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판소리 辭說과 장단의 관계에 관한 연구

Title
판소리 辭說과 장단의 관계에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of the Relationships about the Lengthy & Shortness of the rhythm and Pansori's Words
Authors
金容姬
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
판소리사설장단흥보가
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
판소리는 생동하는 <판>의 예술이다. 살아서 움직이는 문학이자 음악이며 몸짓이기에 판소리의 총체성을 규명하는데에는 연구해야할 과제가 아직도 많다. 그래서 本 논문은 판소리의 총체성을 드러내기 위한 준비단계로서의 의의를 갖는다. 음악인 장단이 문학인 사설과 어떻게 긴밀한 관계를 맺고 있는가? 즉, 판소리는 사설의 내용에 따라 어떻게 소리해야 하는가를 살펴 그 유기적 특성을 추출하는 데에 본연의 목적이 있으며 이 특성을 밝히기 위해 언어학적 기능 모델을 제시하여 사설의 분석을 시도했다. 텍스트로는 판소리 다섯마당 가운데 비교적 愛唱되는 <흥보가>를 택했다. Ⅱ章에서는 <흥보가>의 소개와 더불어 텍스트의 객관성을 취하기 위해 몇 唱本을 비교 검토했으며 Ⅲ章에서는 언어의 기능과 그 분석 모델을 정립하고 이론에 맞춰 흥보가를 기능별로 분류하고 다시 장단별로 정돈하였다. Ⅳ章에서는 作品의 분석에 친해 드러난 사설과 장단과의 관계를 살폈다. 우선 창과 아니리의 관계를 보면 애창되는 정도에 따라 그 분포양상이 약간씩 차이가 있으나 대체로 唱이 아니리 보다 그 분포양상이 크며 아니리는 대화에 의한 줄거리 체계에 기여하는 반면 창은 話者에 의한 情況을 서술하거나 묘사하는 대목이 대체로 많다. 아니리는 주체가 행위를 담당하는 행위기능이 주기능이며 창은 객관적이고 외연적 상황을 알리는 1차적 정보적 기능이 주기능이다. 논리의 直進을 저해하는 기능인 반논리적 기능은 흥보가에서는 주로 골계로 나타나는데 창보다 아니리에서 주로 구현된다. 반면에 어휘나 내용의 반복인 환기적 구조는 주로 唱에서 구현된다. 사설과 장단의 관계를 살피면 다음과 같다. 아니리, 진양, 중몰이같은 느린 박에서는 극적 방식인 대화형식을 취하며 동적 구조를 갖는다. 중중몰이, 잦은몰이, 휘몰이, 엇머리, 엇중몰이와 같은 빠른 박에서는 話者에 의한 정적 구조를 갖는다.;"Pansori" is the dyxanic act of "pan". It's go alive and touching a literature and music that the totality of "Pansori" has not been complete to be studied yet. "Pansori" remains many tasks for us to investigate. Much intentions to reveal the totality of it play in this paper. "The relationships of lengthy & shortness and Pansori's word." In what way the lengthy and shortness of rhythm and the word of literature related? The study aims at seeing which method of sound is accordant with the content of word and what the organic structure of "Pansori" is. In an effort to illuminate the characteristics, the word of "Pansori" is analyzed in the light of linguistic unctional model. Heung bo-ga is chozen as text because of its most popularity of Five play. In chapter Ⅱ, Heungbo-ga is introduced with the some other song-patterns. In chapter Ⅲ, the linguistic function and its analysis model are established. Then Heungbo-ga, according to the theory, is classified with the function and tile lengthy & shortness of rhythm. In chapter Ⅳ, main interest is in the relationship of the words and the lengthy & shortness of rhythm which has already expended in previous chapter : First,, the song, however, different in countries, is more popular than Aniri. Another, the song has the passage of speaker's describing and picturing situations, while Aniri contributes to the story structure by means of dialogues. And so the song functions as the elementary informational noting objective and denotative situations, whereas the main function of Aniri is action in which subject plays an important part. Aniri in Heungbo-ga thus almost represent humors, which has the function of anti-logic. Instead, the song in Heungbo-ga plays an evocative role through the repetitions of phase and contents. In conclusion, the relationship of the words and lengthy & shortness of rhythm are as following : The lengthy rhythmes such as Aniri, Jinyang, Jungmolri, have the form of dialogue and the dynamic structure. The short rhythmes such as Junggungmolri, Jazenmolri, Heumolri, Eutmolri , Eutzungmolri, have the static rhythmes by speakers.
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