View : 749 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author손지연-
dc.creator손지연-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:05Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:05Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000031325-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/183210-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031325-
dc.description.abstract최근 기업환경의 급격한 변화와 경쟁력의 심화에 따라 이에 대처하기 위한 종합적인 능력을 갖춘 인격자원의 개발에 기업의 관심이 더욱 집중되고 있다. 기업의 인적자원개발은 교육훈련을 통해 이루어지며, 이에 대한 평가는 주로 교육 훈련 참가자의 교육훈련에 대한 반응 및 직무수행결과 등에 초점을 두어 왔다. 그러나, 교육훈련의 성과에 영향을 주는 피훈련자의 특성은 간과되어 왔다. 본 연구에서는 교육훈련의 성과에 영향을 주는 피훈련자의 특성 중 모티베이션 요인에 중점을 두어 교육훈련에서의 학습 모터베이션에 영향을 미치는 요인에 관해 살펴보고자 하였다. 영향요인들을 크게 개인특성 요인과 상황특성 요인으로 구분하여 연구하였으며 이틀 통해 교육훈련의 성과에 직결되는 피훈련자의 모터베이션을 높일 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 본 연구의 조사방법은 실증 연구를 위한 문헌연구와 이를 기초로 연구모형을 개발하고 가설을 설정한 다음 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 개인의 통제의 위치 (locus of control)에 따라 기대, 직무몰입, 경력계획의 정도가 다를 것이라는 가설을 제시하였다. 또한 교육훈련에 대한 기대가 높을 수록, 직무몰입 정도가 높을 수록, 그리고 경력계획활동에 열심히 참여할수록 교육훈련에서의 학습 모티베이션은 더 높을 것이라고 예측하였다. 반면 조직내 상황제약을 많이 느끼는 피훈련자일수록 교육훈련의 학습 모티베이션은 낮을 것이라는 가설을 설정하였다. 설문자료의 통계분석에는 일원변량분석, 상관관계분석, 회귀분석을 이용하였고, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 내재론자들이 외재론자에 비해 업무성과가 결과에 영향을 미치리라는 기대(성과→결과의 기대)가 높고, 직무에 더 몰입하고 있었으며 경력계획을 더 잘 세우고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 열심히 노력하면 소기의 성과를 달성할 것이라는 기대(노력→성과의 기대)가 높고, 직무몰입 정도가 높으며, 경력계획을 잘 세우고 있는 피훈련자일수록 교육훈련에서 열심히 배우려는 모티베이션이 높았으며, 과업환경의 제약이 많다고 느낄수록 학습 모티베이션은 낮았다.;As world economic environments are rapidly changing and companies are going into, a keen competition, Human Resources Development activities, which consist of training, education, and development, are currently receiving more increased attention in the industrial and academic areas Studies of the effectiveness of training and education have focused on trainees, and the effectiveness of training has been measuredd by trainees' reactions to the content of training program and improvement in tangible outcomes of individual or organization. But, trainees' characteristics and situational variables which infiuence training effectiveness have been neglected. The purposes of this study are ; 1) to examine variables which affect trainees' motivation to learn in a training situation. 2) to develope a model that shows how individual characteristics and situational characteristics are linked to training-related motivation. 3) to suggest the ways how to improve trainees' motivation to learn with those purposes, a hypothetical model was developed through revieeing existing literature. in connection with the literature study, a questionnaire survey was conducted. The hypotheses of this study are as follows ; 1) Individual locus of control would influence expectancies, job involvement, and individual career planning. 2) The trainees' beliefs that their effort in the training program will result in performance and that desirable outcomes such as pay increase or recognition will result from improved performance would positively relate to training motivation. 3) Job involvement would positively relate to trainees' motivation to learn 4) Individual career planning would positively relate to training motivation. 5) Situationl constraints would negatively relate to trainees' motivation to learn. Data were collected through the quetionnaire from 212 trainees of Korean Broadcasting System. The hypotheses and the validity of model were tested using oneway ANOVA, Pearson correlation. The results of this study are summarized as follows ; 1) In comparison to externals, internals have higher degree of expectancy that performace would result in desirable outcomes. Internals are more involved in their jobs and their career than externals. 2) The trainees who expected that their effort in the training program would result in performance are more motivated to learn the content of training program. And the trainees' belief that desirable outcomes would result from improved performance is somewhat related to trainees' motivation 3) The more the trainees are involved in their jobs, the higher the trainees' motivation to learn is 4) Trainees the are actively involved in their individual career planning are more motivated to learn 5) Trainees rho perceive that situational constraints are severe are less motivatied to learn-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제제기 및 연구목적 = 1 B. 연구방법 = 3 C. 논문구성 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 인적자원 개발 = 5 1. 인적자원 개발의 본질 = 5 2. 인적자원개발의 활동영역 = 6 B. 교육훈련에 관한 고찰 = 7 1. 교육훈련가능성(Trainability)과 교육훈련의 유효성 = 7 2. 교육훈련에 관한 선행연구 = 9 C. 교육훈련에 있어서 학습 모티베이션의 영향변수 = 15 1. 학습 모티베이션(Motivation to learn) = 15 2. 통제의 위치(Locus of Control) = 16 3. 기대 (Expectancy) = 20 4. 경력계획(Career Planning) = 26 5. 직무몰입(Job Involvement) = 29 6. 상황제약(situational constraints) = 32 Ⅲ. 연구의 모형 및 가설 = 36 A. 연구모형 = 36 B. 연구가설, 변수설정, 조작화 = 37 1. 연구가설 = 37 2. 변수설정과 조작적 정의 = 39 3. 측정 도구 = 40 Ⅳ. 가설검정과 결과분석 = 43 A. 자료수집방법 = 43 1. 연구대상 = 43 2. 연구기간 = 43 3. 응답자 구성 = 43 4. 실증분석 방법 = 44 B. 가설검정 = 45 1. 가설 1의 검정 = 45 2. 가설 2, 3, 4, 5의 검정 = 47 3. 인구통계학적 변수에 따른 분석 = 49 4. 추가적 분석 = 58 Ⅴ. 결론 = 60 A. 연구결과의 요약 = 60 B. 연구의 의의 및 한계 = 61 설문지 = 68 <ABSTRACT> = 78-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2775958 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject교육훈련-
dc.subject모티베이션-
dc.subject직무몰입-
dc.subject경력계획활동-
dc.subject상황제약-
dc.title교육훈련 모티베이션의 영향변수에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE INFLUENCES OF INDIVIDUAL AND SITUATIONAL VARIABLES ON TRIANEES' MOTIVATION TO LEARN-
dc.format.pagevii, 79 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 경영학과-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE