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社會指導層의 價値志向에 關한 硏究

Title
社會指導層의 價値志向에 關한 硏究
Other Titles
(A) STUDY OF THE FLITES' VALUE ORIENTATION
Authors
權熙琓.
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 사회학과
Keywords
사회지도층가치지향사회학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
社會內 安定된 個人的 志向에 變化를 가져오게 하는 여러가지 作用要因中의 하나는 近代化이며 本稿에서는 社會 特定 人口層에서의 近代的인 價値·態度의 形成에 主眼點을 두고 近代化를 經驗하여온 韓極 엘리뜨들의 價値志向의 몇가지 側面을 把握코자 하였다. 近代化가 進行됨에 따라 指導者로서 君臨하는 一群의 集團 즉 엘리뜨가 發展하였으며. 엘리뜨 自體 內部에서도 變化가 일어났다. 産業社會에서 職業이 人間의 生活의 中心이 되며 職業의 經驗이 人間의 見解에 침투되므로 엘리뜨의 價値가 分化를 보이게 되는 要因으로 社會的 活動分野(職業分野)를 設定하였고 祉會觀, 傳統性, 權威主義性格, 職業觀을 硏究內容으로 하였다. 20세기에 와서 엘리뜨의 槪念이 政治와의 연관성에서 점차 分離됨에 따라 知識엘리뜨가 重要하게 대두되었으니 知的인 엘리뜨의 機能린은 地域社會內의 共通표준을 강조하는 것이었다. 엘리뜨의 機能은 社會發展 또는 社會·文化的인 관점에서 重要視되고 있으며 엘리뜨의 近代性에 對한 態度는 近代化의 基本的인 側面에서 差異를 가져올 수 있다. 이처럼 엘리뜨의 價値는 한 社會의 文化的 內向性을 지시하며 近代化에 影響力을 지니므로 社會學的으로 重要한 分析對象이 된다. Pareto는 엘리뜨를 活動의 各 分野에서 成功하였거나 職業 序列에서 높은 地位를 획득한 小數의 個人들을 意味하였고 成功한 사람들중 政治的으로 統治 機能을 行使하는 個人들을 統治엘리뜨로 定義하였다. Bottomere는 엘리뜨를 "社會에서 높은 位値를 차지하고 있는 機能的인 특히 專門的인 集團"으로 定義하고 있다. 本稿에서는 社會的 活動의 各 分野에서 一定한 地位以上을 획득한 이들을 엘리뜨로 規定하였고 社會內 多樣性을 代表할 수 있는 分野로 宗敎, 法曹, 學界, 産業, 言論, 農村의 6範疇를 設定하였다. 價値는 社會化된 人間이라면 共通的으로 갖고 있는 客體로, 個人, 集團, 組織, 社會 그리고 文化는 價値를 "가지고 있고," "表現 하고 있고, " 또 "追求하고 있는" 것으로 생각된다. 價値의 槪念에는 感情的, 認知的, 評價的 要素들이 包含되어 있으며, 價値가 一般化되고, 組識되었으며, 명확히 存在에 關한 判斷들을 包含할 때 價値志向으로 言及된다. 한 社會의 支配的인 價値志向은 體係를 統合하는 重要한 要素로 共通 價値를 支持하려는 感情은 一般的으로 學習된다. 社會가 近代化되고 엘리뜨의 基準이 成就地位에로 이전됨에 따라 엘리뜨의 出身배경이 多樣해지고 응집력도 弱化되었으며, 本硏究에서는 相異한 分野의 엘리뜨들은 價値知向적 特定 側面에서 分化를 나타내리라는 잠정적인 價說을 두었다. 硏究方法은 質問紙를 通한 經驗約인 調査硏究로 調査地域은 서울과 경기도이었고, 標集方法은 一段階 層化標本抽拙方法을 택하였다. 質問內容을 검토코저 事前檢査를 實施하였으며 한달간(1974. 5. 27- 6 23) 現地調査를 實施하였다. 350의 標本中 305가 調査完了되었으며 全體 應答率은 87.1%이었다. 엘리뜨의 分野에 따른 社會的 範疇를 獨立變數로 두고 傳統性, 權威主義等의 價値志向을 從屬變輸로 두었으며, 分析方法으로 x檢正과 分散分析을 하였다. 面接調査를 通하여 수집된 資料를 分析하여 얻은 結果는 다음과 같다. 1. 應答者의 社會的 背景 應答者의 平均 年齡은 48.4歲이었고 平均 敎育履修年數는 15.7年이었다. 年齡分捕는 言論界에서 젊은 年齡層의 比率이 높았고 學界와 法曺界에서 높은 年齡分布를 보였다. 父親의 職業은 農業(小農 및 中農)의 頻度가 높았고 다음이 商業이었다. 應答者中 기독교 신봉자가 많았고 佛敎, 천주교의 順位이었다. 305名의 應答者中 5名이 女子이었다. 2. 社會觀 指導層은 成功한 사람들의 成功要因으로 "努力"을 가장 많이 지적하였고 그 다음이 "能力"이었으며 成就志向이 높았으나(84%~92%) 各 分野간에 差異를 보이지 않았다. 「過去」「現在」「未來」의 時間次元中 大部分의 應答者가(75%~84%) 現在志向的이었고 이와같은 時間志向에는 分野간에 差異가 없었다. 階層소속기준을 무엇으로 看做하는가에 對해 過半數의 指導層이 "思考方式과 價値觀"을 지적하였고 다음이 "敎育"이었으며 階層觀에도 有意한 差異를 보이지 않았다. 3. 傳統性 傳統性을 集合體 志向, 運命論, 慣習主義에 의해 把握한 結科□命論은 分布에서 分野別로 差異를 보였으며 여기에는 年齡이 重要한 要因의 하나로 作用하였다. 尺度評點, 對해 分散分析한 結果 集合體 志向에는 差異가 나타났으며 言論界와 法曹界에서 集合體 志向에는 差異가 나타났으며 言論界와 法曹界에서 集合體 志向이 낮았고 農村에서 높았다. 全般的인 傳統性에는 差異가 없었다. 7. 權威主義 權威主義는 Adorno의 F스케일에서 7個의 項目을 選定하여 調査하였다. 먼저 分布를 보면 보수주의, Antl-intraception, 自種族中心主義가 分野別로 差異가 있었는데, 人間性의 變化 可能性에 對한 Anti-intraceptlon은 年齡과 父親의 職業이 作用하여 差異가 나타났으며 自種族中心主義에는 敎育과 父親의 職業이 어느 정도 影響을 주었음이 나타났다. 보수주의만이 分野烈로 差異가 있었다. 分散分析을 하였을때 보수주의, 自種族中心主義, 權威主義性格(總合)에서 有意한 差異가 있었는데, 보수주의와 自種中心主義는 言論界에서 낮았고 農村에서 높았다. 自種族中心主義를 除外한 6個 項目의 總合인 權威主義 性格은 農村에서 높았고, 言論界, 宗敎界에서 낮았다. 5. 職業觀 職業觀은 Rosenberg의 職業價値 尺度로서 把握하였는데 價値들을 "自我發展型, "보상지향형", "人問指向型"으로 範疇化하였을때 自我發展型은 分野간에 差異가 없이 全體的으로 높았고 보상지향형과 人間指向型에서는 差異를 보였다. 보상지향형은 産業界에서 그리고 人間指向型은 宗敎界에서 높았다. 이러한 結果들은 엘리뜨의 價値志向中 비교적 抽象的인 社會觀, 傳統性은 分野別로 差異를 보이지 않았으나 보다 具體的인 權威主義, 職業觀에서는 差異를 보였음을 지시하여 준다. 本調査를 通해 엘리뜨層의 價値志向에는 많은 異質性을 內包하고 있지 않은 것을 發見하였다. 近大化의 側面에서 볼 때 言論界 指導層이 가장 近代的 價値를 많이 소유한 것으로 나타나 近代化를 추진하는데 이바지하였음을 알 수 있었다.;Modernization is one of influences that brings change on the stable individual orientation in the society. The purpose of this paper is to understand some aspects of value orientations of Korean elites who have experienced the modernization process. This study concerns about attitudes toward society, traditionalism, authoritarianism, and occupational values. The function of elites is significant in social development, or in socio-cultural viewpoint. And more than that elites' attitude toward modernity can change the basic aspects of modernization. Thus, the values of elites are the sociologically important object for analysis. Pareto defined elites as those who have succeeded in the fields of their social activity or those few people who have reached a high status in occupational hierachical systems. Bottomore regarded elites as "functional, especially professional groups who have occupied a high position in a society." In this paper elites are defined as those who have already reached a high status position in the field of religion, law, education, business, journalism, and rural area. Any socialized person has values. And any individual, group, organization, society, or culture is considered to "have" values, to "express" values, and to "pursue" values. When values are generalized, organized, and include judgements about existence, they are referred as value orientation. In this study the tentative hypothesis is that elites in different field show differentiation in some aspects of value orientations. This study was done by empirical social research. Survey areas were Seoul and Kyunggi Province. Samples were selected by one stage stratified sampling method. A pretest was conducted to review the questionnaire and field survey was practiced during one month (May 27, 1974 - June 25, 1974). Among the original samples of 350, 305 were actually interviewed. making the response rate 87.1 percent. Independant variable was social categories by the fields of elites, and dependant variable was their value orientation. Chi-square test and one way variance analysis were used to analyze the result. The results are as follows : 1. Respondant's social background The mean age of respondents was 48.4 and mean years of education was 15.7 years. For father's occupation, respondants referred mostly "farmer (small or medium)" and "business" next. The order of religion which respondents mostly referred were Christian, Buddihism, and Catholic. Among 305 respondents, five were females. 2. Attitude_ toward society Leaders referred mostly "endeavor" as the important factor of success and "ability" next. Achievement orientation of elites was rather high (84% - 92%), but did not show any difference among the fields. Most of elites were present-oriented, and they were not varied in time-orientation. About "what is considered to be the criteria of own class membership" over half of leaders referred "beliefs and attitudes," and next in order was "education." There was no difference among fields in this attitude. 3. Traditionalism Items about collectivity-orientation, fatalism, and attitude toward tradition were used to grasp the traditionalism of elites. There was difference in the distribution of fatalism among fields, and age was appeared to be the important factor. According to the variance analysis, collectivity-orientation was varied among fields. Elites in journalism and law had low collectivity-orientation. There was no difference in the overall traditionalism. 4. Authoritarianism Adorno's F-scale was used to investigate the authoritarianism. There were different distribution in conservatism, anti-intraception, ethnocentrism. Age and father's occupation effected the different anti-intraception, and education and father's occupation influenced ethnocentrism. Result Showed that conservatism and ethnocentrism were lowest in journalism field and highest in rural area. It was discovered that there was differentiation in elites' authoritarianism. 5. Occupational values Rosenber's occupational value scale was used, and the values were categorized. as "self-expression oriented," "extrinsic reward-oriented," and "people-oriented." There were difference among fields in "extrinsic reward-oriented" and "people-oriented." Business elites were highly extrinsic reward-oriented and religious elites were highly peopleoriented. These results show that no value differentiation among fields was appeared in abstract values like attitude toward society and traditionalism, and elites' values were differed in more concrete values like authoritarianism and occupational values. Through this study it was found that elites' value orientations include not much heterogeneity as expected. In the aspect of modernization, elites in journalism had more modernized values than any other fields.
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