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18世紀 申維翰의 日本認識에 관한 考察

Title
18世紀 申維翰의 日本認識에 관한 考察
Other Titles
(The) Recognition of Japan of Shin you-han in Cho-son dynasty, in the 18th Century : the analysis of Hoi-you-rok(海游錄), the record of Tong-shin-sa
Authors
金允香
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
18세기신유한일본인식해유록한국역사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 討日交涉의 한 국면 연구로 제 9회 朝解通信使行認錄인 「海難錄」에 관한 歷史掌的인 考寮이다. 「海滯錄」을 통해 당시 제술관이었던 申維輪의 일본 인식의 실태를 규명하고자 한 것이다. Ⅱ章에서는 먼저 「海辯錄」과 관련하여 그 저술 배경을 알아 보았다. 通信使流遣 총 12회 중, 9회째의 사행은 독자적인 의미를 갖고 있다. 壬辰倭亂 이후 1세기 경과한 무렵이었고, 日本社會는 자기 발전 원리에 따라 변화하고 있었다. 그러한 제변화는 사실상 朝日間의 외교적 측면에서의 질적변화를 초래하였다. 申維輪은 38세가 되던 1718卒(肅宗 43)에 통신사의 제술관이 되었다. 그는 개인적으로 불우한 환경을 극복하고 당대의 지식인으로서 보고 경험한 德川時代의 일본 사회를 소상하게 기록했던 것이다. Ⅲ章에서는 「海游錄」의 내용과 저술의 기본 시각에 대해서 중점적으로 살펴 보았다. 회유록은 일기체의 형식으로 기술된 본문과 일종의 보고 형식인 부록 「聞見維錄」으로 구성되어 있다. 이는 일기체 형식의 산문이 갖는 장점을 살려, 그 단점은 闕하여 보완한 체제를 구비한 것이다. 곧 문학성과 사실성이 調和를 이루고 있는 셈이다. 申維輪의 日本을 보는 시각은 기본적으로 正統儒者的인 입장을 벗어나지 않는다. 그러나, 일본 사회에 대해 歷史的인 해박한 지식과 예리한 관찰을 통해 전혀 다른 새로운 인식을 하고 있다. 비록 文化的인 自矜心이 지배하역 상대적으로 우월감이 반영되고 있지만, 한편으로 社會構成原理나 經濟的 發展에는 경이적인 찬사를 보내면서 그 실상을 理解하고자 했던 것이다. Ⅳ章에서는 이와 같이 申維輸의 「海游錄」에 나타나고 있는 日本說識을 구조적인 틀 안에서 이해하고자 했다. 그리하여 幕藩體制의 政治社會, 그리고 文化에 대한 인식으로 설명하였다. Ⅲ章에서 살펴 본 바와 같은 기본적인 시각하에 외견상 관찰에서 시작, 日本社會構成의 독특한 원리까지 포착하고 있음을 알 수 있었다. 특히,參動交代制를 포함한 일본 독자적인 封建制에 대한 인식과 일본의 學問·恩想風土 에 대한 이해는 주목할만한 점이었다. 本 硏究가 비록 通信使를 통해서 본 日本認識의 麥化에 천착한 것이었으나, 그러한 변화가 實學派에게도 발견되므로 상호관련 여부와 그 實相을 규명하는 作業이 課題로 남는다는 것을 밝혀 둔다.;This study is to examine closely the substances of the writer's recognition of Japan in Hoi-you-rok(海遊錄), one of the records of the ninth visit, written by Shin You-han and Shown an aspect of Choso^n dynasty. First, in foreword of this study the diplomatic relation with Japan formed through Choso^n dynasty is outlined and on the basis of it the contents and his writing attitude is considered. Therefore, the purpose century, is made clear. The East-Asia(東亞細亞) formed the Eate-Asian World order(東亞細亞國際秩序) with China as the centural fugure. Especially in the international relations the diplomatic policy was the worship of the powerful(事大交隣) and the relation with Choso^n and Japan also had a good-neighbor policy to each other. In the recent times, Im-Jin-Woi-Ran(壬辰倭亂) brought about a large reform in the East-Asia. In Chinathe change of regime from Ming(明) to Ch'ing(淸) was brought and in Japan Tokugawa Iyeyasu(德川家康) took power since Toyotomi Hideyoshi died. In Choson the whole country got in ruin, caused the social unrest in the inner, and the national power was on the dedine. In Manchuria the Yo-jin tribe(Kum) rose threateningly. At this time, Tokugawa Iyeyasu(德川家康) was forstering a new atmosphere and he hoped to have the new relation with Choso^n. In this way, both Choso^n and Japan needed to reopen their negotiation by the trend of the times, and their conference let the missions visit the other country all the twelve times from King So^n-jo(宣祖 40, 1607) to King Sun-jo(純祖 11, 1811). It meant that in Choso^n the missions could look for Japanese affairs and enhance their culture to Japan that was proud of 'the little China(小中華)' by the national isolation policy. On the other hand, in Japan the power of the safe Tokugawa-bakufu(德川家康幕府) displayed at home and abroad, and was a golden opportunity to control many dia-myo(大名), In the late Choso^n dynasty, Tong-shin-sa(通信使) was dispatched with the object of celebrating the Japanese general's Succession(將軍襲職) and consoling all the generals. But its activities was stronger as a cultural mission than as a political-diplomatic. As we know very well, Shin You-han was the nineth Tong-shin-sa-je-sul-guan(通信使製述官) to celebrate Tokugawa Yoshimune(德川吉宗)'s succession. Though he was a stepson, he was recommended as a document administrator with his literary ability and wrote Hoi-you-rok(海遊錄). It showed realistically the social conditions in Cho-so^n and Japan in the 18th century. Therefore, not only his recognition of Japan, bur also the change of the intellectuals' recognition and Japanese recognition of Cho-so^n could be examined. Especially, his recognition of Japan is different from the former's China-centered view(華夷觀). At that time, the current of the times was reflection of a fransitional inclination. Because in the aspect of culture the self-esteem as the traditional confucian was very strong, he had the contemptous attitude of Japanese culture. But he was interested in a social-economic development as well as the understanding of a political system. Though his thoughts didn't come up to the recognition of the social structure or its principle, those were all very new options. And they were shown the change of the intellectuals' recognition of Japan.
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