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Sylvia Plath의 시에 나타난 Self-identity 추구과정

Title
Sylvia Plath의 시에 나타난 Self-identity 추구과정
Other Titles
(A) Study on the Quest for self-identity in Plath's Poems
Authors
이혜성
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Sylvia PlathSelf-identity자아해방영어영문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Sylvia Plath가 죽은지 30년이 지난 지금, 대부분의 비명은 그녀의 시를 주로 죽음과 연관지어 해석하려는 경향을 보여왔다. 본 논문은 이에 반대하여, Plath 시의 주요 핵심을 죽음이 아닌, 그녀의 창조성에 둔다. 죽음이 Plath에게 중요한 메타포이긴 하지만, 그것은 Plath의 창조적 드라마에서 재생을 위한 입문적 단계로서만 제시될 뿐이다. 이 보다는 Plath의 시가 지니는 호소력과 매력은 여성경험의 날카로운 묘사와 여성의 identity 문제를 다룬데 있다. 또 Plath는 그녀의 시 속에서 현존의 가부장적 이데올로기를 자아를 억압시키는 극도의 위협요인으로 일단 인식하고, 그로부터 해방되고자 하는 강한 의지를 보여준다. 그러므로 본 연구는 Plath의 시에 나타난 self-identity의 추구과정을 살핀다. 첫 부분에서는 여성론적 관점으로 Plath의 양면성을 추적하고 이로 인한 자아분열의 갈등과 양상을 고찰한다. 둘째 부분은 전기시와 후기시에 나타난 Plath의 자아 해방의 시도를 살핀다. 이 때 Plath는 수동적인 희생자에서 독립적인 주체가 되기 위해 끊임없이 자아변형을 시도한다. 마지막 부분에서는 상징적인 죽음을 통한 참된 자아의 재생이 "flying" 이미지로 나타나는 시들을 분석한다. 이 "flying"은 시인이 과거의 옛 자아를 벗어버리고 해방된 육체와 순수한 정신의 소유자로 비상함을 의미한다. 고찰의 결과 본 논문은 Plath가 해방된 여성시인의 자화상인 Lady Lazarus를 창조함으로써 새로운 여성의 재 정의에 성공한다는 결론을 내린다. 그러므로 남성중심 문학사에서 여성 작가가 자신의 경험을 얘기할 문학적 전통이 없던 시기에 Plath가 가부장적 억압구조에 과감히 도전하고, 분열된 자아를 인식하며 통합시키려 끊임없이 투쟁한 점에서 그녀는 20C 여성시인들에게 훌륭한 선구자적 역할을 한다고 말할 수 있을 것이다.;Since Sylvia Plath's death most critics have insisted that death is a major theme in her poetry. This study argues that although death is a significant metaphor for Plath it is not death but creativity which constitutes the central theme of her poems. The immense appeal of Plath's poetry rests largely on her accurate representation of female experiences and the dilemma felt by a creative woman. As a woman poet, Plath perceives that the patriarchal ideologies are the most threatening to the woman's search for identity : thus, the repudiation of such ideologies is essential for woman's self-development. This thesis examines Plath's search for identity, first, by tracing various aspects of her self-division caused by her inability to unite her creativity with women's traditional role under the male-dominated society. In the second chapter we examine a series of poems in which Plath attempts to resolve the dilemma of being a woman and poet by transforming her self image from a passive victim to an active creator. The final chapter tries to confirm the rebirth of Plath's new creative self, which is represented in her later poems through 'flying' images such as the pure acetylene virgin of "Fever 103°", white Godiva of "Ariel", a murderess queen bee of "Stings", and Lady Lazarus of "Lady Lazarus". Lady Lazarus rising from the grave, whom Plath identifies with herself, is the portrait of a liberated woman artist. In conclusion Plath's poetry raises the question about the whole male-oriented values that we women have not yet overcome completely. Plath is one of the earliest twentieth century women artists who challenges and fights against the patriarchal assumptions, who perceives that though a frgmented sense of identity is the price of resistance, the torture must be dared for self-liberation. So her poetry is powerful rather than beautiful. Much of her vitality derives from the eruption of the long-repressed feelings of a divided self, experienced at once as inescapable ("I shall never get out of this.") and unbearable ("I must shriek.")
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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