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정상아와 지진아의 언어연구

Title
정상아와 지진아의 언어연구
Other Titles
(A) study of normal & delayed language development in children
Authors
김선희.
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
정상아지진아언어연구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 취학전 아동인 정상아와 지진아의 언어를 비교하고 지진아의 언어 특성을 파악하므로 앞으로의 지진아 연어교육에 필요한 진단, 치료계획 및 지침자료를 마련하는데 목적을 두었다. 이 목적을 위해 정상아는 연세대학교 가정대학 아동학과부설 어린이 생활지도 연구원과 이화여자대학교 유아원에서 3, 4, 5세 각 연령별로 다섯명씩 15명을 선정하였고 지진아 연세대학교 의과대학 부속 세브란스병원 이비인후과 언어치료실에 등록된 6세 아동 5명을 선정하였다. 선정된 아동들에게 그림책을 보여주고 이야기 및 설명을 유도하여 이를 녹음하였으며 녹음된 언어자료는 발음, 말토막당 평균단어수 및 문 구성능력으로 분석하여 정상아 및 지진아의 언어 특성을 파악하였다. 본 연구에서 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 정상아중 가장 나이가 적은 3세 아동군에서 발음의 오류가 가장 심하였으며 지진아는 정상아중 제일 발음이 나쁜 3세 아동에서 보다도 훨씬 나쁜 동시에 정상아에서 볼 수 없는 발음의 오류가 발견되었다. 2. 말토막당 평균단어수도 정상아는 연령이 증가함에 따라 증가하나 지진아는 정상아중 제일 평균단어수가 적은 3세 아동보다도 훨씬 적었다. 3. 정상아는 연령이 증가할수록 한단어 문의 수가 감소되나 지진아는 정상아중 제일 많은 3세 아동보다도 한단어 문의 수가 훨씬 많았다. 4. 두단어 문의 품사 결합형태에 있어 정상아중 3세 아동은 4, 5세 아동이 사용하지 않는 특수 형태의 품사를 사용하고 있었으며 지진아도 3세 아동의 경우도 같았다. 5. 정상아는 연령이 증가 할수록 세단어 이상의 문의 수가 증가하고 문 구성형태가 다양해지나 지진아는 정상아중 세단어 이상의 문의 수가 제일 적은 3세 아동 보다 적었고 문 구성형태도 제한적이며 간단하였다.;The purpose of this study is to compareithe language of normal children and those with delayed speech in the preschool age group to find the features characteristic of children with delayed speech. For this purpose 15 normal children of ages 3, 4 and 5 were selected at two nursery schools (Child Development Research Institute, College of Home Economics, Yonsei University and Nursery School, Ewha Womens University) and 5 children with delayed speech of age 6 were selected at the Speech Clinic of Yonsei University, College of Medicine, Severance Hospital. Picture books were shown to the children for comments and explanations, which were tape recorded in secret and then transcribed onto cards. Using these materials, articulation, mean number of words per utterance and syntactic structure in the child's language were analysed and the language characteristics of children with delayed language were examined. The test results are as follows : 1. Errors in articulation are very frequent in the language of children aged 3 but the articulation of children with delayed speech is not only worse than that of normal children aged 3 but also exhibits errors not made by normal children. 2. The mean number of words per utterance is increased according to the age level in the language of normal children, but it is small in the case of children with delayed speech and in fact even smaller than that of children aged 3. 3. The number of one-word sentances decreases inversely with the age level in normal children but in children with delayed speech, it is much larger than that of normal children aged 3. 4. In two-word constructions, children aged 3 and children with delayed speech are found to use special construction types that normal children aged 4 and 5 do not. 5. The number of sentences consisting of three words of more increses proportionately according to age level in the language of normal children, but it is small in the case of children with delayed speech. In fact it is much smaller than that of normal children aged 3. Similarly it is found that the syntactic structure of sentences becomes diversified according to age level in normal children, but in children with delayed speech it is restricted and simple as in the case of normal children aged 3.
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일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
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