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목표난이도와 목표설정 방법이 성과와 내재적 모티베이션에 미치는 영향에 관한 연구

Title
목표난이도와 목표설정 방법이 성과와 내재적 모티베이션에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON EFFECTS OF GOAL DIFFICULTY AND GOAL-SETTING METHOD ON PERFORMANCE AND INTRINSIC MOTIVATION
Authors
李受貞
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
목표난이도목표설정내재적모티베이션
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인간의 모티베이션 문제가 산업 및 인적관리에 있어서 중요한 위치를 차지하면서 기존이 모티베이션 이론을 비판하고 '내재적 모티베이션(intrinsic motivation)'이라는 새로운 접근법이 시도되고 있고 있다. 기존의 모티베이션이론이 금전적 보상이나 칭찬등과 같은 외적보상에만 관심을 기울인데 반해 내재적 모티베이션이론은 인간은 외적자극에 대해서 단순히 수동적으로 반응하는 존재가 아니라 내적인 과정을 통해 환경에 능동적으로 대응하는 존재라는데 초점을 두고 있다. 그래서 이러한 내재적 모터베이션에 영향을 줄 수 있는 요인에 대한 많은 연구가 이루어져 왔는데 본 연구에서는 그러한 많은 요인들 가운데 구체적으로 목표설정(goal setting)의 몇가지 속성들, 즉 목표설정 방법 (참여적인 목표설정/할당된 목표설정)과 목표의 난이도(쉬운 목표/어려운 목표)가 결합하여 어떻게 성과와 모티베이션에 영향을 즐 수 있는지 연구해 보려는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 선행연구들에 대한 문헌연구와 함께 두 가지 독립변수 즉, 목표설정 방법과 목표난이도가 성과와 내재적 모티베이션에 미치는 영향력에 대해 보다 명확한 관계를 알아보기 위해 여러 변수의 통제가 가능한 실험실 연구방법을 사용하였다. 분석방법에 있어서는 변수들간의 차이를 분석하기 위해서는 ANOVA를 이용하였으며, 개인의 능력차이를 통제하기 위해 공분산 분석(analysis of covariance)를 실시하였다 자료분석의 결과 다른 가설들은 기각되었으나, 참여적인 목표설정 방법이 할당적인 목표설정 방법에 비해 내재적 모티베이션에 더욱 긍정적인 영향을 미친다는 가설은 채택되었다. 이를 통해서 볼 때, 목표설정에 참여한 경우에는 목표를 일방적으로 할당받았을 때에 비해 자신의 선택으로 자신의 행동을 하였다고 내적으로 인과성을 지각하게 되고, 자기결정감을 느끼게 되어 내재적 모티베이션이 증가하였다고 볼 수 있다. 물론 이러한 내재적 모티베이션의 산업조직에의 적용에 있어서 아직 많은 문제점이 있지만 이러한 연구결과는 조직의 보상체계나 직무설계에 있어서 직접적인 역할은 하지 못한다 하더라도, 작업자들의 내재적 모티베이션을 유도한다면 작업자들은 일상 작업상황에서 느끼지 못했던 만족감을 느끼게 될 것이고, 작업자들의 자발적인 참여를 유도하여 창의력을 발휘할 수 있을 것으로 생각된다.;As the human motivation problems are getting important in industries and human resource management, the existing motivation theories are criticized and new approaching methods, which are called 'intrinsic motivation' theories, are tried. The existing motivation theories focuses on extrinsic rewards, such as monetary reward or compliment, but the intrinsic motivation focuses that human beings are actively reacting subsistence to environment(external stimulus) through the internal way. There has been many studies regarding factors which could influence on intrinsic motivation. The purpose of this study is to explore how the goal-setting method (participative vs. assigned) and goal difficulty (easy vs. difficult) can influence on performance and intrinsic motivation. To obtain the purpose of this study, literatures which were regarding previous studies were reviewed. The experimental study which can control the variables easily were selected to find out how two independent variables, that is goal-setting method and goal difficulty, can influence on performance and intrinsic motivation. The overall design of experiment was 2*2 factorial design with manipulation of two independent variables; goal-setting method and goal difficulty. The experiment was performed with cross word puzzle game. The subject of this experiment were consist of 106 junior students from Department of Business Administaration in Ewha Womans University. For analysis, three different type of analyzing methods were used. First, one-way ANOVA was used to analyze difference between variables, second, analysis of covarience to control personal ability gap, and third, regression to analyze the influences of dependent variables to independent variables. The result of the analysis reveals that participative goal-setting method influences more on intrinsic motivation than assigned. The other hypothesises were rejected. Participation in goal-setting stimulates intrinsic motivation by realizing internal causality and self-determinant. It needs more studies for the application of intrinsic motivation to the industry organization-directly to reward system or task design. But this study indicates that intrinsic motivation can increase worker's satisfaction that they have never felt before in doing their job. Also worker's creativity can be increased by participating frequently in goal-setting method.
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