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Tragic recognition in The iceman cometh

Title
Tragic recognition in The iceman cometh
Authors
金苑
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
O'neiliceman cometh비극적 자각영어영문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Eugene O'Neill은 人生을 悲劇이라 여기며, 연극의 기능은 인간의 비극적인 상황을 무대를 통해 재현하는 것이라고 보았다 또한, 그는 현대인의 살은 神에 대한 믿음을 상실한 후, 정신적인 방황 속에서 이에 대응하는 구원책을 추구하는 과정이라고 파악하였다. 따라서, 그의 작품세계는 이러한 삶의 여정에서 그들이 원하는 구원의 희망을 성취하지 못한 채 죽음을 맞이해야 하는 인간의 상황을 비극적으로 다루고 있다. 그러나, 1930년대를 기점으로 하여, O'Neill의 비극적 인생관은 삶을 바라보는 시각에 있어서 변모를 나타내고 있다. Beyond the Horizon으로 대표될 수 있는 초기비극에는 인생에 대한 낭만적 낙관성이 강조된다. 비록 현실에서 좌절되고 패배하여도 자신이 지닌 이상적인 꿈과 인생에서 행복을 얻을 수 있다는 신념을 잃지 않는 Robert Mayo는 이 시기의 작가의 비극관에 가장 적합한 인물이다. 그러나, "hopeless hope"를 향한 투쟁의 과정이 인생에 의미를 부여할 수 있다는 이같은 낙관적 견해는 2차대전 이후, 후기에 이르러 정차 비관적으로 변한다. 본 논문에서는 The Iceman Cometh에 나타난 인생에 대한 비극적 자각의 문제를 Hickey와 Larry Slade를 통해 분석함으로써 O'Neill의 성숙된 인생관을 살펴보고자 하였다. The Iceman Cometh는, 인생 자체가 무의미하며, 현세적 삶의 과정에서는 결코 아무런 희망도 성취될 수 없다는 O'Neill의 비관적 견해가 강조된다. 그러므로 이같은 인생의 무의미성을 깨닫고 자신들의 꿈과 희망은 부질없는 환상이라는 사실을 인정해야하는 것이 가장 비극적인 상황으로 제시되고 있다. 이런 의미에서, Hickey와 Larry Slade는 'pipe dream'의 허구성을 인식하며, 현세적 論의 궁극적인 귀결은 죽음임을 인정하고 이를 수용하는 인물이다. 따라서 O'Neill은 자기기만적인 'pipe dream'속에서 살아가는 Harry Hopes Saloon의 사람들과 비교해서 살의 허상을 배재함으로써 자아성취를 이룩하는 이들을 비극적으로 부각시킨다. Hickey는 Hopes Saloon의 사람들을 구원하여 참된 평온으로 인도하고자 하는 '구원자' ('Saviour')로 등장한다. 그러나, 그가 제시한 구원은 죽음을 통해서만이 성취될 수 있는 것으로 현세적 삶을 누리고자 하는 Saloon사람들에게는 더 큰 좌절만을 줄 뿐이다. 결국, Hickey의 구원의 노력은 실패하고 따라서, 현세적인 살은 환상 속에서만 유지되고 인간에게 보다 나은 미래는 기대할 수 없다는 비관적 견해가 성립된다. 그러나, Hickey는 자기고백을 통해 자신의 실체를 직시하고 궁극에는 죽음을 선택함으로써, 자신의 살을 주체적으로 종결짓는 비극적 인물로 성숙된다. 또한, Hickey 는 'Grandstand Old Foolosopher'로 자처하는 Larry Slade를 내적자각의 과정으로 인도하는 역할을 담당한다. Larry의 자아직시과정은 Hickey와 Parritt의 자기고백과 병행하여 단계적으로 이루어진다. 삶의 현장에서 물러나 방관자적인 자세로 죽음만을 기다린다는 그의 철학은 단지 도피적 삶을 유지하기 위한 방편이었음을 마지막 순간에 깨닫게 된 Larry는 인생이란 결국 허무한 환상이며, 현세적인 살에는 아무런 희망도 없다는 것을 인정하면서, 죽음과 같은 정지상태에 머물게 된다. O'Neill은, 이같은 고통스런 자각의 과정이 인생에 있어서 가장 비극적이라는 견해를 The Iceman Cometh에서 말하고 있다.;Eugene O'Neill thought that life is a tragedy and considered that the function of a theatre is to interpret and celebrate the meaning. of life on the stage. The life of a modern man, it seemed to O'Neill, with the loss of faith in the Old God, is a process of endless quest for a substitute for that faith. Therefore, his plays represent the struggle of life given to all mankind as an inescapable tragic situation. In his early works like Beyond the Horizon, the author treated conflict between dream and reality as a tragic factor through a person pursuing an unattainable dream. O'Neill's view of life at this time was a positive one giving meaning to the quest for "hopeless hope." But in his last plays, O'Neill's romantic view of dream has been changed. Especially, with World War Ⅱ, O'Neill began to take a deep skeptical view of life, having lost all his faith in the future, and in modern society. In The Iceman Cometh, life is represented as a "meaningless joke," and the tragic character is a person who recognizes the fact that his own self-deceptive life is a mirage. O'Neill shows a pessimistic view of life in this play and that life is not a developing process to fulfil one's dream, but a process of increasing decay toward "death." To escape from this stark reality of life, therefore, people had to make a self-deceptive "pipe dream" and deny their true-selves. This thesis is an attempt, through two heroes, Hickey and Larry Slade, to analyze the problem of self-recognition which is very painful for ordinary man. Hickey is symbolized as a "Saviour" who came to save the hopeless "Harry Hope's Saloon" from a damned lying "pipe-dream" and to give them a "blessed peace." But the results of his trial to bring them to face up their true-selves is not peace but deathly despair. And after the failure of his role as a Saviour, Hickey accepts his own death heroically and brings a nihilistic view that nothing can be achieved in a worldly life. And a paradox of self-fulfilment through annihilation is completed in his death because he fulfilled his Life at that time. Larry Slade is a tragic hero who can see "both sides" of life in the struggle of facing up to himself. He took a seat in a grandstand of philosophical detachment and refused to commit himself to life because he thought life was a "meaningless joke." So, he believed that death is the only comfort to this irrelevant reality. But Hickey came to wake him up to his real self. And through the confession of Hickey and Parritt, Larry gradually discovered the fact that his bluff of a "grandstand foolosopher" was only a deceptive self-image to escape from his inner conflict and from the fear of death. Thus, at the Last moment, he recognized there is no hope in Life and, thus, came a real convert to the death Hickey made. O'Neill says, in The Iceman Cometh, that life is only a procession toward death, but we can overcome despair with the recognition and acceptance of it as a given situation to all mankind.
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