space of a character who recognizes the situation of no escape from the present, and gropes for the transcendence from the present. In Section A of this chapter the works like <A Dumb, Sam-Ryoung-I>, <A Dream> are analyzed. in which the groping of character risingly developes to positive actions. Since the superficial result is represented as the the death of a character, it says that the negative real world is so firm and strong. The author's active confrontation of Real world can be observed through a character's will to find an escape. In section B says that a character has a will to overcome the present, however, it is absolutely miscarried and frustrated in the space of falling action. Such a solidity of negative reality could be well shown in the works like <A Water Mill>, <Chi, Hyang-Keun>, <The Mulberry Leaves> Rah, Do-Hyang has lived in those days when any hope is fully obstructed and therefore tried to express the negativity of the present through his many works consistently. Showing the space of negative present and longing the space of past are related to frustration in real world. This could be the author's consciousness that represents the dark situation of 1920's through his works with realistic techniques.
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