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우리나라 사서의 직무태도에 관한 연구

Title
우리나라 사서의 직무태도에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of Librarians' Job Attitudes in Korea : a review of a case study in University and special libraries
Authors
유소영
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 도서관학과
Keywords
사서직무태도대학도서관특수도서관
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 서울을 중심으로 한 우리나라의 대학 및 특수 도서관 사서의 직무태도가 사서의 직무계층과 직능의 차이에 따라 어떻게 다른지를 조사 분석 비교하고 또 사서의 직무태도와 이미 발표된 바 있는 타 연구 자료와 비교하는 것을 목적으로 하고 있다. 이와 같은 사서의 직무태도 연구를 위한 기초자료는 Porter의 Need Satisfaction Questionnaire와 약간 변형한 Smith Questionnaire를 사용하고 계층별 임의 표본 색출 방법을 수집하였다. 수집되어 분석된 자료는 질문지 200부 중 164부(82%)였다. 본 연구에서 사용한 Porter 질문지는 Lyman W. Porter가 1961년 A. H. Maslow의 유명한 동기이론 "욕구단계설"을 기초로 작성한 것이다. 이 이론은 인간의 생리적 및 심리적 욕구를 다섯개의 단계적 현상으로 해석하는 입장을 취하고 있다. 인간의 욕구는 가장 기본적인 신체적 욕구를 비롯하여 안전에 대한 욕구, 사회적 욕구, 존경에 대한 욕구, 자기 성취에 대한 욕구로 구성되며 각각의 욕구는 단계적으로 하위의 욕구가 상당한 정도로 만족되었을 때 그 상위의 욕구가 발동한다고 보는 견해이다. 본 연구는 위와 같은 방법으로 수집된 자료를 기초로 하여 사서의 계층(간부사서, 일반사서)과 직능(직접봉사, 간접봉사)을 독립변수로 하고 이에 따른 직무 만족도 및 욕구 중요도의 종속적 변화를 분석 비교하였다. 즉 네 집단(직접봉사직의 간부사서와 일반사서, 간접봉사직의 간부사서와 일반사서)의 직무 만족도 및 욕구 중요도를 산출하여 비교한 것이다. 본 연구는 또 사서직과 우리나라 중앙정부의 1 2 3 4급 공무원을 계층별로 검토하였다. 그 결과 사서의 직무태도는 계층과의 관계에서 긍정적 현상을 나타내었다. 즉 상위계층은 하위계층보다 높은 직무 만족도 및 욕구 중요도를 보였다. 이것은 Lyman W. Porter의 연구(1961, 1962)와 박내회 교수의 연구(1973) 및 기타 여러 학자들의 연구와 일치하는 결과이다. 사서의 직무태도는 또 그들의 직능과의 관계에서 고찰할 때 직접봉사직과 간접봉사직에 차이가 있는 것이 발견되었다. 직접봉사직 사서는 간접봉사직 사서에 비하여 직무 만족도가 낮으며 욕구 중요도는 높았다. 사서직과 공무원직과의 비교에서는 사서직이 공무원직에 비하여 직무 만족도에서 현격하게 떨어지고 있음이 발견되었다. 반면에 욕구 중요도는 매우 높았다. 이상의 연구 결과는 두 가지 테스트 방법(Porter and Smith Methodology)에서 일치하는 경향을 보였다. 이와 같은 실증적인 연구결과는 우리나라 도서관 발전에 가장 긴요한 요소로 인정되는 인적자원의 활용에 문제가 있는 것을 나타낸 것이다. 도서관의 최고 경영층은 사서의 이러한 부정적인 직무태도의 현실을 깊이 통찰하고 구체적으로 사서의 직무동기를 높이는 방안을 강구하는 동시에 이를 위한 실천의 노력을 아끼지 말아야 할 것이다. 특히 직접봉사직의 간부사서는 그 직무의 중요성에 비추어 같은 직무위치에 있는 간접봉사직보다 직무 만족도에서 매우 낮은 결과를 보이고 있다. 이 점은 반드시 고려되어야 할 것이다. 도서관은 그 목적에 있어서 자료를 정리 보관하는 것 보다 자료를 적극적으로 이용시키는 일이 무엇보다 중요하며 이 이용시키는 임무는 직접봉사직 사서가 일차적으로 책임을 지고 있는 것이다.;This thesis is a study of librarians job attitudes of university and special libraries in Korea. The purpose of the study is to analize and compare the perceived degree of librarians job satisfaction and need importance in relation to vertical level and horizontal position in library organization structure. It is also to compare the findings of this study with the other existing findings. To meet this purpose, the data was obtained by using Korean version of Porter's Need Satisfaction Questionnaire and a modified Smith Job Description Index. The samples were randomly selected from the four stratified groups (higher levels and lower levels of public and technical services) of librarians The respondants to the questionnaire were 164 (27%) out of the total number of subjects 617 in Korea. The Porter's Need Satisfaction Questionnaire that was made by L.W. Porter 1961, is based on A.H. Maslow's motivation theory "Hierarchy of Needs". Maslow's main concept is that physiological and psychological human needs consist of five hierarchial systems: Physiological needs, safety needs, social needs, esteem needs, and self-actualization needs. In his theory he proposes that these various needs activate human behavior. He also suggests that once a need in this hierarchy is fulfilled, it is no longer the major determinant of human behavior. Human behavior is then primarily motivated by a higher order need. Based on the obtained data the vortical levels (higher and lower) and horizontal positions (public and technical service) were fixed as independent variables and then the dependent variables of job satisfaction and need importance of librarians were investigated. The present study also compared with job attitudes of Korean government civil service managers. The results of this study indicate that there are positive relationships between vertical levels and job attitudes: the higher levels of librarians are more satisfied than the lower levels of librarians and the higher levels judge more important their needs than the lower counterparts. This tendency is consistant with Porter's findings (1961, 1962), the results of the study of professor Nei-hei Park (1973) and the other researchers' findings. The results show that there are some differences between public and technical service librarians with regard to their job attitudes: the public service librarians are less satisfied than technical service librarians and public service librarians perceive more important their human needs than technical service counterparts. In the comparative review of civil service managers and librarians in Korea, the satisfaction of the civil service managers is higher than that of the librarians, while the need importance of the civil service managers is lower than that of the librarians. It is also indicated that both results measured by using Porter methodology and Smith methodology are similar. This results of the empirical research show the problems of management of personnel resources are very important factors of the library development here in Korea. The top library managers should pay attention to the negative phenomenon of job attitudes of librarians and endeaver to find more effective ways to motivate these librarians. Especially they have to consider the fact that the public service librarians, in spite of the great importance of their roles, are much less satisfied than the technical service librarians.
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