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우리나라 醫療保險制度에 대한 考察

Title
우리나라 醫療保險制度에 대한 考察
Other Titles
(A) Study on Mediccal Insurance in Korea
Authors
黃善德
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 사회학과
Keywords
의료보험제도우리나라사회학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리나라의 社會保障制度의 새로운 轉機를 가져온 醫療保險制度는 1980. 7. 1일로서 施行 3年을 맞게 된다. 本 論文은 그동안 실시 결과에서 露出된 制度上의 문제점과 미비점을 분석하고, 80년대 福祉社會를 이루기 위한 바람직한 방향을 모색함을 目的으로 한다. 醫療保險制度는 정부의 第4次 5個年 計劃의 社會開發部門의 획기적인 사업으로 시작되었다. 社會開發은 社會正義와 社會均等의 原則에 입각하여, 모든 國民의 生活의 質과 水準을 향상시키기 위한 계획적인 社會變動이라고 볼 수 있다. 이러한 政策의 일환으로 실시된 醫療保險制度는 國民保健向上과 社會保障의 증진을 도모함을 목적으로 하며, 아울러 生産性 提高 및 경제성장, 所得再分配의 기능, 저축 및 투자의 증대등의 效果를 기대하고 있다. 우리나라의 醫療保險制度는 第1種 職域組合과 第2種 地域組合의 一般 醫療保險과 公務員 및 私立學校 敎職員 醫療保險이 별개의 法에 의해 실시되어 二元制로 되어 있다. 本 論文에서는 제1종 의료보험조합을 중심으로 고찰하였다. 制度運營方式은 組合自律主義를 표방하고 있으며 정부는 施行容易한 계층부터 단계적으로 擴大適用하려는 방침아래서 500人以上 사업장부터 실시하였으며 현재 300人以上 事業場까지 당연적용사업장으로 하고 있다. 앞으로 1980년대에 5人以上 사업장까지 모두 포괄하여 제1종 의료보험을 마무리 짓고, 1990년대에 현재 示範事業으로 운영되고 있는 제2종 의료보험을 본격적으로 발전시킬 計劃을 세우고 있다. 우리나라 醫療保險制度가 가지고 있는 여러 문제점중에서 가장 중요한 것은 무엇보다도 제도운영의 현실성에 중점을 두었기 때문에 社會保障의 기본원칙인 社會正義 社會平等이 副次的인 원칙으로 밖에 존재하지 않는다는 점이다. 구체적으로 현 제도상의 문제점을 지정하면, 첫째, 適用對象의 優先順位가 잘못되었다. 즉 가장 醫療保障을 필요로 하는 低所得層을 우선으로 하지 않았다. 둘째, 현 제도는 앞으로 영세사업장의 근로자, 농어촌 지역민 자영업자 및 상인들을 포괄하기에 不適合하며 國庫補助金이 미약하다. 셋째, 형제자매가 제외된 被扶養者 範圍가 현실적이지 못하다. 즉 연령이 낮은 低所得勤勞者 특히 女工등은 被扶養者가 없는 경우에 이들에게 돌아가는 혜택이 대단히 제한된다. 넷째, 組合間의 격차가 심하여 社會不平等을 낳게하는 素地가 있다. 다섯째, 所得再分配 效果가 이루어지지 않으며 오히려 逆現象을 나타낼 우려가 있다. 여섯째, 醫療保險制度에 대한 醫療界의 受容態勢가 未洽하며, 절대적인 의료공급 능력이 부족할 뿐만 아니라 地域間의 요양취급기관 분포가 不平衡하다. 일곱째, 點數制로 인하여 과잉진료, 과잉청구, 부당심사등 組合과 醫療機關사이에 不和를 일으킴으로써 결국 의료보험 환자에게 손해를 가져다 준다. 이러한 문제들을 해소하고 진정한 社會保障制度를 구현하기 위해서 本 論文에서는 醫療保險의 國民階保險化가 촉구되었으며, 制度의 國營化를 주장하였다. 이것은 國民의 健康이라는 기본조건을 社會 또는 國家가 보장해 주어야 한다는 원칙에서이다. 아울러 財源調達方式으로는 社會保障稅를 신설하는 方案을 제시하였으며 醫療供給能力의 강화와 醫療傳達體系 確立을 위하여 정부의 재정적 뒷받침과 醫療制度 自體에 대한 연구가 조속히 이루어져야 함을 강조하였다.;The medical insurance system of Korea which started on the let of July, 1971 was a turning point in the social security field in Korea. The main objectives of this thesis are to identify the problems involved in the operation of the medical insurance on the basis of its analysis and to recommend a few measured to improve the system. The medical insurance system started as a social development enture included in the fourth Five Year Economic Development Plan. It can be stated that social development means planned social changes to improve the standard and quality of all people, founded upon the principle of social justice and the quality of opportunity. The Government announced that the medical insurance system was introduced from this point of view, and the medical insurance aims at increasting social security and improving national health. In addition, it is expected that it promotes economic growth by ssch indirect impact as productivity improvement, income redistribution and the increase of savings and investment. There are two categories of medical insurance in the medical insurance system of Korea : One is general medical insurance, the units of which are business firm(Ⅰ) and communities(Ⅱ), the other is the medical insurance association of public officials and teachers and staffs of private schools. The analysis in this thesis is mainly focused upon the association I, i.e. business firm units. In general, the system takes the principle of independence of each association in the operation. Firstly the government initially made it a pule that every business firm employing 500 workers and over to form a medical insurance association and then the coverage was expanded to include the firms employing 300 workers and over. It is the Government's plan to extend the coverage during the 1980's to include all the plants employing 5 workers and over, and then to develop the community insurance associations in the 1990's. The most serious problem in the Korean medical insurance system in that the system does not satisfy the principle of social justice and social equality. The concrete problems of the system can be listed as follows : First, the priority of the insured joining the insurance is not proper. That is to say, most of the people in low-income classes who need medical security most seriously do not benefit from the insurance scheme. Second, this system is not a ppropriate for covering workers employed in small plants, peasants, fisherman and merchants. TAM, the range of the dependents to be covered is much restricted and ambiguous. In effect, young workers, especially young female workers are least favord. Fourth, the differentials among insurance are so great that a consequential social inequality might be created and reinforced by the medical insurance system. Fifth, there is a lack of evidence of income redistribution effect resulted from the insurance; rather, the insurance may foster an income redistribution unfavorable to the lower classes. Sixth, the medical institutions are not quite ready to accept the medical insurance scheme, lacking the recognation of the importance or medical insurance as social security. In addition, most medical institutions run short of medial treatment capacity and arc distributed among regions out of balance. Seventh, frequently over-treatment, over-estimation of treatrent fee and unjust examinations are practiced, a part of which is derived from the fee-for-service principle. These malpractices are complained and obviously give hardship to the insured patients. By solving the problems stated above the medical insurance system will genuinely contribute to social welfare of this country.
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