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16·17세기 咸安·咸陽 在地士族의 동향

Title
16·17세기 咸安·咸陽 在地士族의 동향
Other Titles
(A) Characteristic Change of Shajok(土族) Who had Lived in Haman and Hamyang from 16th Century to 17th Century
Authors
이정희
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
조선중기함안함양재지사족
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 16·17세기 慶尙右道 咸安과 咸陽地域의 在地士族에 대한 연구이다. 이 연구는 16세기부터 17세기에 걸쳐 변화하는 시대상황에 대응해 나간 재지사족의 모습을 규명함으로써 재지사족에 대한 이해에 도움되고자 한 것이다. 함안과 함양의 재지사족들은 16세기에 사족층의 형성을 기반으로 하여 在地吏族을 제압하고 자신들 중심의 향촌지배체제를 확립하기 위해 각가 鄕射堂과 鄕案, 司馬所와 司馬案을 만들었다. 특히 함양의 사족들은 일찍부터 書院을 건립하여 사족들의 一鄕支配에 중요한 수단으로 활용하였다. 이러한 향촌지배조직을 근간으로 중앙권력을 대변하는 守令과 拮抗關係를 유지하면서 향촌민을 이끌어갔다. 壬辰倭亂 등의 전란으로 일시적으로 사족들의 향촌지배체제가 흐트러지기는 하였으나 전란의 극복과정에서 보여준 그들의 노력으로 쉽게 재정비 되었다. 이것은 주로 亂前의 향촌지배기구를 복구하는 형태로 이루어졌고 이를 유지시키기 위해 '黜鄕'이라는 극단적인 수단까지 동원하였다. 그러나 仁祖反正 이후 함안과 함양의 재지사족들은 급속히 중앙정계에서 배제되어 갔다. 두 지역이 光海君代 충실한 北人勢力의 재지기반이었기 때문이다. 따라서 두 지역의 사족들은 중앙정부와의 불편한 관계를 개선하고 향촌사회 내부에서의 그들의 입지를 보다 강화시키는 길을 모색해야 했다. 함안에서는 德巖書院과 道林書院을 건립하여 이를 꾀하였다. 또한 함양에서는 西人系 인물을 濫溪書院 別祠에 際享하는 한편 이 지역의 名儒인 여진을 配享한 '新溪書院'의 賜額을 도모하여 '塘州書院'으로 宣額을 받았고 '栢淵書院'을 세워 서원체제의 양적 확대를 꾀하였다. 이렇게 재지사족을 중심으로 한 향촌지배체제가 크게 변하기 시작한 것은 18세기를 전후한 시기부터이다. 17세기 후반 이후 수령권을 매개로 한 새로운 세력이 향촌사회 내부에서 부상하여 신구세력 간의 알력이 심화되고 있었다. 또한 家門과 同族意識이 강화되어 자기 가문의 권위를 과시하려는 경향이 현저해졌다. 이에 따라 사족의 권위의 상징이었던 향안작성을 중지하였고 각자의 族的 기반을 근거로 書院과 祠宇를 건립하기 시작하였다. 이는 이전처럼 재지사족이 鄕會나 鄕案, 書院을 중심으로 一鄕을 支配한다는 의미는 축소되고 족적 기반을 바탕으로 한 단계로 넘어간다는 것을 의미한다.;This study is an investigation on Shajok(在地士族;local literati) who had lived in Kyungsang Right Province(慶尙右道) Haman and Hamyang from 16th century to 17th century. This research is proposed to promote understanding with Shajok(在地士族) by examining closely how they had coped with the situation which had changed gradually from 16th century to 17th century. Sajok in Haman and Hamyang founded Hyangshadang(鄕射堂;village hall), Hyangan(鄕案;roster of local yangban), Shamaso(司馬所), and Shamaan(司馬案) on the basis of having formed The Shajok(士族層) during 16th century in order that they could rule over Ijok(在地士族;local functionaries) and settle local ruling system(鄕村支配體制). In particular Sajok in Hamyanng established Sheowon(書院) early and they apply it as an important means of local ruling(一鄕支配). They ruled and led local people through helping and coping with a governor who was sent by a King and represented central authority by the use of local ruling system. The wars like Hideyoshi's Invasion of Korea in 1592 destoyed local ruling system very easily, but the organization was reestablished easily because Shajoks overcame successfully all difficulties from wars. They tried to recover local ruling machinery that had existed before the war. Furthermore they made use of '黜鄕' by which a man expelled from country in order to maintain local ruling system. However, since Injoe Banjeong(仁祖反正) they become to be removed rapidly from central political world. Because both of them were faithful local basis of Bukin(北人) during Koangheghun' s ruling period(光海君代). Therefore they should research the way to strength their position in country society and to improve wrong relation with central government. In Haman, Deokam Sheowon(德巖書院) and Dolim Sheowon (藍溪書院 別祠) were founded in order to achieve their purpose. In Hamyang a person of Sheoin(西人) was worshiped in Namgye Sheowon (藍溪書院 別詞). Also They was contrived Shaack(賜額;The ceremony in which the King gave a frame with the Sheowon's name written on it. The King also gave Sheowon many acres of land, servants and many books) of Shingye Sheowon(新契書院) that was performed a sacrificial rite for Nho Zin(여진) who was a famous Confucian scholar and to give it a name Dangzhu Sheowon(塘州書院) and Baeyon Sheowon(栢淵書院) was established. They established for quantity extension of Sheowon system like those. local ruling system with Shajok or leaders changed largely from around 18th century. Since the latter half of the 17th century new influential persons came to the fore in country society through the medium of the leadership(守令權;power of local chief) and deepened strife between the old and the new power. Each own family and the same blood consciousness were strengthened and inclined to show off degnity of their own family remarkably. Forming Hangan which was a symbol of Shajok authorty was interrupted and Sheowon(書院) and Shauh(祠宇) were founded on the basis of their own family. This means that Shajok's ruling over a country on the basis of Hyanghoe(鄕會;local congregation), Hyangan(鄕案;roster of local yangban), Sheowon(서원) was reduced and family foundation was strengthened.
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