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韓國社會에서의 地位不一致가 個人의 心理에 미치는 影響에 관한 硏究

Title
韓國社會에서의 地位不一致가 個人의 心理에 미치는 影響에 관한 硏究
Other Titles
(A) study of Influence of Status Inconsistency in Korea on Induvidual Psychology
Authors
李敎娟.
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
한국사회지위불일치개인심리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 個人의 社會的인 地位에 대해서 硏究하는 社會科學者들은 個人은 相異한 地位位階에서 同時에 序列化된다는 多次元的 接近方法을 採擇하고 있다. 이와 같은 構造的 맥락에서 地位不一致는 중요한 社會的 地位位階에서 相互比較可能한 序列位置라고 定義된다. 地位次元間의 상충적인 行爲期待에서 誘發되는 地位不一致는 個人으로 하여금 좌절감, 붙만족 및 不確實性을 경험하는 결과를 超來한다. 이와 같이 상충적인行爲期待를 共通的으로 소유하는 地位不一致와 期待不一致는 認知不調和理論의 分析들로 說明可能하다. 現在까지 韓國에는 地位에 관한 旣存의 척도가 開發되어 있지 않다. 따라서 所得 收入, 敎育變數中 두 變數의 非對一的인 관계로 構成된 6個의 地位不一致類型이 操作的으로 定義되었다. 또한 文獻探査에 依據해서 心理的 긴장감, 相對的 박탈감, 作業遂行의 難易度, 生理的 징후군이 從屬變數로 選定되었다. 本硏究에는 主로 質問書, interview 技法이 사용되었다. 以上의 實證的 硏究로 부터 導出된 결과는 다음과 같다. 첫째, 東西洋의 價値觀의 差異에 基因하여 韓國社會에서는 敎育水準이 낮고 職業的 威勢가 높은(EL, OH) 地位不一致類型이, 美國 社會에서는 敎育水準이 높고 所得이 낮은(EH, IL) 地位不一致類型이 가장 顯蓄한 心理的 긴장감을 경험하고 있다. 둘째, 상대적 박탈감은 敎育水準이 높고 所得이 낮은 집단을 제외하고는 5개 地位不一致類型이 모두 경험하고 있다. 작업수행의 難易度는 敎育水準이 낮고 職業的 威勢가 높은 집단(EL, OH)>敎育水準이 낮고 所得이 높은 집단(EL, IH)=職業的 威勢가 낮고 所得이 높은 집단(OH, IH )=職業的 威勢가 높고 所得이 낮은 집단(OH, IL)=敎育水準이 높고 職業的 威勢가 낮은 집단(EL, OL)>敎育水準이 높고 所得이 낮은 집단(EH, IL)의 순으로 경험하고 있다. 세째, 地位不一致類型에 관계없이 6개집단 모두 生理的 징후를 경험 하고 있다. 네째, 韓國社會에서 個人의 地位決定要素는 敎育이다.;Social scientists studying the individual Is social status have adopted a multi-dimensional approach, which implies that individuals are ranked simultaneously on a number of different dimensions of the status hierarchy. In this context, status inconsistency is defined as the degree to which an individual's rank positions in important societal status hierarchies are at a comparable level. The status inconsistency stemming from conflicting expectations between status dimensions cause frustration, uncertainty and psychological stress in the individual. Status inconsistency and expectancy incongruence commonly involved in conflicting expectations can be explained through analysis using the cognitive dissonance theory. Up to now, no status scale has been developed in Korea, so, the six patterns of status inconsistency composing 2 variable of asymmetrical relation among income, education and occupation are conceptualized operationally. Based on a review of the literature with regard to status inconsistency, psychological stress, relative deprivation, performance difficulty and psycho-somatic symptoms were selected as dependent variables. The technique of questionnaire and interview has been used for this study. The outcomes derived by empirical research are as follows. 1. As a result of different value systems for oriental and western society, in Korea, the EL-OH type and EH-IL type in American society reveal the most remarkable psychological stress. 2. All those with status inconsistencies experience relative deprivation except the EH-IL type. Performance difficulties are revealed in the folio-wing order : EL-OH>EL-IH = OL-IH = OH-IL = EH-OL>EH-IL 3. All of the six groups reveal psycho-somatic symptoms without relation to the patterns of status inconsistency. 4. The factor determining an individual Is social status in Korea is the education level.
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