View : 546 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author盧仁姬-
dc.creator盧仁姬-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:45Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:45Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000031345-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/183002-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031345-
dc.description.abstract과대는 帶金具 또는 과판이라고도 지칭되는 金具를 皮革이나 布위에 부착시킨 것으로서 그 패용 풍습의 起源은 멀리 스키타이지방에 두고 있다. 이것은 中央아시아 및 北方아시아를 통해 傳播되어 中國, 韓半島 全域, 日本 東아시아 全域에 걸쳐서 출토되고 있다. 본 論文에서는 東아시아 地域중 中國의 魏晉南北朝時代, 우리나라의 三國時代, 日本의 前,中期 古墳時代의 出土品에서 보여지는 金銅帶金具에 초점을 맞추어 이것의 形式分類, 文樣의 起源과 系譜를 규명해 보고자 한다. 먼저 帶金具 形式分類는 形態的 特徵인 과전체의 形態, 透彫文樣, 技術上의 特徵인 製作技法, 材質의 差異등이 기준이 되는 요인이라 할 수 있는데, 과판부의 透彫文樣이 形式分類의 主가 되고 있다. 製作技法은 鑄造·鍍金技術이나 透彫·毛彫등의 技法들이 다양하게 사용되고 있다. 즉 과판부의 透彫技法위에 線刻으로 사실성을 부각시킨 것, 浮彫風의 打出技法등 비교적 다양한 제작기법을 발견할 수 있다. 한편, 材質에 있어서는 銀製가 대부분이고 金·金銅·銅·鐵製가 있다. 본 고에서는 이러한 기준에 의거하여 三國時代를 중심으로 中國, 日本의 帶金具를 8形式으로 분류하여 考察하였다. 이러한 形式分類는 약간의 시대적·지역적인 차이를 반영하는 것으로 각 시대마다 주류가 되는 독특한 형식의 과대가 存在하고 있었던 것은 감지할 수 있지만, 전체적으로 살펴보면 이와 같은 形式들이 각 時代를 共存하면서 서서히 다른 형식들로 교체·발전되어 가는 상황을 발견할 수 있다. 즉 4世紀에 단일형식이었던 帶金具는 5世紀에 이르러서 다른 모든 형식을 출현시키고 그 중 龍文이 있는 Ⅰ形式은 6世紀 이전에 소멸해 버린다. 帶金具 文樣의 起源과 系譜를 살펴보면 帶金具는 그 하나하나가 單位文樣을 구성하고 있기 때문에 形式的인 變遷을 살펴보는 것이 용이하며, 東아시아 지역의 文化傳播 徑路를 추적해 볼 수 있어 더욱 주목되고 있다. 三國時代 帶金具의 主流를 이루는 文樣은 三葉文系로서 이러한 三葉文은 알타이지방의 파지리크 고분 출토의 문양대에서도 발견되고 있지만 帶金具에 시문된 三葉文은 晉代의 北方民族인 鮮卑에서 직접적인 연계성이 구해질 수 있다고 생각된다. 즉 北方의 三葉文이 高句麗를 거치면서 1차적인 변화를 보이고, 이렇게 변화된 帶金具의 형식이 新羅로 이입되었을 것으로 생각된다. 그리고 이러한 透彫三葉文帶金具은 단순한 文樣의 모방 차원을 넘어서 北方民族의 信仰까지도 수용했던 것으로 여겨진다. 이는 天上界의 神들이 樹林에 강림하는 형식의 신화가 日本의 天孫降臨神話를 비롯하여 터어키系, 蒙古系, 퉁구스系 등 北方아시아민족에 널리 분포되어 있고, 韓半島를 南下해 온 알타이계 遊牧民文化에 속한 것이라는 점을 생각해 보면 쉽게 납득할 수 있다. 腰佩는 日常生活에 必要한 것을 변형 모방한 것이고 曲玉魚形은 符信的인 의미를 내포하고 있다. 그러므로 처음에는 필요성에 의해 실용적인 의미로 佩飾하던 것이 점차 王族을 위시한 지배계층이 그 신분적 권위를 과시하는 수단으로 사용하게 되었던 것으로 여겨진다. 특히 古墳出土 裝身具들은 당대의 권력을 후세에 전하기 위하여 거대한 분묘를 營造하고 그 내부에 부장했던 것들로서 被葬者의 葬送用으로 제작된 것이라는 점에 주목할 필요가 있다. 따라서 이들 古墳出土의 葬送用으로 제작된 것이라는 점에 주목할 필요가 있다. 따라서 이들 古墳出土의 帶金具들은 당대에 실제로 사용했던 일상용 장신구의 전형으로 보기보다는 葬送儀禮的인 특수한 목적을 위해 제작된 것으로 보는 것이 타당할 것이다.;The metal plaques attached to the leather or cloth backing is Girdle. The metal plaque was also known as DAEKUMKU or GWAPAN. This wearing custom was practiced among almost all nations. The origin of Girdle was from Scythian area. Girdle was propagated over Central and Northern Asia and was excavated in China, all parts of Korea, Japan and throughout all over the East Asia. In this report, focusing on the Girdle which was found by the excavations of WIJINNAMBUKJO period of China, Three Kingdoms Period of Korea and the first and middle old tomb period of Japan among the East Asia nations, Girdle's pattern was clarified the classification and chronicles of the style, the origin and genealogy. First, the primary factors of the style classification of Girdle are the style of metal plaque and openworking pattern which are formal features, as well as, the manufacturing technics and the difference of material which are technical features. The openworking pattern in Girdle is the main feature of style classification. Various Manufacturing technics such as Casting, Gilding, Openworking, Hair lines in engraving were used. That is we can find various manufacturing technics such as bringing the reality into relief with line engraving on the openworking style in Girdle and relief technic which is embossed carving style. Regarding the material, silver was mainly used along with gold, gilt bronze, bronze, and metal. This difference of material was caused by the social status. In this report, focusing around the Three Kingdoms Period of Korea, live classified and examined the Girdle of China and Japan into 8 kinds according to the above mentioned classification. This type of classification reflected on the periodical and regional differences and I was able to find that there was a typical style of Girdle which was the nam current of each period. However, in general this kind of style coexisted in each century and was gradually replaced and developed by the different style. Hence, Girdle which was the single style of 4th century was replaced by the totally different style one in 5th century and the first style which had dragon design was disappeared before the 6th century. Next, I examined the origin and genealogy of Girdle's pattern. Because each and every components of Girdle has a unit pattern, it is easy to examine the development of style, as well as, the pursuit of the cultural propagation channel in East Asia. The main pattern for Girdle in the Three Kingdoms Period was three leaves pattern whose origin could be regarded as the diadem ornament of SUNBI tribe who was one of northern race in Jin Dynasty of China. Northern three leaves pattern had the primary transformation via Kokuryo and the changed Girdle's pattern was considered to be introduced to Shilla. And this openworking three leaves pattern Girdle is considered to accept the northern religion beyond the imitation level of simply pattern. The fact can be easily understood by the contents of myth in which the God descended from the heaven to the woods was broadly distributed-including Japan's Heaven Gods descent myth-among Turkey line, Monggo line, Tooggus line and etc of Northern Asia nations and also the myth was included into the Altahi line's nomadic culture who advanced southwards to Korea peninsula. Pendant was the transformed and imitated thing from the daily necessity and KOKOK and the fish motif seemed to have a regional meaning in them. Therefore at first they were used practically out of necessity but graually became the method for parading the governing classes' dignity, including the royal family. Especially, the jewelry excavated from the old tombs, decorated inside of the giant tombs. They were manufactured for eternal handing down those days' prestige of the governing classes to the future generation. It's worth to notice that these kinds of jewelry were produced for funeral escorting. Therefore it's reasonable to consider that the Girdle which excavated from the old tombs were manufactured for special purpose of the funeral ceremony rather than the jewelry which used in daily.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅵ 序言 = 1 Ⅰ. 文獻記錄 및 古墳壁畵에 보이는 錡帶類 = 4 A. 錡帶ㆍ腰佩에 관한 기록 = 4 B. 古墳壁畵에 보이는 腰帶類 = 17 Ⅱ. 三國時代 帶金具의 樣式考察 = 21 Ⅲ. 帶金具 文樣의 起源 및 系譜 = 48 A. 帶金具 文樣의 造形的 分析과 그 起源 = 48 B. 三國時代 帶金具 文樣의 圖象的 意味 解析 = 58 Ⅳ. 腰佩의 造形的 特性 및 性格 = 62 結語 = 71 參考文獻 = 73 圖面 = 80 圖版 = 95 ABSTRACT = 104-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5624337 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject삼국시대-
dc.subject대금구-
dc.subject미술사학-
dc.title三國時代 帶金具 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Girdle of Three Kingdoms Period-
dc.format.pagevii, 106 p. : 삽도.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 미술사학과-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE