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19世紀 靑畵白磁의 硏究

Title
19世紀 靑畵白磁의 硏究
Other Titles
(A) Study on the Blue White Porcelain in the 19th Century
Authors
崔敬和
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
19세기청화백자양산도자
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
19세기는 청화백자의 기형·문양·장식기법이 다양해지고 그 수량도 증가해 청화백자의 전성기를 맞이하게 되었는데 이처럼 청화백자가 19세기에 量産될 수 있었던 것은 私燔의 지속적인 증가 때문이었다. 사번이란 官御用 磁器를 생산하던 分院이 匠人들의 생계를 돕기 위해 특별히 窯 하나를 내주어 民需用 자기를 제조판매할 수 있도록 한 것으로 여기에 부유한 商人의 자본이 유입됨에 따라 사번의 규모는 커져 다량의 민수용 청화백자를 생산할 수 있게 되었다. 하지만 사번의 증가는 청화백자 量産의 계기를 마련해 준 반면 분원의 장인을 상인물주에게 예속시키고 나아가서는 분원 民營化의 요인이 되기도 하였다. 청화백자의 量産으로 수요층이 저변확대 되어 기존의 수요계층 이외에 새로운 수요계층 대두되었는데 이들은 주로 19세기 신분질서의 혼란을 틈타 신분상승을 한 경제력 있는 양반들이었을 것으로 본다. 18세기 청화백자가 四君子나 草花 그리고 南宗畵風의 山水를 간결하게 시문하여 격조 높은 文人들의 정신세계를 표출한데 반해 19세기 청화백자는 인간이면 누구나 가지고 있는 富貴·長壽의 소박한 염원을 十長生·壽福文字·牡丹과 같은 吉祥의 상징물을 통해 자유롭고 활달하게 표현하였는데 이러한 문양소재와 시문방식의 변화는 새로운 수요층의 취향을 반영한 것이라 생각한다. 더욱이 19세기가 세도정치와 열강의 잇단 침입으로 인해 내우외환의 시대였던 점을 감안해 볼 때 安寧과 福을 기원하는 길상의 소재는 도자문양으로 큰 호응을 얻었던 것으로 보인다. 이 시기에는 병·항아리·접시·대접·鉢·碗·盒과 같은 일상용기와 함께 문방구나 祭器의 제작이 두드러졌는데 특히 문방구의 급증은 양반의 수가 증가함에 따라 이들의 겉치레용으로 다량 보급된 것이라 생각된다. 기형상의 특징으로는 병이나 항아리의 목이 높아지고 몸체가 풍만해지며 굽도 넓고 낮아 전체적으로 안정감 있는 형태를 나타내고 있다. 또 대부분의 器物은 직선화되어 있고 器壁이 두꺼워 다소 투박한 느낌을 주는데, 이것은 청화백자 量産에 따른 質 저하와 18세기 말 이후 나타나는 도자기술의 변화로 이해될 수 있다. 문양으로는 앞서 말한 십장생과 수복문자를 비롯하여 용·봉황·모란·포도·연꽃·석류·사군자·山水·栗紋·波魚紋등 이루 말할 수 없을 만큼 다양한 소재가 사용되었으며, 구성이 자유롭고 필치 또한 활달하여 힘과 생동감을 느낄 수 있다. 19세기 전반 비교적 간결하게 시문되던 문양이 중반 이후가 되면 시문면적이 크게 확대되고, 필치가 굵고 거칠어지며, 표현이 자유분방해지는 것을 볼 수 있으며 또 여러 종류의 종속문이 함께 사용되어 19세기 중반 이후의 청화백자는 다소 복잡하고 화려한 양상을 띠게 된다. 기면장식도 다양해져 종전에 코발트 안료로만 白磁의 기면을 장식하던 것과는 달리 문양을 陽刻한 두 바탕을 청화로 彩하기도 하고, 청화 이외에 酸化銅 혹은 酸化鐵과 같은 안료를 혼용하여 장식의 효과를 극대화 하였다. 특히 硯滴 가운데는 透刻·陰刻·陽刻의 기법이 동시에 사용된 예가 있어 19세기 청화백자에 나타나는 장식기법의 다양성을 잘 입증해 주고 있다. 이러한 청화백자는 분원의 민영화 이후 보다 다양한 상품을 생산하여 여러 수요계층의 요구에 부응하였다. 19세기 청화백자가 발전을 이룩할 수 있었던 것은 私燔의 증가로 청화백자가 量産됨에 따라 다양한 시도가 기형·문양·장식기법 면에서 이루어졌기 때문이다. 그러나 이러한 청화백자의 量産이 다른 한편으로는 質의 저하를 초래하여, 이에 대해서는 긍정적인 면과 함께 부정적 측면까지도 인식되어야 할 것이다. 결국 19세기 청화백자는 청화백자의 量産이라는 수공업적 배경과 또 수요층의 저변확대로 새로운 취향의 수용이라는 맥락에서 이해될 수 있다.;It is said that the 19th century in Korea is the golden age for the Blue & White Porcelain, during which its various shapes, patterns, and ornamentation had been developed and its production increased sharply. The mass production of the Blue & White Porcelains in the century is indebted to the continuous development of Sabun(私燔), a porcelain used for private purposes which was started to be produced using a permitted Yo(窯) by workmen in punweon where official porcelains were produced as a way to contribute to their support. As rich merchants invested their money into the industry, the scale of Sabun could grow enough to produce the Blue & White Porcelains in large quantity for the citizens. While contributing to the mass production of the Blue & White Porcelain, the growth of Sabun resulted in the subordination of workmen in Saban to their financial supporter, and is instrumental in its privatization. Thanks to the mass production, its demand was expanded into a new class most of whose population were thought to join the aristocratic class by help of money in the 19th century when the social class or status was disturbed severely. Whereas the Blue & White porcelain manufactured in the 18th century has an expression of high spirit of noble literary men with poems and drawings of the Four Gracious Plants, trees, or NamJong-styled scenery, the counterparts in the 19th century are decorated with favorable symbols, for wealth or longevity, like the Ten Long-Lived Elements, Long-Life-and-Happiness Letters, or peony through which people can express their wish unreservedly, Such materials and decorations seem to reflect the newly emerged class. Taking into consideration the historical background of those days that only a few powerful families governed the country which itself had been invaded frequently by neighboring nations, admittedly patterns on the porcelains were very popular to express their wish for peace and happiness. This period enjoyed the active production of things of daily necessity like bottle, jar, dish, bowl, and so on, stationery, and utensils used in religious sacrifices, Especially the sharp increase of demend for stationery suggests that it was spread only to decorate the outside in the nobility. As for the shape, the neck of bottle or jar is lengthened, body is getting abundant, and foot is broad and lowered so that the Blue & White Porcelain looks stable generally. In addition, most of its walls became straightened with its thickness increased to have a tough look, which may be interpreted as not only the decrease of quality due to mass production but also an indication of the decline of manufacturing techniques beginning at the end of the 18th century. Its patterns are so various that they include dragon, Chines phoenix, orchid, grape, lotus blossom, pomegranate, the Four Gracious Plants, mountains and rivers, chestnut burs, and waves with fishes, to say nothing of Ten Long- lived Elements and Long-Life-and-Happiness Letters. These are characterized by power and vitality thanks to their free organization and strong strokes. It is disclosed that the pattern was relatively simple in the first half of the 19th century, but they began to take more space with wide and wild strokes and free expression from the late middle of the century, The Blue & White porcelain produced after the middle of the century has a more complex and gorgeous patterns, and sometimes other sub-patterns in them. Its face is diversified too. Originally the face of the White Porcelain was dyed with a cobalt color, but now its coloring has been improved to the at most by applying traditional blue and copper red or ironbrown colors after embossing patterns. Especially, some water-droppers show techniques such as openwork, intaglio, and relief, or their combination to demonstrate the variety of decorating techniques for the Blue & White Porcelain in the 19th century. With the degeneration of Punweon, their shapes and pattern came to lose their originality and their colors changes from the original bluish white to a dark blue or a dark bluish grey. The state of coloring lost its deep and noble blue color but changed to a greish blue or dark blue color. The improvement of the Blue & White Porcelain in the 19th century is owed to the increasing production of Saban, which in turn developed its shape, pattern, decoration through continuous efforts. It must be recognized, however, that such mass production was both affirmative and negative. In short, the Blue & White porcelain in the 19th century should be undorotood in terms of its manual labor to be led to mass production and the satisfaction of a newly emerged taste in the society.
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