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女性問題에 關한 社會構造的 接近

Title
女性問題에 關한 社會構造的 接近
Other Titles
(A) Socio-Structural Approach to Women's Probhlems
Authors
池銀姬.
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 사회학과
Keywords
여성문제사회구조적접근사회학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
女性問題란 社會와 家庭에서의 男性과 女性間의 不平等의 問題이며 女性의 人間化를 저해하는 社會 構造內에서의 女性에 대한 억압의 문제이다. 女性解放理論에 의하면, 女性에 대한 억압은 私有財産制度의 發生과 더불어 시작되었으며, 女性이 公的 分野에서 全的으로 소외되어 私的 分野의 역할, 즉 家庭內에서 의 役割만을 수행하는 데에서 억압이 계속되며 經濟構造 뿐 아니라 政治權力과 家族制度도 여성의 억압에 영향을 끼친다고 한다. 現代社會에서 女性이 처한 열등한 예속적 지위을 극복하고 平等을 얻기 위해서는 男女의 不平等을 조장하는 社會構造的 要因을 瓔解하는 것이 중요하다. 現代 社會構造가 男女의 不平等을 조장하는 狀況을 經濟構造, 家父長的 政治構造, 家族構造의 側面에서 살펴보았다. 産業社會에서는 生産이 가정 밖에서 이루어지기 때문에 男女의 役割 분담이 더욱 경화되어 男性은 家庭밖의 生産勞動에 참여하나 女性은 家庭에서 消費만을 담당한다. 冀弊를 벌 수 없는 家庭勞動은 실질적 노동으로 간주되지 않으면, 女性에게는 취업의 기회가 制限되어 있고, 직업구조 내에서 불평등한 대우를 받는다. 이러한 제한이 여성의 적극적 사회참여를 저해하게 된다. 家族의 경제적 부담은 오직 남성의 수입에 의해서 해결될 수 있기 때문에 婦人과 子女는 男便에게 경제적으로 依存하게 된다. 이러한 경제적 依存性은 여성의 지위를 더욱 하락시킨다. 家父長制 政治構造는 祉會內의 모든 권력구조에 남성만이 절대적 권력을 행사하는데, 이러한 政治構造에서 女性은 전적으로 소외되며 女性의 지위와 역할은 지배계층의 利益을 위해서 결정지워 진다. 家父長制 社會에서는 男女에게 不平等한 교육을 실시함으로써 女性의 社會參與를 制限한다. 現代의 核家族制度에서는 家事勞動과 子女養育의 모든 賣任이 女性에 부과되어 있으며, 이러한 부담으로 인하여 女性은 社會參與의 기회를 상실케 되거나 포기하게 된다. 韓國女性도 이와 같은 구조적 억압을 받고 있으며, 女性의 해방을 위해서는 구조적 變化가 이루어져야 한다. 사회구조적 變化를 통한 男女 평등을 성취하고자 시도된 방안으로 다음과 같은 방향이 검토되었다. 1. 社會保障制度의 □立으로 母性을 保護하고 子女養育의 經濟的 賣任을 社會가 分擔함으로써 女性의 家族에의 經濟的 依存性을 약화시키고, 철저한 男女平等 敎育의 실시와 子女養育의 社會的 施說을 마련함으로써 女性의 社會參與를 지원하는 方向이다. 스웨덴의 경우가 代表的 例이며, 스웨덴의 女性은 다른 西歐社會 女性에 비해 평등을 누리고 있다. 2. 共同體 生活을 통한 方案이다. 一定 成員들 사이에는 모든 財産이 共有되며 모든 成員이 집단의 勞動에 참여함으로써 가족내에서의 경제적 依存關係는 지양되며,家事와 子女養育을 共同化함으로씨 女性을 가정적 역할에서 해방시키는 방향으로서, 이스라엘 키브츠가 그 代表的 例이며 몇 가지 문제점을 제외하고는 男女平等이 실현되고 있다. 3. 社會主義 國家에서 실시되고 있는 男女평등을 위한 政策은 生産手段의 社會化, 경제적 單位로서의 가족의 廢□, 全 女性의 社會勞動에의 참여 促進, 家事와 子女養育의 共同化 등으로 요약되며, 女性의 社會活動 參與는 실현되었으나, 女性은 生産勞動과 家事勞動의 二重부담을 가지고 있다. 本 論文에서는 現代 社會의 女性問題를 考察하고 그 鮮決을 위해 시도된 방안들을 검토함으로써 올바른 여성문제 해결의 方向을 찾고자 하였다. 이러한 理論的 分析을 통하여 韓國女性問題에 대한 새로운 자각과 바른 문제의식의 形成에 기여하고자 한다.;Women's problems are the problem of inequality between men and women both in society and home as well as of socio-structural oppression upon women which results in the dehumanization of women. Women's liberation theory says that the oppression of women started with the private property system. The oppression continues when women, alienated from the public field, find her role only in private field, the role in family. Not only the economic structure of society but the political power and the family structure also put influences upon the oppression of women. In order to overcome the surbordinative inferior status of women and to get equality, it is important to understand the socio-structural factors which further the inequality of women. The socio-structural factors can be classified in three aspects; the economic structure, patriarchal political structure, and the family structure. In industrial society, production which is done outside the family inforce the sex roles : men participate in production labor out of home while women take only the role of consumption inside. The household labor is not considered as actual labor since it brings no money. Employment is limited to women as well as the inequal treatment in occupation structure. These limitation interferes active social participation of women. The economy of the family depends upon only man's income and the woman and children inevitably depend upon the man. This economic dependence worsens the woman's status. The patriarchal political structure permits only the men to exert their absolute power in all power system. Women are completely alienated, and the status and role of women are decided for the benefits of the ruling class. In patriarchal society education is not given equally to both sexes and it limits women's social participation. The nuclear family system in present society turns to women all the responsibility of household labor and child rearing, under this burden lose or give up the chance of social participation. The Korean woman are under the structural oppression mentioned above. For the liberation of women there should be structural changes. As the attempts in order to achieve the equality between men women through the socio-structural changes, the following directions are studied. 1. To establish the social welfare system. So that the motherhood is protected, and since the society takes part of economic responsibily of child rearing, economic dependence of women to the family is weakened. It provides complete equal education and social institutions of child reading. All these support women's social participation. Sweden is a good example and the Swedish women enjoy more equal status compared to other European women. 2. To share the communal life. A certain number of people communally own the property, and all of the members participate in the communal labor. The relationship of economic dependence inside the family is resolved, and women are liberated from the familial role by the communal operation of households and child rearing. Kibbutz in Israel can be taken as a good example of this : Except a few problems, women are equal with men. 3. Attempts in socialist societies. Their policies for equality between the sexes are summarized as the socialization of means of production, abolition of family as economic unit, to encourage women's social participation, and communalization of household labor and child rearing. In this society, though, while women are actively participate in society, they suffer under the twofold responsibility of production and households. In this manuscript, I studied the women's problems in present society and tried to find out the right direction of solving those problems through examining three attempts done in other societies. With these theoretical analysis, my purpose is to raise new awareness on women's problems in Korean society and to contribute to the formation of right consciousness of women's problems.
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