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敍事體의 문체연구 (Ⅱ)

Title
敍事體의 문체연구 (Ⅱ)
Other Titles
(A) Study of Literary Styles in the Narrative (Ⅱ) : A Semiotic Analysis of the Literary Styles in Hoi-Seok Lee's the Buckwheat Flower Season
Authors
이상신
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
서사체문체연구메밀꽃 필 무렵기호론분석시론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
敍事文學的 Text로서의 한 篇의 小說作品은 發信者(作者)와 受信者(讀者)의 相互作用體로서, 作品 內의 모든 要素는 讀書過程을 통해서 비로서 美的 · 感動的 價値로서 되살아 난다고 할 때, 이는 文學의 記號論的인 硏究를 위한 중요한 端緖가 된다. 本 論文의 中心目的은 敍事文學的 Text로서의 「메밀꽃 필 무렵 」의 記號論的인 文體硏究로서, 지금까지 形式主義 批評에서 度外視 해왔던 '讀者의 反應 (Reader - response)'이나 '讀者의 역할 (Role of the reader)'을 重要視하는 記號論的인 批評으로 歸着된다. 文學硏究에 있어서의 文體硏究에 대한 筆者의 所見은, 從來의 部分的이고도 斷片的인 文體硏究 方法論을 止場하고, Text內에서 讀者의 주의를 끄는 言語單位의 最下位 記號부터 最上位 記號까지를 세밀하게 精讀하여 그것들의 言語的인 特性인 '詩的機能(poetic function)'뿐만 아니라 文學 Text 全體의 感動的인 情緖도 함께 읽어낼 수 있는 一種의 '새로운 讀書法'으로서의 文體硏究가 되어야 한다는 點이다. 本 論文은 위와같은 事實을 根據로 하여 '文學的 說話(re´cit litte´raire)'로서의 한 篇의 小說作品을 '줄거리 (histoire)'임과 동시에 하나의 '談話(discourse)'로 보는 見解를 肯定的인 態度로 受容하였다. 作家 特有의 文章과 表現의 總體라고 할 수 있는 技法, 즉 '談話'의 分析은 결국 作品의 內容에 該當되는 '줄거리'를 미리 파악하고 있음을 前提로 할 때 비로소 可能한 일이라고 생각되었기 때문이다. 本論의 展開를 위하여 두 개의 章을 設定하였다. 2章에서는 敍事文學的 Text로서의 小說 Text의 記號論的인 文體硏究方法을 詳細하게 記述하였고, 3章에서는 「메밀꽃 필 무렵」의 記號論的인 文體分析을 위한 실제적인 分析과 解釋의 過程을 '줄거리'의 層位와 '談話'의 層位로 類別하여 提示해 보였다. '줄거리'의 層位에서는 '事件'과의 關係로서의 '行爲'와, '行爲'와의 關係로서의 '登場人物'의 意味構造를 記號論的으로 分析하였다. 分析의 결과, 「메밀꽃 필 무렵」의 登場人物들은 모두 무엇인가를 '잃어버리고', '결여된 것'을 '찾기'위하여 방황하고 갈등을 겪는 人物들로서, '찾다(찾아가다)'라는 動詞가 作品 全體의 意味의 核이 되고 軸이 되면서 登場入物들의 갈등, 대립, 수수께끼 등의 關係를 組成시키고 있음을 發見하였다. 그리고 敍事體(narrative)는 하나의 完結된 이야기로서, 그 안에 숨겨진 무엇인가의 意味 (갈등, 대립, 수수께끼 등)를 '찾는' 行爲와 같다고 할 때, 敍事文學的 Text로서의 「메밀꽃 필 무렵」은 어떤 다른 小說 Text보다도 敍事體의 特性이 잘 반영되어 있는 作品임을 指摘할 수 있었다. '談話'의 層位에서는 作家 特有의 文章과 表現의 總體라고 할 수 있는 '技法'을 '表現(expression)'으로부터 '內容'으로 解釋되는 過程으로서의 記號論的인 方法으로 分析하였다. Text의 最下位 記號부터 最上位 記號에 이르기까지의 모든 文學的 言語記號를 解釋한 결과, '낮설게하기(Defamiliarization)', '詩的言語 (poetic language)', '表境意匠 (expressive devices )', ' 選擇(selection )'과 '結合 (combination)' 등의 言語의 '詩的機能(poetic function) '이 이 作品 特有의 文體效果를 組成시켜 주는 有機的인 構成要素로서의 機能을 하고 있음을 發見하였다. 특히, '發話行爲'와 '話法'의 意味機能을 分析한 결과, 發話行爲는 統辭論이나 意味論的 方法보다는 '話用論(Speech Act theory)'的 方法으로 分析함이 合理的이라는 結論을 내렸으며, '慣用으로부터 逸脫된 話法'은 '낮설게 하기 '의 所産으로서, 이 또한 文體效果를 組成시켜 주는 技法에 該當됨을 指摘하였다. 끝으로, <허생원> 의 告白談으로서 의 ' 微說話 (micro-re´cit)'는 「메밀꽃 필 무렵」이라고 하는 巨說話를 構成하는 必須不可缺의 核機能으로서, 이 作品의 全體性에 統合되어 있음을 指摘하였다.;A novel as narrative literary text can be considered to be an interactive thing between a sign sender (or a writer) and a sign recipient (or a reader). When all the elements in the narrative literary text are reappeared as aesthetic and emotional values by reading activities, those elements will be important clues for the semiotic analysis of the narrative literary text. From this viewpoint, this thesis deals, primarily, with the literary styles, based on the semiotic analysis, in Lee's the Buckwheat Flower Season as a narrative literary text. In other words, this thesis could be a semiotic criticism in which emphasis are placed on the reader-response or the role of the reader, which has been ignored in the formalistic criticism until today. In this thesis, it is argued that the study of literary styles should be a new kid of reading method by which not only the poetic function but also the touching emotion found in the whole text, can be deduced through a close examination into the whole text from the lowest signs of linguistic level to the upperest signs which interest the readers. It is also argued that the study of literary styles should be broken from the past methods which were partial and fragmentary studies. On the basis of the above facts, this thesis postitively accept the view that litte´raire should be considered as histoire (or a story) and discours. This is because discours, the technique which can be regarded as the whole things of a writer's characteristic sentences and expressions, can be analyzed only the a good grasp of the histoire of the novel is presupposed. The main part of this thesis is divided into two chapters. In Chapter Ⅱ, the methods for the study of literary styles are surveyed in detail. In Chapter Ⅲ, the process of the semiotic analysis and interpretation of the literary styles in Lee's the Buckwheat Flower Season is suggested as two levels : histoire level and discours level. In the histoire level, the semantic structure of the relationships between 'events' and 'acts', and between 'acts' and 'characters' is analyzed semiotically. In the Buckwheat Flower Season, the most important word is the verb, 'chat-da' or 'chat-a-ka-da' (to search, or to come to search). The verb is found to make the characters confront, conflict with each other and be wrapped in mystery. It is pointed out that when the narrative text as a completed histoire, is regarded as an act to find the concealed meanings in it: confliction, confrantation and mysteries, the Buckwheat Flower Season as a narrative literary text is more characteristic of narrative style than any other narrative literary texts. In the discours level, the technique, which can be regarded as all of the writer's characteristic sentences and expressions, is analyzed by the semiotic method, a process by which 'contents' is interpretation from 'expressions'. It is concluded from the interpretation of all the literary linguistic signs that poetic function: defamiliarization, poetic language, expressive devices, selection and combination, etc., functions as organic elements which make the writer's characteristic literary styles to be effective. Especially, it is also concluded from the analysis of the function of 'speech act' and 'narration' which contributes to meaning, that it is more reasonable to analyze the speech act by the method of the speech act theory than by the syntactic or semantic methods. It is also pointed out that 'narration from the common usage' is the byproduct of 'defamiliarization' and a technique which makes literary styles to be effective. Lastly, it is pointed out that the micro-re´cit of the hero's (or Hoe-sang Won's) confession in the Buckwheat Flower Season functions as necessary and basic parts of macro-re´cit and it is synthesized in the whole of this novel.
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