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식품 포장디자인에 관한 연구

Title
식품 포장디자인에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of Food Package Design : In consideration of Effectiveness of Display
Authors
홍혜문
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
식품포장디자인디스플레이 효과생활미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대의 생산기술의 발달에 의해 상품이 점점 유사해짐에 따라 상품에 대한 질의 평가 문제는 현저하게 줄어들게 되고 행동구매가 점점 자리를 잡아가게 되었다. 따라서 마아케팅의 성패를 좌우하는 곳은 최종적으로 상품을 구매하는 장소인 판매점이다. 대량생산, 대량판매를 성취시키지 못하면 기업의 번영과 존속을 기할수 없는 현실에서 최종 구매지인 판매점에서 어떻게 하여 소비자를 잘 설득시킬수 있을 것인가 하는 것은 중요한 과제가 아닐수 없다. 따라서 이러한 판매점에서의 소비자의 효과적인 설득을 위해서 제조회사들은 제품의 실용성이나 필수성에도 주력해야겠지만 이러한 판매점의 특성을 고려한 소비자의 구매충동을 유도할수 있는 독특한 패키지를 만드는데에 많은 배려를 해야 할 것이다. 그러므로 본 연구는 현대 소비자들의 반응을 극대화하기 위해서 시대와 사회적 특징을 배경으로 한 현대소비자들의 구매심리를 파악하고 이러한 점을 고려하여 만든 패키지의 디스플레이에 의한 효과적인 연출을 시도하는 방향을 모색하는데 중점을 두었다. 제Ⅱ장에서는 우선 일반적인 포장의 개념을 알아보고 특히 현대 유통 구조의 특징을 잘 나타내는 식품포장은 어떠한 특성이 있는지 연구해 보았으며, 일반적으로 포장디자인의 개념속에서 잊어버리기 쉬운 구조 및 그와 밀접한 관계에 있는 재료에 대해 알아 보았으며, 제Ⅲ장에서는 커뮤니케이션으로서의 음식포장에 있어서 시지각적 요소가 중요한 이유를 알아 보고, 특히 소비자가 민감한 반응을 나타내는 색채효과에 대해 연구하였다. 제Ⅳ장에서는 대량진열 개방진열로 특징되는 현대 소비사회의 판매점에서 효과적인 구매유도를 위한 디스플레이에 대해 알아보고 이러한 디스플레이에 도움을 줄 수 있는 요소를 패키지에 대해 적용해 보았다. 제Ⅴ장에서는 이러한 연구를 바탕으로 제작된 본 연구자의 시안 작품의 디자인 개념과 제작과정을 요약해 보았으며, 제Ⅵ장의 결론에서는 본 연구의 결과로 얻을 수 있는 굳패키지의 개념을 정리해 보았다.;Nowadays, the goods of a same kind became to be analogious one another due to the development of manufacturing technologies, and thus on-the-spot sales of goods became to have more importance them that of assessment of quality of goods it self in marketing. Accordingly success or failure in marketing of goods maybe mainly determined at a shopping place where the goods are finally sold. Under the Current Situation where the mainterance and the prosperity of a manufacturing company cannot be achieved without mass-production and mass-sales, it is the most importance problem how to induce cosumers to purchase the goods at the shopping place involved. In order to induce consummers to purchase good effectively at the shopping shop, a manufacturing company should not only exert a effort to enhance the utility and quality of the goods but also try to make a unique package at to active enough to induce consummers desire for purchase of the goods in consideration of characteristics of the shopping place. Therefore, the purpose of this study is to grasp the consummers desire for purchase of the goods in con(consideration) of historical and social environment in order to maxinize the psychological respons of modern consummers and to try to introduce an effective way of display for the package made in cosideration of the above factors. In the chapter Ⅱ, in the first instance the concept of package in reviewed and the characteristics of package for food products which well reflect the nature of circulation system of the goods in many aspects are studied. In the latter part, "structure" and "materials" as factors of package design which are easy to be omitted are also dealt with. In the chapter Ⅲ, the reason why the factor of visual perception is important in the food package as one of method of communication is analized. In the chapter Ⅳ, Some factors of display for the purpose of effective inducement of consumers purchase of goods in the modern shopping place which can be characterized as mass-display and open display are reserched and such factors are applied to the production of package. In the chapter Ⅴ, the design concept and process of producing a package which are prepared above study are summarized. In the chapter Ⅵ, the concept of "good package" as a conclusion of this study is clarified in terms of the results of this study.
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