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Ivan Illich의 脫 學校化 理論에 대한 敎育神學的 考察

Title
Ivan Illich의 脫 學校化 理論에 대한 敎育神學的 考察
Other Titles
EDUCATIONAL THEOLOGICAL REVIEW OF IVAN ILLICH'S DESCHOOLING THEORY : In Relation to L.M.Russell
Authors
鄭仁淑.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
Ivan Illich탈학교화이론교육신학L. M. Russell
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 Ivan D. Illich의 탈학교화이론을 교육신학적 시각으로 고찰하며,그 고찰에 근거하여 미래사회를 위한 교육신학의 방향과 과제를 전망하고자 하는 시도에서 비롯되었다. Illich는 모든 상식적 전제에 대해 근본적인 질문을 던진다. 인간의 성장과 완전한 전개에 대한 관심으로부터 비롯되는 이 근본적인 질문은 현대과학기술 (technology)과 산업주의 (industrialism)가 낳은 제도 및 그 소비자적 에토스(ethos)에 방향지워진다. 그리하여 일리히는 '가치의 제도화(the institutionalization of values)'를 분석개념으로 삼고 산업사회의 붕괴를 예언하고 그후에 나타나게 될 새로운 인간과 새로운 사회를 고찰한다. 가치가 제도화된 현대사회는 제도 (도구)에 의해 인간이 조작 (操作)되는 사회, 곧 프로메테우스적 인간 (Promethean Man)의 사회이다. 그리하여 Illich는 '두번째 분수령 (second watershed)'을 넘어선 성장에 '한계 (limits)'를 정해 조작적도구 (manipulative tools)가 '공생적도구 (convivial tools)'에로 전환되는 문화혁명으로 '공생의 사회 (convivial society)'를 이룩할 것을 제안하며, 동시에 프로메테우스적 인간이 죽고 새로운 희망의 인간 즉 에피메테우스적 인간 (Epimethean Man)의 탄생을 기대한다. 이러한 미래사회와 새로운 인간에 대한 일리히의 비젼은 '탈학교화 (deschooling)'에 의해 좀더 구체화된다. 교육 (교육기회, 교육자료, 공교육기금 (公敎育基金)을 독점하고, 사회의 각종 신화를 창출 은폐하는 장소로써 기능함으로 소비자사회와 계층사회를 재생산하는 오늘의 의무학교체제 (obligatory schooling system)와는 철저히 다른 새로운 학습양식 즉 기능교환 (skill exchanges), 친구의 선택 (peer matching), 교육적사물과 교육자를 위한 참고업무 (reference services)로의 전환을 통해, 교육기회의 평등화와 공교육기금의 평등한 분배, 교육의 학교로부터의 분리를 추구한다. 한편 Letty M. Russell의 정의에 따르면, 참인간성을 회복하시려는 '하나님의 선교 (Missio Dei)'에 참여하는 것이 오늘날의 기독교교육이다. 따라서 본 논문에서는 탈학교화이론과 교육신학이 '참인간성의 회복'과 '새공동체의 모색'이라는 두점을 축 (軸)으로 수렴한다고 보며, 또한 그 두점을 기독교교육의 두 과제로 삼는다. 뿐만 아니라 Letty M. Russell의 교육신학은 신학적 원리로, Ivan lllich의 탈학교화이론은 신학적 원리를 구체화할 수 있는 계획 혹은 방법으로 추론한다. 이 추론에 근거하여 방향을 잡는 기독교교육은 '탈학교화 (des-chocling)'를 지향하는 기독교교육이다. 그것은 첫째, 사람들을 해방시키며 새로운 인간 공동체를 형성하는데 더욱 공헌하는 새로운 학습형태의 탐구에 참여하며 동시에 이것을 가능하게 하는 구조적 개혁에까지 참여하는 기독교교육이다. 두째, 교육받지 못한자에게 평등한 교육적 분배가 제공되는데 관심을 기울이는 '민중을 장 (場)으로 하는 기독교교육'이다. 셋째, 그것은 기독교교육 자체내의 구조적 개혁 즉 기독교교육에 있어서의 '탈학교화 (deschooling)'를 추구하는 기독교교육이다. 이처럼 기독교교육이 '탈학교화 (deschooling)'라는 구체적 변혁에 관심을 가질 때, 기독교교육은 인지적, 정의적 차원을 넘어 행동의 차원에 돌입하게 괸다. 그리하여 공동체의 복리와 만인의 해방에 그 궁극적 목적을 두고, 사회적인 이슈 (issue)와 구조에 초점을 맞추는 새로운 교육선교를 지향하게 되는 것이다.;This thesis is an attempt to review the deschooling theory of Ivan D. Illich from the perspective of educational theology and to evaluate the prospects for the direction and role of educational theology in future society, Ivan D. Illich raises a radical question regarding every conventional assumption. This radical question which arises from his interest in man's growth and full development is directed toward the system born from modern scientific technology and industrialism and its consumptive ethos. Thus, Ivan D. Illich predicts the collapse of industrial society using the "institutionalization of values" as an analytical notion and views the new man and society which will subsequently evolve. Modern society in which values are institutionalized is a society of Premethean man who is manipulated by institutions. Illich proposes to set limits on growth beyond the second watershed and thereby to create a convival society through cultural revolution which converts manipulative tools into convivial tools, and enables the demise of Promethean man and the birth of Epimethean man, the man of hope. Illich's foregoing vision of future society and the new man is translated into concrete terms by his deschooling theory. Through conversion into a new learning network consisting of skill exchanges, peer matching and reference services, equalization of educational opportunity, distribution of equal public education funds, establishment of self-determination over learning ahd separation of education from schooling. Such new learning network is totally different from the current obligatory schools which monopolize education(educational opportunities, educational resources and public education funds), reproduce consumptive and class society and function as places creating and concealing various myths about society. As defined by L.M. Russell, the purpose of contemporary Christological education is to engage in Missio Dei purporting to recover true humanity. Therefore, this thesis regards Illich's deschooling theory and Russell's educational theology as converging at the two points of "recovery of true humanity" and "pursuit of new community". This thesis also regards those two converging points as the two tasks of Christological education. Furthermore, this thesis regards the educational theology of L.M. Russell as providing a theological principle and the deschooling theory of Ivan D. Illich as providing a scheme or method for implementing such theological principle. A Christological education which determines its direction based on the foregoing perspective is a Christological education evolving toward deschooling. First, it is a Christological education engaging not only in research for a new learning method which contributes to the liberation of man and the formation of a new human community, but also structural reform enabling such research. Second, it is a Christological education with people in its context and which is concerned about equal educational development for the uneducated. Third, it is a Christological education pursuing structural reform of Christological education itself; this is deschooling of Christological education. When Christological education is interested in deschooling a concrete reform, then it advances one dimension of behavior beyond the dimension of human knowledge and jug-tice. By doing so, it develops a new educational mission with the ultimate purpose of welfare for the community and liberation of people, focussing its interest upon social issues and structure.
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