View : 749 Download: 0

葡萄唐草文에 關한 硏究

Title
葡萄唐草文에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study of Grape Scroll Pattern
Authors
李蕙蘭.
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
포도당초문포도문문양의류직물
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
木 硏究는 葡萄唐草文의 發生과 실크로드를 따라 어떠한 形式으로 傳來되었는가를 파악하기 위해서 文獻들과 博物館에 所藏되어 現存하는 遺物을 통하여 각 時代와 民族에 나타나는 菊萄唐草文의 造形樣式의 特性에 對해서 論하였다. 東西文化의 交流에 의해 나타난 文化中에 포함되는 葡萄唐草文은 豊 饒의 象徵인 圖文으로서 이란에서 發生되어 실크로드를 따라 東으로 傳해진 文樣 中의 하나이다. 葡萄唐草文이 이란의 사산朝 美術에서 表現될 때는 宗敎的 意味로서 豊饒의 女神 아나히타와 함께 配置되어 聖樹로 간주되었다. 사산朝의 葡萄唐草文은 잎의 形態에 따라 寫實的인 自然葉系, 팔메트葉系 및 자연葉과 팔메트葉을 融合한 形式의 3種으로 分類할 수 있으며, 그 表現技法은 매우 官能的이고 圖案風으로 描寫되었다. 또한 사산朝에서 波狀唐草文으로 抽象化된 경우에도 裝飾文樣으로 表現된 것이 아니라 宗敎的 意味를부여하여 聖樹로 간주되었다. 이렇게 發生된 葡萄唐草文은 실크로드를 따라 西域제국으로 傳來되어 사산朝의 葡萄唐草文과 같은 形態의 圖案風으로 表現되었다. 中國에 傳來된 葡萄唐草文은 後漢時代로부터 그 遺例를 볼 수 있고, 初期 石窟寺院에는 半팔메트가 달린 波狀唐草文으로 表現되어 더욱 異國風의 性格을 띠었고, 自然的인 葡萄잎 形態로 나타난 것은 隋 唐朝에 가서야 절정에 달하였다. 이들 文樣의 表現技法은 사산朝의 菊萄唐草와 비교하여 볼 때 매우 寫生風으로 描寫되었다. 그러나 中國의 葡萄唐草文은 發生當時 聖樹라는 宗敎的 意味는 完全히 상실되고 다만 瑞祥的인 性格만을 가지고 裝飾意匠으로 使用되었다. 우리나라에 葡萄唐草文이 中國으로부터 移植된 것은 統一新羅時代를 前後 해서이며, 이 때는 唐의 影響을 받아서 역시 瑞祥的인 裝飾意匠으로 流行하였다. 한편, 그 이전의 것으로 百濟 武寧王陵에서 出土한 金製王冠飾에 葡萄송이와 비슷한 形態가 있는데, 이것이 우리나라 葡萄唐草 最古의 遺例가 아닐까 하지만 확실치는 않다. 統一新羅時代의 葡萄唐草文을 自然葉을 가진 것, 抽象的인 植物性唐草文에 의한 것. 또한 이들이 複合된 것이 있다. 그리고 각 잎의 形態가 조금씩 다르게 表現되어 있을 뿐 아니라, 포도알이 同一하지 않고 소박하게 表現된 것도 있다. 高麗時代의 葡萄唐草文은 波狀唐草의 形式과 자유롭게 뻗은 줄기에 寫實的인 잎과 송이를 配置한 形式이 있는데, 특히 高麗時代의 葡萄文은 소박하고 單純하게 表現된 童子와 함께 多男의 象徵으로 많이 表現되었다. 이외에 피어오르는 잎 중에 葡萄와 石榴를 配置하여 空想的인 資相華를 形成한 것도 있다. 朝鮮時代에 나타난 葡萄文은 人爲的인 技巧가 전혀 나타나지 않아 自然을 대하고 있는 듯하다. 그 特徵으로 白磁에 施文된 葡萄를 보면, 自然의 葡萄를 대담하게 省略 再構成하여 强한 筆致와 繪畵的인 運致로서 매우 寫實的으로 表現되었다. 朝鮮時代에도 童子와 함께 表現된 것이 있으며, 그 외에 動物들과도 함께 많이 描寫되었다. 이와 같이 葡萄唐草文의 모티프는 宗敎的 象徵으로 이란에서 發生하였지만, 실크로드에 의해서 西域제국, 中國, 韓國, 日本에 전승된 葡萄唐草文의 象徵形式은 宗敎的 관념이 완전히 상실되고, 단지 裝飾文樣의 性格을 띠면서 각각의 造形的 特徵을 나타내었다.;This thesis is on the origin and the East-transmission of the Grape scroll pattern" through the literature and the relics in the museum which show the characteristics of the formative feature presented in each epoch and the race. The "Grape stroll pattern" was designed to express the symbol of fertility, which was one of the feature that was originated in Iran and introduced into the East through the Silk Road. The "Grape scroll pattern" has been regarded as the sacred tree which embodied the religious meanings along with "Anahita"-goddess of productiveness in Sasan arts, which can be sorted into the tree types according to leaf's patterns ; the natural leaves, the palmette leaves, and the mixture of the previous ones. The art of expression was delineated sexually and graphically. The abstract "Wave scroll pattern" was regarded as not only the design pattern but as the sacred tree inspiring the religious meaning. This "Grape scroll Pattern" transmitted to the Western parts made the formative feature like that of Sasan dynasty. The "Grape scroll pattern" brought to China was discovered the relics since Late Han era, which took on exotic atmosphere due to the 'Wave scroll pattern' with half-palmette discovered in the stone cave temple. Those pattern with real grape leaves could flourish only in the era of Soo - T'ang dynasty. In comparison with the patterns, of Sasan dynasty, those of Soo - T'ang could be said to be more real and natural. But, the "Grape scroll pattern" in China had lost the religious implication of the sacred tree, and began to be use as the decorative design of good meaning. The "Grape scroll pattern" planted from China to Korea had appeared since the era of Unified Shilla, which influenced through T'ang flourished as the decorative design. Otherwise, before Unified Shilla, the decoration of the golden crown dug from Moo Myung mausoleum in Bak Jea era which is similar to the grape pattern could be guessed as the oldest remains, but not proved. These pattern of Unified Shilla era can be sorted the natural leaves, the abstract pattern,the mixture of the previous ones. And, each type of grape leaves was expressed a little differently, their bunches were not identical and artless. The "Grape scroll pattern" in Goryeo era was expressed the types of the 'Wave pattern' and realistic leaf-bunch of grapes on freely stretched out branches, specially, which with the boys represented the symbol of enough sons. Besides, as the grapes and the pomegranates were arranged among the blooming leaves, formed fanciful Bosangwha. The "Grape scroll pattern" in Chosun era made realistic expression as if seemed to observe the nature. Those characteristics of this pattern carved in white porcelain abbreviated boldly the natural grapes and replotted them, which was expressed with the boys like in Goryeo era, and with the animals. Like the above, the motive of the "Grape scroll pattern" was originated with the symbol of the religious meaning. But the "Grape scroll pattern" transmitted into Western parts, China, Korea, and Japan through the Silk Road had lost its religious meaning and expressed each formative feature.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE