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초현실주의적 데페이즈망(Depaysement) 기법을 활용한 web site 표현 연구

Title
초현실주의적 데페이즈망(Depaysement) 기법을 활용한 web site 표현 연구
Other Titles
(A) Study on the Expression of Web Site by Using Surrealistic Depaysement
Authors
황정혜
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 정보디자인과
Keywords
초현실주의데페이즈망 기법web site표현 연구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문의 목적은 Web Design 표현의 새로운 발전을 모색하고자 초현실주의 발전에 큰 기여를 하였던 데페이즈망을 재 고찰하고 이를 통해 Web Design의 새로운 기법으로서의 동 기법의 발전 가능성을 연구하고자 하는 데 있다. 과학의 발전 특히 통신기술의 비약적인 진보는 광의의 개념으로서 On-line 그리고 협의의 개념으로서 World Wide Web이라는 새로운 세계의 창조를 가능하게 하였다. 그러나, 현존하는 대부분의 Web Site는 문화 수요자의 욕구는 물론 디자이너의 역할과 창의를 도외시 한 채 획일적인 Style을 고수하고 있는 것으로 파악된다. 이러한 문제는 기존의 Web Site가 아직은 그 기능성에 편향되어있다는 점 그리고 Web Site 표현에 있어서의 창의성과 새로운 기술의 도입을 동일시하는 잘못된 인식 때문이라고 하겠다. 과학 기술의 현저한 발전으로 인해 이미 Web Site Design에 있어 기술적인 제한은 거의 없다고 할 수 있다. 그러나 아직까지 디자이너들은 획일적 텍스트 중심의 디자인에서 벗어나지 못한 채 신기술 도입에만 급급해 하고 있을 뿐이다. 정작 디자이너 본연의 과제인 표현상의 새로운 시도나 도전은 극히 미미한 실정이다. 다시 말해 인간을 위한 디자인이 아닌 신기술의 구현을 위한 기술로서의 디자인만이 계속적으로 창출되는 악순환이 지속되고 있는 것이다. 이러한 악순환의 고리를 끊고 인간 즉 Web Site 방문자를 위한 디자인을 구현하기 위해서는 우선 문화 수요자인 Web Site 방문객에 대한 주도 면밀한 연구를 통해 그들의 문화와 문화적 욕구에 대한 분석이 선행되어야 할 것이다. 이러한 연구를 바탕으로 새로운 개념과 도전이 시도되어야 할 것이며 이러한 노력을 통해서만 Web Site 방문자 더 나아가서 인간을 위한 디자인의 실현이 가능할 것이다. 모든 문화 수요자의 욕구를 충족시킬 새로운 디자인에 대한 연구는 현실적으로 불가능한 것일 수 있다. 따라서 본 논문에서는 Web Site의 가장 큰 수요자이고 미래의 가상현실을 주도할 주역인 N세대를 대상으로 하여 연구를 진행하였다. N세대는 기존의 모든 틀을 그 근저에서부터 변화시키는 정보혁명의 흐름에 가장 빠르고 민감하게 그리고 가장 쉽게 적응하고 있다. 과거의 어느 세대나 계층이 그러했듯이, 이들도 자신만의 문화적 욕구를 충족하고 그들의 생각이나 추구하는 것을 자신들만의 방법으로 표현하고자 하는 욕망을 가지고 있다. 이들의 문화적 욕구를 분석하기 위해서 N세대의 가치관, 문화생활 등 이들 세대의 특성을 분석해 보았다. 그 결과 이전 세대 혹은 지금의 기성 세대와 비교되는 이들만의 특성이 20세기 초반의 문화사조였던 초현실주의의 정신 그리고 표현양식들과 많은 면에서 부합됨을 찾을 수 있었다. 이를 통해 N세대의 문화적 욕구를 충족하고 또한 그들의 생각을 표현시킬 수 있는 가장 적절한 예술사조 중의 하나가 초현실주의임을 파악하게 되었다. N세대의 문화적 욕구를 충족시킬 수 있는 Web Site Design 기법의 실질적인 대안으로서 초현실주의를 통해 비약적인 발전을 하였으며 동시에 초현실주의자들이 가장 많이 사용했던 데페이즈망에 대한 연구를 수행하였다. 데페이즈망에 대한 보다 심도 깊은 고찰을 위해 초현실주의와 주요 작가들에 대한 검토를 진행하였으며 특히 데페이즈망의 주요 기법에 대한 검토 및 Off-line상의 작품과 On-line 상의 작품에서 구현된 데페이즈망의 실례를 연구하였다. Web Design의 새로운 기법으로서의 데페이즈망의 가능성을 실례를 통해 실험하기 위해서 N세대를 주요 수요자로 Target하고 있는 SK Telecom의 TTL브랜드를 선정하였고 그 사전 작업으로 동 브랜드에 대한 다각적인 분석은 물론 동 브랜드의 Web Site 분석을 수행했다. Nj~ll대의 특성 분석, 초현실주의와 데페이즈망 기법 연구 그리고 TTL 브랜드에 대한 분석을 바탕으로 데페이즈망을 주요 기법으로 활용한 새로운 TTL의 Web Site를 제작하였으며, 이러한 일련의 과정에서 Web Site 표현기법으로서의 데페이즈망 기법의 가능성을 검토하였다. 향후 초현실주의적 데페이즈망 기법 외에도 다른 여러 기법들이 Web Site 표현의 새로운 접근방법으로서 적극적으로 연구되고 새로운 Web Site 표현을 위해 시도되어야 할 것이다.;The progress of technology and science caused the rapid growth of on-line that is recognized as one of most important industries, new environment as well as an independent culture. Comparing to the off-line, one of the most outstanding characteristics of the on-line (or cyber word) is that people can have some level of freedom from the restrictions of time and space in that world. Within one decade from its emergence, World Wide Web ("WWW") has already positioned as one of representatives of the on-line. In line with rapid growth of WWW, the issue of various expressions in WWW becomes the important factor to secure the continuous progress and expansion of the on-line. However, the most of current web sites are similar and featureless due to the lack of understanding of design which leads a design trend taking no count of visitors needs, emotion and culture, while each web sites has different purposes, different target visitors and different contents. It might be due to site owners' commercial requirements based on budget concerns as well as designers' lack of design mind and capacity. Based on reflection of such a web design trend, this paper is to review new web design alternative that can address and meet target visitors cultural needs. Surrealistic depaysement is reviewed as an alternative design style and N-generation is selected and studied as a target site visitor group for this study. The reason of choosing N-generation as the target is that N-generation is one of the most active web user groups today and is the generation will lead the culture tomorrow. To practically test the possibility of surrealistic depaysement as an expression alternative, I choose web site of TTL from the existing web sites targeting N-generation as their target visitor group. My work is based on studies of N-generation, surrealism, surrealistic depaysement marketing strategy of SK telecoms and TTL web site. Over my works, I try to express a dream or unconscious and irrational world by juxtaposing and compounding the objects as well as reinterpreting the space in order to express N-generations cultural sense. In consideration of N-generations characteristics, I draw accidental conception by positioning contradictive encounter of images and also show unique effects of surrealistic depaysement by changing familiar objects to strange ones. On my works, I use the following depaysement techniques;' Isolation', 'Transformation', 'Change in Scale', 'Contradictive Encounter', 'Double Image', 'Paradox', 'Conceptual Bipolarity'. I find the surrealistic depaysement is good match to N-generations cultural reeds and reach a conclusion that surrealistic depaysement can be a technical alternative for web design, especially for the targeted visitor groups, i.e. N-generation. My study is focusing on a particular site visitor group (N-generation) and my work is based on a particular web site (SK-TTL), therefore in-depth approach to surrealistic depaysement is limited. I believe that further study on practical alternatives for wed design and design techniques wi1l help designer to provide web site visitors with more cultural satisfactions. Without visitors' satisfaction, especially cultural satisfactions, the continuos progress of WWW, as a culture at least, can not be guaranteed.
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