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외국상표 기성복의 구매실태에 관한 연구

Title
외국상표 기성복의 구매실태에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Consumer's Purchase Actual Condition of Foreign Brand Clothing : In Terms of Imported Women's Formal Wear
Authors
박혜원
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
외국상표기성복구매실태직수입여성정장
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 국내 디자이너 브랜드와 직수입된 국외 브랜드의 의복 요인을 비교분류하며, 직수입된 외국상표 기성복의 구매경험이 있는 여성 소비자들의 특성 및 의복의 구매실태를 파악하여, 외국상표 기성복에 대한 선호요인을 추출하는 것에 그 목적이 있다. 기성복의 범위는 여성정장으로 국한하였으며, 외국상표 기성복의 선호요인과 그 실태분석을 파악하기 위하여 두가지 연구방법을 병행하였다. 첫째, 선정된 국내 디자이너 브랜드와 직수입된 국외 브랜드의 의복의 요인을 세부적으로 조사하여 비교 분류하였다. 둘째, 소비자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사 대상자는 직수입된 외국상표의 기성복을 구매하여 착용해 본 경험이 있는 여성 소비자였으며, 서울 시내의 강남, 강북의 위치를 고려하여 롯데, 쁘렝땅, 신세계와 현대백화점 압구정점에서 설문조사를 실시하였다. 총 254명의 응답이 분석되었으며 백분율, 빈도분포, 평균점수와 표준편차를 산출하였다. 의복 요인의 조사 결과는 다음과 같다. 1 . 원피스의 조사 결과, 국내, 국외 브랜드 간에 실루엣 라인과 디테일의 특징에서 유사하게 나타났으며, 칼라에서 국내 브랜드에서는 스탠드와 보우칼라가 많이 이용된 것에 반하여 국외 브랜드에서는 테일러드 형의 쇼올칼라와 플랫칼라가 비교적 많이 이용되었다. 2 . 투피스의 조사 결과, 실루엣 라인에서 국내 브랜드에서는 아우어글래스형이 주류를 이룬 것에 반하여 국외 브랜드에서는 직선형의 실루엣이 주류를 이룬 것이 특징으로 발견되었다. 3 . 원피스와 투피스에서, 트리밍의 이용율은 국외 브랜드에 비하여, 국내 브랜드에서 비교적 높게 나타났으며, 트리밍의 종류도 다양하게 이용되었다. 소비자를 대상으로한 설문조사의 결과는 다음과 같다. 1 . 직수입된 외국상표를 구입하는 소비자들은 우리나라 사회계층 척도로 보았을 때 상류에 79.1%, 중류에 20.9%가 속하였다. 2 . 설문에 응답했던 소비자들은 직수입 외국상표 의류를 일인당 평균 2.24벌, 정도로 소유하고 있었다. 3 . 소비자들에 의한 국내 디자이너 브랜드 의류의 희망가격은 시판되고 있는 현 가격에 비하여 매우 낮게 나타났으며 이러한 사실로부터 소비자들이 국내 디자이너 브랜드 의류의 가격에 불만족 하는 것으로 해석할수 있었다. 4 . 의복 선택시 중요시하는 요인으로서 디자인, 색채와 함께 착용감에 큰 비중을 두고 있었다. 5 . 소비자들은 외국상표 기성복의 평가에서, 가격을 제외한 색상, 착용감, 무늬, 소재의 질감, 디자인, 봉재의 측면을 매우 우수한 것으로 평가하고 있었다.;The purpose of this study is to search out the evaluation and preferred factors of consumers who have purchased imported foreign brand formal wear. The two research methods were used. First, the factors of clothes of selected local designer's brands and imported foreign brands were compared and analyzed in detail. Second, questionaire were asked to the consumers in a basis of researched clothing factors. The objects of the research were the female customers who have purchased and worn the imported foreign brand clothes. The research was carried in the Lotte, Printemps, Shinsegae, and Hyundai department stores. Data was collected from 254 consumers and for statistical analysis frequency distribution mean and standard deviation were used. The conclusions based on the research of clothing factors are as follow: 1. Among one-piece dress, no significant difference in silhouette line was found. 2. Among two-piece suits, the shapes of hourglass were found mostly in the local designer's brands. While the shapes of straight line were found mostly in the imported foreign brands. 3. Among one-piece and two-piece, various trimmings were used comparatively more in the local designer's brands, than foreign brands. The conclusions based on the research of questionaire are as follow: 1. 79.1% of consumers of imported foreign brands were belonged to the high class, and 20.9% of consumers were belonged to middle class in the social class index in Korea. 2. Consumers owned 2.24 on the average of imported foreign brand clothing. 3. The desired pricing of local designer's brand clothing by the consumers were differed much from actual price, from that fact researcher found the dissatisfaction of consumers toward the pricing of local designers brands. 4. Consumers evaluated every clothing factors of imported foreign clothing very highly except the price.
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