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dc.contributor.author南美京-
dc.creator南美京-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:29Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:29Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000031139-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/182839-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031139-
dc.description.abstract본 논문은 개화기 양복이 도입되어 현재까지 형성되어온 한국의 남성복시장의 변천에 대한 연구로서 각업계의 면담조사 및 신문, 잡지, 기타 각종문헌을 그 자료로 하였다. 본 연구의 목적은 첫째, 남성복시장변천의 명맥을 짚어보고, 각 시대에 따른 날성복시장의 특성을 고찰하며 둘째, 이를 통하여 앞으로의 남성복시장의 방향을 제시하며 세째, 나아가 섬유산업 발전에 도움이 되고자 함이다. 남성복 시장의 변천을 양복의 도입과 물자부즉시대, 수요적응시대, 고급브랜드 등장시대, 브랜드 세분화시대 등 네기로 나누어 고찰해 본 결과는 다음과 같다. 양복의 도입과 물자부족시대(1876년-1964년)는 양복이 도입되어 일반인들에게 전파된 시기로, 특히 6·25전쟁에 의한 국민경제의 침체로 복식에 대한 수요를 수입품이 대체한 시기였다. 수요적응시대(1965년-1974년)는 국민경제의 향상에 의한 복식수요의 증가로 맞춤양복점 중심의 시장이 형성되는 한편 기성복시대를 예고하는 저가품 기성복의 확산으로 특징지어 진다. 고급브랜드 등장시대(1975년-1985년)는 조악한 기성복의 이미지 제고에 힘쓴 시기로 대기업 및 수출기업의 내수시장참여에 의해 향상된 품질의 기성복의 대두, 해외브랜드의 도입, 캐주얼브랜드의 대두로 주목된다. 브랜드세분화시대(1986년-현재)는 남성복산업의 주도권이 소비자에게로 이행된 시기로 다브랜드제에 의한 시장의 세분화, 해외분업화의 등장, 기성복의 대중화, 캐주얼브랜드의 활성화 등으로 시장환경이 다변화한 시기이다. 이상과 같이 한국의 남성복시장은 사회, 문화적인 맥락과 함께 변모되어 왔으며, 특히 오늘날 국제화, 개방화, 민주화가 진전되고 있는 가운데 남성복시장은 하이데크소재의 개발, 아이템의 다양화에 의한 토탈브랜드화, 대형직영점의 개설 및 지방상권의 부상에 의한 유통망의 확대, 유행속도의 단사이클좌, 여성복화 경향, 소프트 및 경량화 경향을 나타내고 있으며, 이러한 남성복 시장은 고급화, 감각화, 다양화로 특징지어진다. 마지막으로 우리나라 남성복 시장이 더욱 성장, 발전하기 위해서 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 더욱 세분화, 차별화된 브랜드 전략이 요구된다. 둘째, 정확한 마케팅 전략과 시장 정보체제의 강화가 절실히 요구된다. 세째, 남성복 디자이너의 육성이 요구된다. 네째, 원·부자재의 고급화가 요구된다. 다섯째, 국제화시대에 부응한 수출 전략이 요구된다. 여섯째, 우루과이라운드(UR)협상의 타결로 '93년 시행될 전면유동개방화에 부응하여 유통체제 확립과 단합이 요구된다.;This thesis is a study of korean men's wear market variation. that from introducing ages of western style wear into korea when the moment of opening time(modernization) to currert, and this study, also, was conducted with direct interview survey of men's wear industry runners, and extracted the data and materials from news papers, magazines and other literatures of this field. The purpose of this study are as below 1. Observe the main stream of korean men's wear market transitional trends, and review the periodical specialities of Korean men's wear market 2. Through this observe, it Provided a reasonable and rational direction and strategy to diversity, improve quality, fashionize of Korean men's wear market in the future. 3. In addition to above, this study shall be contributed to facilitate and direct the way of developing Korean men's wear industry. On the other hand, the result of this study indicate that since the western style wear had been introduced in Korea the men's wear market's periodical transition can be divided into introducing western style wears and short-material ages, adapting massive demands ages, high quality brand ages and multiple-high fashion ages. When the ages of introducing and shert-material(1876 -1964) is the year of spreading western style wears into admist Korean people and society, especally Korean War Triggered economical stagnation in Korea, thus men's wear demands was met by improted goods. The sges of adapting massive demands(1965-1974) was specified that met's wear demands had been ircreased by growth and development of national economy and this environment was facilitated to form hand made wear market mainly, but also predicted enlargement of low price ready made wear market in Korea. The ages of high quality brand(1915-1984) was the years of making every efforts to enhance improving the image of Korean ready made wear's low quality through big manufacturing companies and export-oriented enterprises' wear market participatior, during this ages the notable facts were producing upgraded quality ready made wear, import foreign brands and self generate casual brands The ages of detailed classfying brands(1985-present) was the years of men's wear industry's initiatives was to be transfered to consumers, These years are specified as multi-polarized wear market functions by multiple brands, adventing overseas divide-work system, being paid attentions of participating overseas market by interior wear enterprises, being popularized ready made wear, vitalized casual wear brands by multi-brands trend those were noteworthy at that time. The men's wear market was transited by Variation of Korean society and culture, especially admist curent trends of internationalization, proopen policies, democratization, and men's wear market adapt international fashion sense, total brand with varied items, developing high-tech materials and women oriented color trend, install of large scale shops, enlarge distribution net-works with widening local comercial area, soft and light suit trend. These men's wear market trend shall be defined pro-high quality, profashion and variousness of the men's wear products in Korea. Finally, this study shall be propose to facilitate and direct the way of developing Korean men's wear market. 1. More detailed classfying brands strategy. 2. Accurate marketing strategy and consideration of market information system. 3. Upbringing of men's wear designer. 4. Developing high-tech materials of raw materials's and semi raw materials's. 5. Export strategy corresponding the ages of trends of international ization. 6. Distribution net-werks enlargement corresponding the total opening of distribution net-works as a result of UR negotiation's break. 1993.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 양복의 도입과 물자부족시대(1876년-1964년) = 5 Ⅲ. 수요적응시대(1965년-1974년) = 14 A. 맞춤복전성시대 = 14 B. 저가품기성복 확산시대 = 18 Ⅳ. 고급브랜드 등장시대(1975년-1985년 ) = 22 Ⅴ. 브랜드 세분화시대(1986년-현재) = 38 Ⅵ. 결론 및 제언 = 92 참고문헌 = 97 ABSTRACT = 100-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5953564 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject한국-
dc.subject남성복시장-
dc.subject섬유산업-
dc.subject변천사-
dc.subject양복-
dc.title한국 남성복 시장의 변천에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(THE) STUDY ON MEN'S WEAR MARKET TRANSITION-
dc.format.pageviii, 102 p. : 삽도.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded1992. 8-
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