View : 25 Download: 0

디스플레이 디자인이 구매심리에 미치는 영향력에 관한 연구

Title
디스플레이 디자인이 구매심리에 미치는 영향력에 관한 연구
Authors
함영혜.
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 장식미술학과
Publisher
이화여자대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날 경제성장과 소비자의 의식구조가 변화함에 따라 종래의 단순한 시장형성과 소비패턴이 상품구매라는 개념으로부터 이미지구매라는 개념으로 전환되어가고 있다. 그리고 기업은 소비자의 욕구에 부응하고 소비생활에 편익을 제공하며 판매촉진에 기여하는 한 방편으로써 디스플레이 디자인의 개발에 노력을 기울이게 되었다. 이는 광고매체(TV, 라디오, 신문, 잡지)를 통한 방법이외에 시각을 통한 실물의 직접적 노출을 통하여 自社상품을 알리고 소비욕구를 야기시켜주며, 판매현장에서 기업의 이미지를 높이고, 판매에로의 유도 및 나아가서는 도시공간의 중요한 구성요소로서 생활정보를 주고 도시환경미화의 일익을 담당하고 있는 것이다. 따라서 본논문은 상점디스플레이 디자인이 구매심리에 미치는 영향중에서 화장품숍을 대상으로 그에 대한 기초이론과 실제적인 방법을 연구하여 보았다. 이러한 연구과정은 다음과 같이 요약할 수 있겠다. 첫째, 디스플레이 디자인에 관한 개념 정립과 구매심리에 대하여 논하였다. 둘째, 화장품숍 디스플레이디자인의 계획 및 현황분석에 있어서 환경미학, 심리학 및 경영학등 다학문적 측면에서 그 기능을 고찰하고 물리적 환경요소 및 우리나라와 외국의 현재상황을 비교 분석하여 그 문제점을 도출하였다. 실제적인 상점디스플레이디자인 전개에 관한 계획은 기능적 효용성 창조를 위한 평면계획과 공간의 심리적 미학적인 환경연출을 위해 진열공간계획, 조명계획, 색채계획, 재료계획등 새로운 계획을 제시하였다. 따라서 본 연구논문은 사회적인 측면에서는 환경을 아름답게 하고, 기업의 측면에서는 판매촉진을 증진하고, 소비자의 측면에서는 안정된 분위기 속에서 편리하게 구매를 할 수 있도록 하였고 고정된 관념의 틀에서 벗어나 합리적이며 상품의 특성에 맞는 디자인의 시각연출과 그로 인한 통일된 이미지를 심어주는 디스플레이디자인을 시도하였다. 한편, 앞으로의 디스플레이디자인의 계획과 표현방법을 끊임없는 새로운 방법의 시도와 참신하고도 새로운 아이디어 연출이 필요하며 새로운 소재발굴과 독창적인 방법으로써 미적 소구력을 갖춘 디스플레이가 되도록 연구계획 되어져야 할 것이다.;Due to the changes in economic development and consumers attitudes, the simple market structure and consumption pattern of the past is now shifting from the concept of product purchasing to a concept of image purchasing. And as a means to satisfy the needs and wants of customers, to offer convenience for the consuming public, and to promote sales, firms have come to exert their efforts towards the development of display designs. In addition to the development through advertising media(TV, radio, newspapers, magazines), it provides information concerning the company's products and enhances the consumers' desire to purchase through the use of direct visionary exposure, helps improve the company's image at the scene of purchase, provides day-to-day information by being an important part of the urban space, and takes on the responsibility of increasing the beauty of urban environment. Therefore, this research paper seeks to make a study of the effects that store display disigns have on customers' purchasing behaviour: by focusing on cosmetic shops. Through this study, the writer has made an analysis on the basic theory and the actual methods of displays. The study process may be a summarized as follows. First, concepts of display designs and purchasing behaviour have been stated. Second, from many perspectives such as that of environmental aesthetics, behaviour, and management, the function of display design planning and an analysis of the present situation have been stated. Also, physical environmental variables as well as the current conditions of Korea and other countries have been analyzed and its problems stated. In relation to the planning of actual store display designs, plans to establish functional efficiency and new plans on the displaying space, illumination, coloration, and raw materials, have been presented. As a result, this paper attempts to help beautify the environment from the social perspective, increase sales from the corporate perspecive, and from the consumers' perspective, this paper has tried to prescribe ways in which to make purchases conveniently in a comfortable atmosphere. In addition, it has presented a new display design that goes beyond today's static idea --a design that is rational as well as that which suitably fits in matches the products characteristics and thus gives a unified image. It should be noted that continuous efforts for the development of new design concept and methods of display designs are needed. Also, endless researches on new and innovative designs should be carried out in order to enhance dislays that are appealing.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE