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崔仁勳小說의 사실성과 비사실성 硏究

Title
崔仁勳小說의 사실성과 비사실성 硏究
Other Titles
(A) Study of Reality & Anti Reality in the Novels of Choi In Hoon : Focused on point of view of narrator
Authors
朴惠珠
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
최인훈한국소설사실성화자관점
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
李光洙 이래 사실적 전통이 주축이 되어온 한국 소설계에서 崔仁勳은 이른바 反사실주의적 성향을 보여준 작가로, 그리고 소설형식에 대한 다양한 방법적 모색을 보여준 작가로 주목되고 있다. 本 硏究는 주로 형식상의 특징들에 주목하여, 기왕에 지적된 바 崔仁勳의 反사실주의적 성향의 구체적인 내용을 밝히되 정통적인 사실주의적 작품으로부터 非사실주의에 이르는 작품들을 대상으로 하여 이른바 정통적인 소설이 파괴되어가는 과정을 살펴보고, 아울러 표현형식의 변화와 주제의 변화의 관련 양상을 밝히려는 목적에서 출발하였다. 대상 작품으로는 「豆滿江」「廣場」「灰色人」「西遊記」의 네 작품을 택했고, 각 작품별로 話者의 기본성격과 模寫대상을 지적한 후 話者의 이동양상 · 話者의 태도·표현형식과 문체적 ,특성의 세 단계를 거쳐 話者와 模寫대상과의 관계를 밝힘으로써 작품을 분석하였다. Ⅰ章에서는 작품 분석을 위해 필자가 취한 방법들을 구체적으로 설명하고 본 연구에서 사용한 용어들의 개념을 규정하였다. Ⅱ·Ⅲ·Ⅳ·Ⅴ章에서는 「豆滿江」「廣場」 「灰色人」「西遊記」의 네 작품을 위에서 언급한 다섯가지 지표에 따라 개별적으로 각각 분석하였다. Ⅵ章에서는 대상작품들의 분석 결과를 종합하여 표현형식의 변화와 주제의 변화가 서로 어떻게 관련되어지고 있는지를 살펴보았다. 그 결과, 첫째로 話者의 문제에 있어서, 「豆滿江」과 「灰色人」은 전지적이고 초월적인 화자라는 점에서는 일치하고 있으나, 「豆滿江」에 비해 「灰色人」의 話者는 주석과 논평을 통한 개입이 약화되어 있다는 점에서 구별되고, 그로 인해 기본적인 시술상황이 달라지고 있음을 알 수 있었다. 「廣場」과 「西遊記」의 경우도 선택적 전지 시점이라는 점에서 일단 話者의 성격이 일치하고 있지만, 「廣場」의 話者가 신뢰할 수 있는 화자( reliable narrator )임에 비해 「西遊記」의 話者는 신뢰할 수 없는 화자( unreliable narrator )라는 점에서 구별되고, 그로 인해 화자의 기능과 역할이 확연히 달라짐을 알 수 있었다. 둘째로 話者의 이동양상에 있어서는, 「豆滿江」이 공간상의 수평적 이동을 하고 있고 「廣場」이 時間上의 수직적 이동을 하는 데 비해 ,「灰色人」과 「西遊記」는 수평적 이동과 수직적 이동이 함께 이루어지거나 동시에 이루어지고 있어 보다 복잡한 양상을 보이고 있음이 밝혀졌다. 세째로 대상에 대한 話者의 태도는 「豆滿江」의 話者가 관념적 세계에 대하여 주관적 태도를 취하고 있고 체험적 세계에 대하여 객관적 태도를 취함으로써 話者의 의도를 드러내고 있는데 비해, 「灰色人」의 話者는 객관적인 태도를 일관하여 「灰色人」을 이루는 14개의 章에 개별적인 비중과 자립성을 부여함으로써 「灰色人」의 작중현실이 갖는 독자적인 성향을 드러내 주고 있음이 밝혀졌다. 또한 「廣場」의 경우는 話者가 시간상의 원근거리에 따라 객관적인 관찰자의 태도에서 주관적인 관여자로 그 태도를 바꾸고 있는데,「西遊記」의 경우는 話者가 대상에 대한 피동적 태도를 일관하고 있음을 알 수 있었다. 네째로 표현형식과 문체적 특성은 「豆滿江」이 주로 환유를 통해 표현되는 반면 「廣場」「灰色人」「西遊記」에 이를수록 은유를 통한 표현이 증가하는 가운데, 「廣場」은 내면묘사가, 「灰色人」은 자유연상과 대화가, 「西遊記」는 대화가 표현형식상의 주도적 역할을 하고 있음이 밝혀졌다. 그리고 「豆滿江」을 제외한 세 작품의 경우 形象의 형식이 공통적으로 작품 안에서 상징의 기능을 하고 있음도 밝혀졌다. 궁극적으로 위와 같은 형식상의 변화는 각 작품의 模寫대상이 달라짐에 따라, 즉 「豆滿江」은 주로 체험적 세계를 다루고 있고 「廣場」은 체험적 세계와 관념적 세계를 함께 다루고 있으며 「灰色人」은 체험적 세계보다는 관념적 세계를, 그리고 「西遊記」는 관념적 세계만을 다룸에 따라, 필연적으로 달라질 수 밖에 없으며, 형식상의 변화와 테마의 변화는 서로 긴밀하게 관련되고 있음을 확인할 수 있었다.;While the most of Korean Novel have a realistic color after Rhee Gwang Soo's realistic novels, Choi In-Hoon' s works have a anti-realistic traits and also shows the various experiment of narrative forms. This fact is very significant in Korean Morden Novel's history. The thesis is one of the study of the formal features in the works. In order to know Choi-In-Hoon's works antirealistic traits concretely, the process in which the regular realistic novels is destroyed is examined and also the changes of a mode of expression is examined in the relation to the changes of themes. Four works of Choi In-Hoon's, that is 「Du-Man River」, 「Gwang Jang (A Square)」, 「Hoi Sak In (The Gray Man)」, 「Sea Yu Ci (A Document of the West-Jounney)」 is selected for analysis. In each works, the relation between the narrator and the mimetic objects is analyzed by indicating the fundamental characters of narrators and mimetic objects. This analysis is carried in the three stages : the aspects of narrators' changes, the attitude of narrators, the forms of expression and the character of style. In chapter Ⅰ, for the analysis of the works tile methods which is used is concretely explained and the term which is used in this study is examined. In chapter Ⅱ, Ⅲ, Ⅳ, Ⅴ, four works, that is 「Du-Man River」, 「Ewang Jang」, 「Hoi Sak In」,「Sea Yu Ci」 is individually analyzed to the five indication which is referred above. In chapter Ⅵ, generalizing the result of this analysis, how the changes of the expression is related to the changes of themes is examined. The result of this examination is as follows : First, 「Du-Man River」「Hoi Sak In」is same to the omniscient and transcendental narrators but the narrator of 「Hoi Sak In」have a little participation through tile comment and the note than 「Du-Man River」. Thus the condition of the fundamental narration is differentiated from each other. 「Gwang-Jang」and 「Sea Yu Gi」 is also same to the character of the narrators, that is the selective omniscient point of view, while the 「Gwang Jang」's narrator is reliable, 「Sea Yu Gi」's narrator is unreliable. Thus two works is clearly differentiated in theirs roles. Second, in the aspects of narrators' movement 「Du-Man River」 shows the horizontal movement in space and 「Gwang Jang」 shows the vertical movement in time. And「Hoi Sak In」and「Sea Yu Gi」shows the complex aspect which the horizontal movement is occured with the vertical movement togetherly, or simultaneously . Third, the narrator's attitude to the objects is examined. 「Du-man River」's narrator take the subjective attitude to the ideal world and the objective attitude to the experiential world. Through this attitudes, the narrator's intensions is appeared. But 「Hoi Sak In」's narrator taking the objective attitude consistently, the individual weights and indipendental characters is given to fourteen sections of「Hoi Sak In」. And the originality of relity in the works is illuminated. While in 「Gwang Jang」, the narrators change their attitude from the objective observer to the subjective participator on the distance in time. In 「Sea-Yu-Gi」, the narrator takes the passive attitude to the objects consistently. Fourth, the feature of the expression's mode and style is examined. While 「Du-Man River」is mostly expressed by the metonemy, the expression by the metaphor is increased orderly 「Gwang Jang」, 「Hoi Sak In」, 「Sea Yu Gi」. Major roles in the expression's mode is the internal description in 「Gwang Jang」, the free association, and dialogues in 「Hoi Sak In」, dialogues in 「Sea Yu Gi」And, in three works exception「Du-Man River」, the form of appearance is commonly acted as unique function. Finally, the changes of forms as above is inevitably occured. That is, 「Du-Man River」 mainly treat the experiential world,「Gwang Jang」 treat the experiential and ideal world togetherly,「Hoi Sak In」treat the ideal world than experiential one and 「Sea Yu Gi」 only treat the ideal world. Also that the changes of forms is closely related to the changes of themes each other is improved.
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