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變形文法理論을 適用한 中學敎 英語文法 指導

Title
變形文法理論을 適用한 中學敎 英語文法 指導
Authors
張基灐
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
변형문법이론중학교영어문법
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1974년 3월 1일부터 개정·시행되어온 현재의 중학교 영어교과서는 전국적으로 단일화되었고, 문법교육의 바탕으로는 구조문법을 채용 하고 있다. 본 연구의 목적은 중학교 영어문법교육의 문제점을 논하고, 문법교육의 개선을 위하여 몇가지의 제안을 하고자 한다. 제Ⅱ장에서는 한국과 구미의 문법교육의 전체적인 흐름을 살펴보고, 제Ⅲ장에서는 전통문법과 변형문법을 비교하면서 구조문법에 대한 문제점을 논한다. 구조문법에서는 표면적인 언어현상에만 집착하기 때문에 내면적인 문법적 차이를 보여주지 못할 때가 많다. 표면적으로 유사하나 내면적으로는 다른 문장구조를 차별을 두지 않고 제시함으로서 학생들로 하여금 언어구조에 대한 잘못된 문법적 유추를 초래하는 경우가 있다는 것이다. 또한, 문장구조에 대한 체계적인 분석·설명없이 기계적인 문형의 연습만으로는 학생들이 실제로 언어를 사용하는데 있어서 창조적인 능력을 가지게 할 수 없다는 것등을 문제점으로 들 수 있다. 제Ⅲ장에서는 현재 사용되고 있는 중학교 영어교과서를 대상으로 특히, "Structure"부분과 "Pattern Practice"부분을 중심으로 하여 문형의 구조상의 순서와 배열, 연습방법등에 대해서 다음과 같은 기준에 의하여 분석한다. 1. 간단하고 쉬운 문장부터 차츰 복잡하고 어려운 문장구조를 학습할 수 있도록 배열되어 있는가? 2. 동일한 내면구조(deep structure)의 문장을 분리하여 가르치고 있지 않은가? 3. 상이한 내면구조의 문장을 표면구조(surface structure)가 유사하다고 하여 함께 포함시켜 가르치고 있지 않은가? 이러한 논의를 통하여 우리나라 중학교 영어문법교육의 향상을 위하여 다음과 같은 결론에 도달했다. 1. 구조문법을 바탕으로 문법교육을 시도하고 있는 현 중학교 영어교과서는 문형의 순서나 배열에 있어서 표면구조에만 집착하고 있는 까닭에 모순을 내포하고 있다. 2. 이러한 모순점을 해결하기 위해서는 변형문법의 도입이 필요하다. 3. 변형문법도입의 한 방법으로서 문형연습의 문제가 되는 부분을 "변형연습"으로 대체하는 것이 바람직하다. 4. 변형연습은 특히 유기적 상관성을 이용하고, 내면구조에서 표면구조로 변형되는 과정을 보여줌으로서 사고력을 발달시키고 언어의 창조성을 얻게한다. 5. 교육현장의 상황을 잘 이해하고 있는 교사들의 끊임없는 연구와 노력으로, 각 문법이론의 분석을 통한 융통성 있는 지도가 필요하다.;The present middle school English textbooks, which have been used in all the middle schools of the country since march 1, 1974, adopt the theory of structural grammar as their theoretical foundation, especially, for grammar teaching. The purpose of the paper is to discuss problems of grammar teaching in middle schools, and to present a few suggestions for its improvement. Chapter Ⅱ reviews the over-all grammar teaching in Korea and Europe and America. Chapter Ⅲ discusses problems of structural grammar, based on traditional and transformational grammar. Since the theory of structural grammar puts too much emphasis on surface phenomena of language, it sometimes fails to show underlying grammatical differences of sentences. It is possible that the indiscriminate presentation of superficially similar, but underlyingly different, structures to students may cause the development of false analogy on grammatical structures of the language. Furthermore, it is hard to provide students with the creative ability of language use, only making them practice patterns by rote without any systematic explanations of their structures. Chapter Ⅳ analyses Structure and pattern Practice sections of the textbooks, in particular, the order of structural patterns, their groupings, and their drill methods. The analytical criteria employed in the paper are as follows : 1. Whether they present structures from easy ones to more complicated ones; 2. Whether they teach underlyingly identical structures separately; 3. Whether they classified underlyingly different structures as same ones because of their superficial similarities. In conclusion, this paper has found the following facts for improvement of teaching English grammar in Korea middle schools. 1. The present middle school English text books, which adopt the theory of structural grammar as their theoretical foundation, have some problems. Because structural grammar focuses on surface structures. 2. It is necessary for improvement of the present middle school English text book to apply the transformational grammar to the teaching English grammar. 3. It is desirable to change some parts of pattern practice which have problems for "transformation exercise." 4. "Transformation Exercise," which is facilitated by getting the learner to perform a set of transformation on related sentences, can develop the learner's thinking power and language creative aspect. 5. The teacher, who understands well about the classroom's situation, must have an insightful linguistic aualysis to base his courses on.
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