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麗末鮮初 趙浚의 政治 社會改革論 硏究

Title
麗末鮮初 趙浚의 政治 社會改革論 硏究
Other Titles
(The) Cho, Joon's Political and Social Reformation from the end of Koryo to the early Chosun
Authors
黃智鉉
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
여말선초조준정치사회개혁론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
As the exiting studies for Cho, Joon(趙浚) were mdstly related with the reformation on the farmtead, it has been needed to study further on Cho, Joon's position during the Chosun foundation, this report was studied on the meaning of his activities based on the political and social reformation he presented. The following is the summary of this thesis : Cho, Joon was born in the Pyung-Yang Cho's family(平壤趙氏家門) which is one of the influential families and he was grown up at the period of Yuan's interference, but it was shown that he did not have so much influence on his launching into politics when it was era that opposes the Yuan's policy. And it was not a favorable circumstance for his early gdvernment office beacuse of predominance party of Lee, In-Im(李仁任) who took the political power at the time. His reformation concept was influenced by the contact with Lee, Jae-Hyun( 李齊賢), Lee, Gok(利穀), and Lee, Saek(李穡) who were the confucian scholars of his family and based on the philosophy taught by Yoon, So-Jong(尹昭宗). And also exchange with the persons who were involved in the reformation when it was the King Kong Min(恭愍王) and the central and urban situation under the King Uoo's(禑王) seem to have influenced him to plan his reformation. Cho, Joon had formed a political union after Lee, Sung-Kae's (이성계) withdrawing troops from Wi-wha-do(威化島回軍) and become distinguished in political world from that time. Therefore, Chd, Joon could present a direction for the reformation as a civil minister and Lee, Sung-Kae could be a background of the power in accomplishing his reformation successfully. So, the Chosun foundation could be made with the complementary relation of the both persons who represent them as a civil minister and a military minister respectively. His political and social reformation's purpose was to operate the benevolent government of which concret approach was establishing the discipline through the constitutional government. This shows that his policy is different from the Confucian Scholars like a Chung, Do-Jun(鄭道傳) in the end of Koryo. Also, it is regarded that his leadership came from his experience on the activity as a local governor and on the previous government operation activity related with the Great judical constitution and the code of law etc. And with the point of view that his reformation was executed during from the King Chang(昌王) to early Chosun foundation, it is considered that he had an intention that he would solidify the base on the propulsive influence in foundation and expose the expected nation's corrupt in order to minimize a disorder from that transition period. As there are many consistent points with other reformation which were raised after the King Chungsun(忠宣王), this implies that many reformation has been carried out but did not be successful until the end of the Koryo. So, these reformations were accepted by Cho, Joon and he had formed a basis of Chosun foundation with the reformation. And also this has reflected the Economic 6 Canon(經濟六典) and has played an role to maintain the political society in the early of Chosun until the Kyung Kook canon(經國大典) which was the basic code of laws in Chosun were complied.;본 논문은 朝鮮建國의 중심인물인 趙浚(1346-1405)의 時務策을 중심으로 그가 제시한 政治社會改革案의 성격과 내용을 규명하고 麗未鮮初에 있어서 조준의 정치사회적 위치에 대하여 고찰한 것이다. 기존의 趙浚에 대한 연구는 대부분이 田制改革案과 관련한 것이었기 때문에 조선건국과정에서 그의 위치에 대해서는 보다 폭넓고 자세한 연구성과를 필요로 하고 있다. 그래서 本稿에서는 그의 政治社會改革案을 바탕으로 그 역사적 의의를 살펴보고자 하였다. 조준은 元干涉期라는 파행적 정치상황에서 성장하였던 權門世族의 하나인 平壤趙氏家門 출신이었으나, 反元政策이 적극적으로 시도되면 恭愍王代에는 그의 가문배경이 관직진출과정에 영향력을 가지지 못한 것으로 보여진다. 또, 禑王代 그의 초기관직생활은 당시 정권을 잡고있돈 李仁任 一派의 발호로 그리 순탄한것만은 아니었다. 그의 개혁구상은 李齊賢, 李穀, 李穡과 같은 유학자들과의 접촉, 尹紹宗을 통해 수학한 性理擧을 기반으로 하였고 恭愍王代 개혁에 직간접적으로 참여했던 인물과의 교류, 禑王代 경험했던 중앙과 지방의 상황이 영향을 미쳤다. 그가 政界에서 두각을 나타내기 시작한 것은 威化島回軍 이후 李成桂의 지원을 통해서 개혁안을 제시하고 추진하면서 부터인데 조준은 文臣으로서 개혁의 방향을 제시하고 武臣 이성계는 이것이 무난히 추진될 수 있도록 뒷받침해 주었던 것이다. 그리고 文臣과 武臣으로 대표되는 兩者의 상호보완적인 관계를 통해 조선건국이 이루어질 수 있었다. 조준의 정치 사회개혁론의 구체적 내용을 살펴보면 중앙집권체제에 있어서는 君主를 통치구조상 정점에 놓았으나 실제 정치는 宰相을 중심으로 6部가 담당하도록 구상하였다. 또, 지방제에 있어서는 지방관의 官品을 올리며 그 자격을 강화하여 이들을 통해 지방의 권세가 세력을 제거하고 지방에서 田制改革을 뒷받침하는 역할을 담당하도록 하였다. 군사제도의 정비를 통해서는 국방을 강화하도록 하였을 뿐만 아니라 軍權의 장악을 시도하려 하였다. 사회질서에 있어서는 불교를 대신하여 성리학으로 신분적 위계질서를 확립하려고 하였다. 그의 政治社會改革論은 仁政의 실시를 목표하였는데 그의 時務策이 昌王에서 조선건국직후에 주로 이루어진 점을 볼 때 건국추진세력의 기반을 공고히 하고 당시 국가의 부패를 척결하면서 왕조교체기에서 오는 혼란을 최소화하려는 의도가 있었던 것으로 보인다. 그의 政治社會改革論은 물론 忠宣王代이후 꾸준히 제기되어온 개혁론들과 유사한 내용이 많은데 이는 그동안 추진되어 오던 개혁정치가 완전히 성공하지 못하고 麗末에까지 이르렀고 조준의 건의로 정치권에서 수용되어 실시되었다는 점에서 의의가 있다고 하겠다. 또, 이러한 趙浚의 개혁론은 조선건국의 기반이 되었으며 經濟六典에까지 반영되는 점으로 미루어 조선의 기본법전인 經國大典이 편찬되기까지 조선초기 정치 사회를 지탱해주던 역활을 했다는데도 의의가 있다고 본다.
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