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Harold Pinter의 정적극(Static Drama)

Title
Harold Pinter의 정적극(Static Drama)
Other Titles
Harold Pinter's Static Drama : The Content of Isolation and the form of Isolation
Authors
노지향 .
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Harold Pinter정적극고립영어영문학Pinter, Harold
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
국 영문초록 수록;Pinter는 보편적인 인간 궁경의 기저에 사람들 사이의 의사소통 문제가 있고 본다. 삶이란 관계이며, 대화가 없이는 관계는 있을 수 없고 따라서 곧 죽음을 의미한다. Pinter의 초기 '위협 희극'은 기본적으로 문이 열리고 외부의 세력이 방안으로 침입하는 상황을 보여 주었으나 Landscape와 silence에 와서 Pinter는 비평가들이 'Pinteresque' 스타일이라고 이름붙인 초기극과는 아주 다른 스타일로 방향을 바꾼다. 초기극에서 보여졌던 외부세계로부터의 위협이 사라졌으며, 무대위에서의 움직임도 극소화된 이 두 극을 '정적극'이라 이름붙일 수 있다. Landscape 와 silence에서는 모든 종류의 상호작용이 파괴되어 어떠한 게임으로 연결이 불가능한 틈이 인물들 사이에 생겼는데, 이는 피상적이나마 육체적, 언어적 접촉이 있었던 초기극에서 보다 고립양상이 심화되었음을 의미한다. 본 논문에서는 정적극에서 고립의 내용이 고립의 형식을 통해 극화되는 것을 제시하고자 한다. Landscape 와 silence는 고립이라는 주제, monologue라는 극 형색, 무대 위에서의 움직임이 없는 stage picture, 침묵이 길어진 언어패턴, 반복적 대구적 구조가 통합된 작품으로 내용과 형식의 일치를 성취하였다. 이러한 일치에서 오는 효과는 Russian Formalism의 '낯설게 만들기'와 그에 따른 '지각의 갱신'의 효과와 유사한 것으로 볼 수 있다. 움직임이 없음으로 해서 반(反)연극으로 불리워질 수 있는 정적극은 관객들로 하여금 낯설음을 경험하게 하고 이로써 그들의 자동화된 지각 반응에 치명적인 일격을 가하는 효과를 지닌다. 낯설음을 경험하고, 고양된 인식상태에 놓이게 되는 관객은 결과적으로 인간 고립에 대한 작가의 비젼을 고립의 형식을 통해 새롭게 지각한다. Pinter의 정적극은 pause 와 silence가 많고, 움직임이 없기 때문에 지루하다는 평을 받기고 하며, 극의 장르에 속한다고 할 수 없다는 지적을 받기도 한다. 그러나 이것은 말없음의 상태에 할애된 관객의 참여와 그것으로부터 나오는 극적인 힘을 무시한 평이다. 정적극은pause와 silence의 효과적인 사용으로 관객의 참여를 유도 하고 있으며, 관객은 말없음의 상태를 각자 다르게 해석할 수 있어 관객과 등장인물의 대사 사이에 긴장이 형성될 뿐만 아니라 관객들의 서로 상이한 해석 사이에도 긴장이 형성된다. 이로써 낯설게 만들기에 의한 지각의 갱신 효과와 더불어 정적극은 관객의 참여에 의해 형성되는 독특한 극적 힘을 지닌 극이다.;At the root of the universal human predicament, as viewed by Pinter, is the problem of communication between persons. Life is relationships and without communication there is no relationship and, therefore, no life. The basic device of the early 'Comedies of Menace' is the opening of a door and the entrance into a room. In Landscape and Silence, Pinter departed radically from what critics had identified as a 'Pinteresque' style, typical of his earlier works. They are in a very different form; we can call these two plays 'Static Drama'. There isn't any menace from outside at all. Movement on the stage is kept to a minimum. In Landscape and Silence, every kind of interaction breaks down, and the gap between one character and another grows into a chasm that no game can properly bridge. So the isolation among characters is more deepened than in earlier works. This thesis aims to present that the content of isolation is dramatized through the form of isolation in 'Static Drama'. Landscape and Silence are unified by a merger of theme (loneliness and isolation), form (monologue), stage picture (there being no movement on the stage), language pattern and structure (para-llelistic and repetitive). The effect of unification is same as that of 'making strange in Russian Formalism. Static drama as 'anti-play' makes the audience feel strange and breaks the chain of habitual associations and of automatic responses of them. By tearing the object out of its habitual context and transfering it to the 'sphere of new perception', the author forces the audience into heightened awareness of things and their sensory texture. As a result, the audience can realize Pinter's vision about the human condition which human beings are permanently isolated each other, through the form of isolation. Pinter's static drama may be dull because of non-action and too many silences. But static drama demands the audience to contribute to the silence. The text can only be completed by active participation of the audience. Within the minds of individual members of the audience will be created a tension between possible interpretations and this tension will give particular dramatic force to static drama.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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