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브랜드 이미지 제고를 위한 On/Off Line 통합 디자인 전략 연구

Title
브랜드 이미지 제고를 위한 On/Off Line 통합 디자인 전략 연구
Other Titles
(A) Study on Integrated Image of ON/OFF Line for Enhancing Brand Image : Focused on Mobile Communication Brand, 'UTO'
Authors
이은미
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Keywords
브랜드이미지이미지제고On/Off Line통합디자인전략연구이동통신UTO
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
A lot of books on predicting the future say that many parts of our physical environment will be transferred to on-line and there will be a big change in city environment. It means that many contacting points of our economic activities and cultural life will be absorbed into on line. The Web, needless to say, occupies big part of daily life cycle, and some part of economic activity is also positioned on the web-sites where users' communities are loyalty are formed. Companies accelerate developing and using web-sites which are becoming the core of economic activity, and they are doing their best for company and its products service promotion on the web. Accordingly, it is a natural phenomenon in collusion with off-line corporate identity which was formed mainly by big companies in the 1970s. In this process, active participation of design is in need. It will provide a series of principles that generally manage and control correlations so that company's brand image can have coherent characteristics. Furthermore, this study grasps the work type coherently formed to realize company's ON/OFF Line image with its contents and design, and strategically approaches ON/OFF Line design for enhancing brand image, focusing on the fact that structuring brand image is closely related to value and strategy, not that it is formed by simple visual differentiation. Also, this study describes that a brand image is a general 'Experience Image' of ON/OFF Line, not a simple visual element that already exists.;미래 예측 관련 서적들을 보면 종종 우리의 물리적 환경 중 많은 부분들이 온라인 상으로 전이됨으로써 오늘날 우리가 경험하고 있는 물리적 도시 환경에 많은 변화가 일어날 것이라고 예측한다. 그것은 곧 우리의 경제 활동 및 문화 생활의 많은 접점들이 온라인으로 흡수된다는 의미일 것이다. 왱은 이제 더 이상 강조하지 않아도 될 만큼 일상 삶의 사이클에서 많은 부분을 차지하고 있으며 이젠 핵심적인 경제활동의 일부 역시 자연스럽게 사람들의 커뮤니티와 로열티가 형성되는 웹사이트 안으로 포지셔닝을 하고 있다. 기업은 이처럼 경제활동의 중심이 되는 웹사이트의 개발과 활용에 박차를 가하게 되고, 웹을 통한 기업 홍보와 상품 및 서비스 알리기에 전력을 다하고 있다. 따라서 과거 70년대 이후 대기업을 중심으로 형성되었던 오프라인 상의 기업 이미지 통합화(Corporate Identity 구축)작업과 같은 맥락에서 온라인 상의 기업 이미지 통합화 작업은 당연한 현상이다. 이러한 과정에서 디자인의 적극적인 참여가 요구된다. 이는 기업의 브랜드 이미지가 일관성 있는 조형적 특성을 유지할 수 있도록 종합적으로 관리하여 그 상관관계를 올바르게 조절해 줌으로써 브랜드 이미지 형성에 중요하게 작용하는 디자인 요소들이 서로 상승효과(Synergy)를 거둘 수 있도록 일련의 원칙을 제공하게 된다. 이에 더 나아가, 본 연구에서는 기업의 ON/OFF Line 통합 이미지 구현을 위해 컨텐츠 디자인을 브랜드 이념에 맞도록 일관되게 형성하는 작업의 유형을 파악하고, 브랜드 이미지의 구축은 단순히 시각적 차별화에 의해서 구현되는 것이 아니라, 브랜드가 추구하고 있는 가치 및 전략과 아주 밀접하게 관계되어 있다는 사실에 중점을 두어 브랜드 이미지 제고를 위한 ON/OFF Line 통합 디자인에 대해 전략적으로 접근해 보고자 한다. 더불어 브랜드 이미지란 기존의 단순한 Visual적인 요소가 아닌 ON/OFF Line의 총체적 경험의 산물(Experience Image)임을 밝히고 이러한 관점에서 기술을 시도하고자 한다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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