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우리나라 문화를 바탕으로 한 C.I에 관한 연구

Title
우리나라 문화를 바탕으로 한 C.I에 관한 연구
Other Titles
(The) Study about C.I.P based on Korean Culture : Seoul Myunggua C.I.P
Authors
고혜송
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Keywords
우리나라C.I서울명과C.I.P생활미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 사회환경이 급격하게 변화되고 기업의 규모가 방대해짐에 따라 C.I.P는 기업 경영에 있어서 매우 중요한 역할을 담당하게 되었다. 이는 기업체에서 생산하는 제품 자체보다 기업이미지가 구매 동기의 큰 요인으로 작용하게 되었기 때문이다. 우리나라에서도 1970년 부터 서서히 시작되었던 C.I.P 작업이 1990년대에 이르러서는 거의 절정에 이르렀다. C.I.P를 주제로 한 세미나와 연구도 이에 병행하여 활발히 발표되었으나 이는 대부분이 C.I.P의 필요성이나 방법론에 국한되는 실정이었으며, 새로 도입된 C.I.P의 경우도 외국사레 모방의 국적없는 심볼마크 개발에 치우친 경향이 없지 않았다. 그러나 이제 과거 조형적인 아름다움만을 추구하기 위하였던 방법으로써의 C.I.P는 그 의미가 없어졌으며 이제는 시각적 상징의 기능 뿐 아니라 다국적화되는 국제적 시대에 부응하는 우리에 맞는 C.I.P의 채질개선이 이루어져야 할 때이다. "가장 한국적인 것이 가장 국제적이다"라는 말에서 시사하듯이 대등한 위치의 경쟁에서 "우리의 것"이 갖는 큰힘은 누구도 따라 올 수 없는 것이기 때문이다. 그러므로 본 연구자는 지금까지 한국적인 C.I.P의 개념이 전통적 소재나 모티프를 발굴하던 소극적인 방법을 탈피하여 제과점 C.I.P의 시안연구 중심으로 보다 본질적인 방법으로 이 문제에 접근하고자 한다. 먼저 제Ⅱ장의 작품전개를 위한 이론적 연구에서는 현재 우리의 상황을 선진 외국 C.I.P의 경향과 비교 진단하여 그 문제점을 파악하며 문화적인 접근방식으로 우리의 나아갈 방향을 제시하였다. 제Ⅲ장에서는 기본 컨셉트를 중심으로 제과점 C.I.P의 전개과정을 다루었으며, 위의 연구를 바탕으로 시안을 제작하였다. 결과적으로 본 연구자는 우리나라에 처한 문제점 및 시대적 요정 그리고 소비자의 요구를 해결할 수 있는 돌파구는 우리의 문화적 Factor를 바탕으로 한 고유한 아이덴티티 창조에 있음을 깨닫게 되었다.;Nowadays, as the social circumstances are changing rapidly and the scales of enterprises are becoming larger and being varied, C.I.P plays a very important role in the enterprises' management. For the image of an enterprise more importantly acts on the motive of purchase as an important factor than the manufacture itself. In our country, C.I.P work which has began gradually in 1970 almost gains the summit in 1990. Although, there were many seminar and reports about C.I.P, they were limited to the necesity of C.I.P or it's methology and in the case of C.I introduced newly, it teneded to develop the symbol of unknown nationality centering an forgein cases. Now, the methological C.I.P which pursued the formative beauty in the past has no meaning and it is necessary to improve C.I.P which is suitable to us for the times of multi-nationality. As the suggestion that the thing which is the most Korean is the thing which is the most international, no one can follow the power of "ours" in the competetion at the equal position except us. Therefore, this researcher would like to approach to the conception of Korean C.I.P basically with examples of bakery C.I.P escaping from the passive methods by which traditional material s and motives were sought. First of all, in chapter Ⅱ, theoretical study for the development of a product comparing our present situation with the C.I. tendencies of advanced countries and examing them for our progress was suggested with coltural approach. In chapter Ⅲ, the development procedure of bakery C.I.P was treated centering on the basic concept and the productions prepared on the basis of study above is in chapter Ⅳ. Consequently, this researcher realized that the resolution for the problems of our country, today's requirements and the demands of consumers is the creation of a peculiar identity with the addition of our cultural factor.
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