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(The) faerie queene에서의 Heroism과 Grace

Title
(The) faerie queene에서의 Heroism과 Grace
Other Titles
Heroism and Grace in The Faerie Queene, BooksⅠand Ⅱ
Authors
최숙
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Faerie QueeneHeroismGrace영어영문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The Faerie Queene Book Ⅰ과 Book Ⅱ는 그 주제에 있어서나 내용구조에 있어서 단일 作品처럼 서로 연결되어 있다. 이 두 권을 통해서 Spenser가 일관성있게 보여주는 주제는 인간의 영웅적 자질과 신의 은총에 대한 믿음이다. 이것은 그가 지닌 기독교(Protestant) 정신에 기초하는 것이며 아울러 동시대 르네상스 서사시인들이 일반적으로 다루던 주제이기도 하다. Spenser가 지녔던 영웅에 대한 개념은 단지 인간의 능력에만 의존하는 것이 아닌 궁극적으로 신의 은총에 의해서만이 영웅적 업무가 완성되는 기독교적 영웅주의(Christian Heroism)라고 할 수 있다. Book Ⅰ은 성서적 Allegory로서 인간과 神과의 궁극적 관계에 대해 다루고 있다. Holiness를 추구하는 Red Cross라는 주인공은 기사로서의 용맹과 훌륭한 미덕을 갖추고 Dragon이라는 사탄을 정복하러 떠나지만 그의 신(God)에 대한 신념부족과 자신의 능력에 대한 과신으로 인해 오히려 죄에 빠지게 되고 그로 인해 절망의 깊은 토굴에 갇히다가 은총에 의해 구조되어지는 것을 다룬다. Book Ⅱ에서는 고전적 요소가 비교적 많이 다루어지므로 Book Ⅰ이 종교적인 특성들을 보여주는 것과는 달리 윤리적 차원의 것이라는 평을 듣는다. 그러나 Spenser는 Guyon의 모험을 통해 Temperance라는 주제를 윤리적 차원에서 보다 완성된 영적차원의 Christian Temperance로 이끈다. Faerie Queen으로부터 영예로운 사명을 받고 Guyon은 Acrasia라는 인간을 정욕의 노예로 만드는 죄의 본체를 정복하러 간다. 그러나 Guyon 역시 그가 만나는 Intemperance의 적들에 의해 균형을 잃어가며 결국 인간(Mortality)으로서의 한계를 맞는다. "Faint"라는 죽음의 상태에서 Guyon 역시 신의 은총의 도움으로 구조된다. 이상과 같은 주제와 내용에 있어서 parallel을 이루는 두 作品을 통해서 Spenser가 궁극적으로 보이는 것은 인간의 모든 훌륭한 미덕만으로서는 완성된 영적 미덕에 이를 수 없으며 이는 결국 신에 대한 믿음을 통해서 성취될 수 있음을 말하는 것이다. 기독교인문주의자로서 Spenser는 한 영웅이 그의 종족내지 그가 속한 공동체를 구원할때 그가 지닌 인간으로서 가장 뛰어난 미덕이나 힘뿐아니라 인간의 운명 그리고 역사는 하나님의 섭리하에서 움직인다는 사실을 깨닫는 신앙심이 더 필요함을 Faerie Queene에서 보여주고 있다.;Books Ⅰ & Ⅱ of The Faerie Queene are closely linked in their theme and structure. The relationship between human strenght and Grace can be regarded as one of the major themes in these two books. As a Protestant and a Renaissance epic poet, Spenser perceives that the ture heroism comes not just from the heroic human stength but ultimately from the hero's recognition of God's grace. Book Ⅰ aims to show the relationship between God and man, which is expounded in a Biblical allegory. Red Cross, purchasing Holiness with courage and great virtues, makes a venture to destroy the Dragon. However, he falls into sin because of his distrust in God and his over-estimation of his ability. Red Cross is consequently imprisoned in a deep dugeon. To this fallen man, Grace shows mercy through the figure of Arthur. Armed with Grace and faith, Redcross is ready to fight the Dragon. He wins the battle with Christ's loving Grace, which is embodied in the well of Life and the Tree of life. Whereas Book Ⅰ is based on a Biblical allegory, Book Ⅱ's frame of reference is mostly classical in nature. But Spenser expands the idea of temperance from the level of classical ethics to the level of Christian temperance. Guyon's mission is to defeat Acrasia, who is the essence of concupicience that can turn a man into a slave of sin. Although Guyon is a good and temperate knight, he nevertheless falls into the temptation of enemies embodying various intemperance. This also indicates his limitation, the limitation of a human being without divine guidance. Once again Grace in the form of Arther and Palmer helps him to fulfil his duty, thus, to become a true hero. Spenser's ultimate aim in theses two books is to show that a man cannot perfect the spiritual virtue by his great virtues only. Man's perfect virtue can be achieved through his trust in God-His mercy, and Providence. Heroism is only a form of the divine Grace.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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