View : 31 Download: 0

컴퓨터 理解度가 컴퓨터 使用者 態度의 好意性에 미치는 影響에 대한 硏究

Title
컴퓨터 理解度가 컴퓨터 使用者 態度의 好意性에 미치는 影響에 대한 硏究
Other Titles
(THE) EFFECT OF THE COMPUTER KNOWLEDGE ON THE FAVORABLE COMPUTER USER ATTITUDES
Authors
徐慶源
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
컴퓨터 이해도컴퓨터 사용자호의성경영정보시스템조직심리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 경영정보 시스템의 조직심리 (organizational psychology)적 측면을 다룬 것으로서, 연구의 목적은 일반적인 컴퓨터 이해도가 컴퓨터 사용자 태도의 호의성애 어떤 영향을 미치는가를 보는 것이었다. 이에 대한 기본 가정은 MIS 는 컴퓨터를 기초로 하기때문에 컴퓨터에 대한 이해도가 클수록 컴퓨터 사용자 태도가 호의적으로 변한다면, 컴퓨터를 기본으로 하는 MIS 사용자 태도의 호의성도 증가 되어 MIS 의 성공 가능성이 높아 질수 있다는 것이다. 컴퓨터에 대한 이해도를 증가 시키는 방법으로 컴퓨터 교육을 실시 하였다. 연구 방법으로 실험실 이전설계 (Pre-experimental design)를 채택 하였으며 이 중에서도 동일집단 전후검사설계 (One group pretest-posttest)를 하였다. 전후검사는 두가지 측면에서 실시 되었다. 첫째, 동일집단에 대한 교육이전의 측정검사와 교육이후의 측정검사의 실시 결과를 서로 비교 하여 유의적인 차이가 발생 하였는가를 보았다. 둘째, 사후태도 측정 결과를 교육내용 이해 정도에 따라 두집단으로 나누어 이들 사이에 유의적인 차이가 발생 하였는가를 보았다. 실험에 참가한 피험자는 OA 를 수강 하는 E 대학교 학생 60명으로 구성 되었으며 절분지를 이용하여 태도를 측정 하였다. 자료분석은 SPSS를 이용하였으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 컴퓨터교육이 성공적으로 수행되지 않을경우 즉, 컴퓨터교육 내용 이해도가 낮을 경우 컴퓨터 교육은 컴퓨터 사용자태도에 변화를 주지 않거나, 혹은 비호의적인 태도를 형성 시킨다. 둘째, 컴퓨터교육이 성공적으로 수행되는 경우 즉, 일반적인 컴퓨터 이해도가 증가할 경우 컴퓨터교육은 호의적인 컴퓨터 사용자태도를 형성 시킨다.;This Paper discussed the organizational psychology aspects of MIS. The objective of this research is to investigate the effect of the computer knowledge on the favorable computer user attitudes. The elementary hypothesis of this research is that because MIS basically depends on the computer, as to high understanding of computer, the likehood of the MIS success will be increased with the favorable MIS user attitudes. In this paper, computer education was conducted to increase the knowledge of the computer. Quasi-experiment was conducted to accomplish the objective of the research. The quasi-experimental design was pre-experimental design-one group pretest-posttest design. Protest-posttest was conducted according to two aspects. First, the same group was provided as the object of the pre-education test and post-education test, and the results of these tests were compared each other to test whether meaningful difference has occurred. Second, the result of the post-test was divided into two groups according to the degree of understanding of the educational course, and was analyzed whether meaningful differences has occurred. Sixty subjects participated in the experiment. For the data analysis SPSS was used. The results of this research was summarized as follows. First, When the computer education has not been accomplished successfully, in other words, in the case the understanding degree of the computer education is low, it does not change the computer user attitudes or make it worse. Second, When it has been accomplished successfully, in other words, the understanding degree of the computer education is increased, it forms the favorable computer user attitudes. The implication of such a result is that appropriate computer education promotes favorable MIS user Attitudes, facilitates MIS user involvements and increase the likehood of MIS success.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE