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Andrew Marvell의 Pastoral poetry 연구

Title
Andrew Marvell의 Pastoral poetry 연구
Other Titles
(A) Study on Marvell's Pastoral Poetry : on the change of the Relationship between Man and Nature
Authors
전봉주
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Andrew MarvellPastoral poetry인간자연영어영문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
고대 희랍의 시인 Theocritus에 의해 시작된 목가시는 Virgil에 의해 문학의 한 장르로 발전했다. 목가시는 이태리 르네상스 시대에 다시 부활되었고 기독교와 융합되면서 종류가 다양해지고 영역이 확대되었다. 필자는 이 중에서 사랑을 시의 주요 주제로 삼는 Arcadian Pastoral과 종교적 삶을 강조하는 Mantuanesque Pastoral의 전통을 살펴 보았다. 영국 르네상스 시대에는 이 두 전통이 공존하고 있었지만 상반된 이념 때문에 갈등을 일으켰다. 이 두 전통은 Marvell의 시에서도 공존하지만 대립적인 견해를 보여준다. Arcadian 전통의 시에서는 인간과 자연이 조화를 이루기 때문에 자연은 인간에게 otium을 제공하고 사랑의 장소가 될 수 있었다. 그러나 Marvell은 이 개념에 시대적 변화를 받아들여 목가적 배경에 시간과 죽음이라는 인간 경험의 어두운 면을 도입한다. 또한 그는 목가시의 화자를 자연과 인간과의 조화를 상징했던 목동 대신에 Mower로 바꾸고서 목가시의 전통에 수정을 가했다. 그의 시에서는 고전 목가시에서 볼 수 있었던 인간과 자연의 조화 상태가 금이 가게되고, 인간은 자연으로부터 소외된다. 이것은 인간이 고전 신화에서 Golden Age를 상실하는 것과 기독교에서 에덴으로 부터 추방되는 것과 일치한다. 따라서 인간 세계가 타락하게 되고, 타락한 인간에 의해 자연 세계에도 타락의 그림자가 드리워진다. 결과적으로 Mantuanesque Pastoral은 자연을 타락한 물질 세계로 보게 되었고, 인간의 영혼은 물질세계로 탐익하는데서 오는 위험성을 강조하게 되었다. Marvell은 타락의 개념을 수정하면서 이 두 전통의 융합을 시도한다. 그는 인간의 타락은 인간이 자연과의 유대 관계를 상실하는 것으로 본다. 즉 인간의 타락을 자연이 인간의 동반자여서 그의 희노애락에 동참할 수 있다고 생각하는 상태에서 인간의 내면 심리와 자연 현상이 별개라는 사실을 인식하는 데서 오는 심리적 소외감을 의미한다. Marvell은 인간이 여성에 대한 열정때문에 자연으로 부터 소외되었다고 생각한다. 그는 열정을 인간이 자연과의 심리적인 유대를 상실하고 순수 세계예서 경험 세계로 타락하도록 하는 도구라고 여긴다. Marvell은 인간이 자연으로부터 분리됨으로써 잃게 된 낙원을 되찾는 방법은 자연에 은거하는 것이라고 한다. 그는 자연 속에는 인간 사회에서는 찾을 수 없는 정적과 신성함이 존재하고 있기 때문에 인간이 세속적 욕망을 버리고 자연에 은거하면 고전 목가시에서 상실한 지상 낙원은 물론 종교시에서 추구하는 영혼의 낙원을 되찾을 수 있다고 본다. Marvell은 목가시의 화자를 목동에서 Mower로 바꾸고 다시 소양을 갖춘 인물로 바꿨다. 이렇게 함으로써 그는 시대적 변화와 인간 경험의 어두운 면을 목가시에 도입하게 되었고, 이것을 제거하는 방법을 목가시와 명상의 시를 결합시키는데서 찾았다. 이 결과로 그는 목가시에 변화를 가져왔고, 목가시의 영역을 확대시켜 인간 경험의 표현 도구로서 목가시의 생명을 연장시킬 수 있었다.;This thesis is a study on the change of the relationship between man and nature expressed in Marvell's pastoral poetry. The objective of the thesis is to explore his way of searching for the recovery of the paradise in the human mind. Pastoral started by Theocritus, the ancient Greek poet, was developed as a literary genre by Virgil, the Roman poet. The pastoral tradition was reborn in the period of Italy Renaissance and mixed with the Christianity. As a result its kinds were increased and its scope was also enlarged. Among the varieties of the pastoral, the Arcadian pastoral saw love as a main theme of it. On the other hand, the Mantuanesque pastoral claimed that physical pleasure force the human soul to fall into sin. Both the traditions co-existed in the times of English Renaissance, but they caused conflicts because of their contrastive view. They also appears in Marvell's poetry and shows distinct quality. Nature can give otium to man and become a place for love in the Arcadian pastoral because man and nature are in the state of harmony. However, Marvell recognizes that the time has passed. Thus he introduces time and death to the pastoral world. He alters the pastoral speaker, shepherd who signifies the sympathy of man and nature, into a Mower who is the symbol for time and death, and modifies the pastoral tradition. He sees that as the harmonious relationship between man and nature has cracked, man is alienated from the natural world. In his poetry this corresponds to the loss of the Golden Age in the classical pastoral and the Fall of human race from Eden in the Christianity. Therefore the shadow of the Fall is thrown on the pastoral ideal. So the Mantuanesque pastoral regards the nature as a fallen world, and emphasizes the danger of the indulgence in the natural world. Marvell modifies the concept of the fall and tries the unity of the two traditions. He does not think that man is born evil. Instead he thinks that the fall is the loss of the idyllic relationship between man and nature. That is man's psychological separation from nature. Marvell finds that man has experienced the alienation from nature because of his sexual desire for woman. He considers passion as a tool with which to attract man's loss of sympathy with nature and cause him to go into the world of experience from that of innocence. Yet Marvell insists on the possibility of recovery of the paradise which man loses when he is separated from nature. Though nature can be a tempter of human soul in the Christian pastoral, it can also be a garden for meditation. He thinks that there is a divinity in nature. Man can find solitude there that cannot exist in the human society. He claims that if man retreats into nature without a secular ambition or desire he can redeem not only the earthly paradise of the classical pastoral but the garden of the mind of the Christian pastoral. Marvell makes one aware that the Fall darkens human experience and that man can dispel its shadow only for the golden moment in the paradise within. He is also able to keep pastoral alive as a vehicle for the expression of complex human experience by changing the pastoral speaker into a Mower and again a cultivated man.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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