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R. Goldman의 發達宗敎敎育理論과 聖書敎育

Title
R. Goldman의 發達宗敎敎育理論과 聖書敎育
Other Titles
R. Goldman's Theory of Developmental Religious Education and Biblical Education
Authors
李貞孝
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
R. Goldman발달종교교육이론성서교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 현대성서교육의 문제점에 대한 하나의 새로운 가능성을 제시한 R.G-oldman의 발달 종교교육 이론을 소개하고 이를 성서교육에 적용해 보고자 시도되었다. 성서는 기독교에 근거가 된다. 아주 어릴 때 부터 계속 접하게 되는 성서교육 역시 기독교 교육에서 중요한 위치를 차지한다고 볼 수 있다. 성서교육에서 무엇을 어떻게 왜 가르쳐야 하는가에 대한 문제와 함께 성서 자체를 어떠한 책으로 이해하며 성서 멧세지에 대한 이해 능력 여부를 파악하는 과업은 교육적으로 매우 중요한 일이 된다. 1940년 이후 신정통주의 신학의 영향으로 기독교 교육은 성서 중심, 교리 중심 경향이었다. 성서속의 문서적 양식에 대한 문제 종교적 언어와 종교적 개념에 대한 이해 문제가 새롭게 제기되었고 또한 종교적 사고에 대한 이해 능력과 개념발달과정에 대해 너무 등한시 했기 때문에 성서교육은 여러가지 문제점을 고려하지 않으면 안되게 되었다. 이러한 문제에 관심을 가지고 R. Goldman은 J. Piaget 의 인지 발달이론을 적용하여 아동기로 부터 청소년기에 이르기 까지 종교적 개념에 대한 이해 발달 과정에 대해서 조사 연구하였고 그 연구 결과에 따른 종교교육의 방향을 제시하였다. Goldman은 종교적 사고가 종교적 대상을 향한 조작 활동이란 점에서만 다를 뿐 비종교적인 일반적 사고와 다를 것이 없다는 전제 밑에서 피상적이고, 이론적인 방법을 버리고 임상적, 실증과학적 방법을 사용하였다. 그 조사 결과, 전반적인 종교적 사고가 단계를 거쳐 발달하게 됨을 발견하였다. Goldman은 종교적 사고가 직관적 종교적 사고기(~7.8세까지), 구체적 종교적 사고기(8~13세), 추상적 종교적 사고기(13세이후) 로 발달한다고 분류하고 J. Piaget 이론이 종교적 사고에도 적용됨을 밝히고 있다. 그는 종교적 개념에 대한 이해를 파악하기 위해서 성서, 신, 예수와 악마, 기도, 교회등의 본질, 기원, 권위, 상관성, 목적, 동기에 대해 조사하였다. 직관적 사고기는 비 본질적 문제에만 치중하고 외형적 물질적 사고만 가능하며 사고 전환이 부족한 시기이다. 구체적 사고기에는 구체적 상황에만 조작이 가능하고 분화가 일어나지만 다른 분야에로의 확장이 불가능하며 용어를 내용 자체로 생각한다. 추상적 사고기는 연역적, 상징적 사고가 가능하고 상황에서 벗어나 추상, 가설이 가능한 시기이다. 종교적 사고는 일정한 지능 발달단계를 통해 성장하며 종교적 언어 표현은 명제적 조작을 요하므로 추상적 종교적 사고기 이전에 성서적 개념들을 너무 일찌기, 너무 많이, 너무 자주, 소개하는 것은 오히려 사고의 퇴화 결과를 가져오며, 역효과를 일으키게 된다고 주장하고 있다. 연령과 사고 발달 단계에 적합한 생활 주제와 성서 주제가 철저히 계획되어 제공되어야 하며 성서로 부터의 경험을 학습자의 삶과의 관계속에서 가르치는 것이 중요하다고 주장하고 있다. 이와같은 Goldman의 연구 결과는 기존 성서 교육에 대한 반성과 새로운 교육 방법까지 제시하는데에 큰 공헌을 하였으며 한국 교회교육에의 적용 가능성을 찾게 하는데 의미를 주는 것이라고 보는 것이다.;Thesis is attempted to introduce R. Goldman's theory of developmental Religious education which Presented a new Possibility of the Problem of Modern biblical education and to apply it to the biblical education. Bible is the root of christianity. From the earlist childhood, biblical education of the continuous contact also may have taken the important place in christian education. With the Problem of what, how and why to teach in the biblical education the task to understand the Bible itself and the ability of understanding of the Message of the Bible is a very important thing in the level of education. Since 1940, Through the influence of Neo-orthodox theology the tendency of the biblical education has been bible-centred and doctrine-centred. And the biblical education was to consider the Various Questions because of the appearance of the problem of the literary criticism of the Bible and the understanding of the religious language and concepts and of ability of understanding of the religious thought and the developmental process of concepts. Concerning these problems R. Goldman by applying J. Piaget's theory of cognitive development began to study the religious thinking and the developmental process of understanding of the religious concepts from childhood to Adolescence. Then, according to the results of this research he indicated the direction of religious education. On the premise that the religious thinking is not different from the Non-religious, (general) thinking but operational activity toward the object of religion, Goldman adopted the clinical, possitive, scientific method instead of superficial, theoretical method. As the results of this study, he found that the whole religious thinking was developed through many steps. Goldman classified religious thinking development into the period of intuitive religious thinking(to 7-8 years old), the period of concrete-(from 8 to 13), the period of abstract-(after 13). He made clear that J. Piaget's theory can be applied to religious education. To grasp the understanding of the religious concepts. he studied the Nature, Orgin, Authority, Relevance, Purpose and Motive ect. Of the Bible, God, Jesus and Evil , Prayer, Church. In the period of intuitive religious thinking, as the children are concerned only in non-essential problems and in formal, physical thinking, it is impossible for them to transfrom their thinking. In the period of concrete religious thinking, They can think the operation in the concrete situations and the differentiation of thinking occurs but they can't extend to the different fields and they think the terms as the content itself. In the period of abstract religious thinking, their thinking is deductive and symbolic and is to be abstraction and hypotheses out of circumstances. Goldman argues that the religious thinking grows through some develpmental steps of intelligence. He continues that all the representation of the religious languages require propositional operation introducing too much, too offten, too early biblical concepts before the period of abstract results in retrogression and adverse reaction of thinking. He argues that proper Life-themes and Bible-themessuitable to the age and the step of process of thinking must be given and that it is important to teach the experience from the Bible in the relationship with the learner's life. The contributions of the result's of Goldman's research is the self-examination on the existing religious education and the suppostion of new method of religious education and the possiblility of application of them to the christian education in Korea.
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