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Tennessee Williams의 작품 세계

Title
Tennessee Williams의 작품 세계
Other Titles
(The) World of Tennessee Williams in His Plays, The Night of Iguana and The Two-character Play
Authors
이인용
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Tennessee Williams작품세계테네시윌리암스
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
20세기에 들어, 산업화의 거센 물결 속에서 풍요한 물질 문화를 누리게 된 현대인들은, 동시에 보다 복잡한 사회적, 경제적, 정치적, 그리고 정신적인 문제들을 함께 안게 되었다. 눈부시게 발전해가는 외양 이면에서 인간의 정신은 점차로 분열되고 고립되어 갔다. 모호해져버린 신의 존재는 그들의 방황을 더욱 불가피한 것으로 만들었고, 그 안에서 인간들은 위축되고, 공포에 떨게 되었던 것이다. 이에 작가들은 인간의 정신, 개인의 내면 깊숙이 파고들었다. 그 중에서도 인간의 고립과 소외를 가장 집요하게 파헤친 작가의 하나가 바로 Tennessee Williams이다. 그의 작품들 속에 나타난 성격 모사와 무대 효과 등에 있어서의 뛰어남에도 불구하고, 그의 극들은 사회의식이 부족하고 구성이 치밀하지 않으며 언제나 결말이 모호하다는 지적을 받는다. 그러나 60년대 이후의 그의 작품들 속에서 일련의 일관된 흐름을 발견할 수 있고, 그것을 연구하는 과정에서 우리는 그 밖의 다른 작품들에 대해서까지도 새로운 시각을 가질 수 있게 된다. 본고에서는 그의 작품 활동에 있어 근본 동기가 되어주었고 또 그의 작품들 속에서 일관되게 흘러온 기본적 인식의 내용을 이해하는데 있어서, 그 중심을. 고립되고 소외된 절망적인 세상에서 인간의 느끼게 되는 절박한 공포감(Fear)과 거기에서 헤어나기 위해 절실하게 요구되는 용기(Courage)의 문제로 파악하고, 그것을 작품들 속에서 규명해내는 데에 목적을 두고 있다. 특히 The Night of the Iguana(1961)와 The Two-Character Play(1976)에서 그 주제가 보다 직접적이고 집중적으로 다루어져 있다고 보고, 이 두 작품을 중심으로 해서 살펴보았다. 이에 본론 A와 B항에서는 두 작품의 등장인물들을 통 구체적으로 드러나는 공포의 양상을 각각 알아보았고, 본론 C항에서는 두 작품을 한 데 묶어 그들이 어떻게 해서 용기를 얻고 그와 같은 공포에서 풀려나고 있는지 살펴보았다. 그 결과, 두 작품에서 보여지는 공포는 Williams에게 있어서 하나의 중요한 주제(theme)가 되어온 속박, 감금의 주제와 깊은 연관을 갖는다는 사실을 알 수 있었다. 인물들의 공포는 외부 세계의 억압과 내부의 자폐적 성향으로 야기된 그들의 심리적 속박 상태에서 유래하는 것이다. Iguana에서는 그것이 iguana의 속박과 해방이라는 비유를 통해 함축적으로 제시되고 있으며, Two-Character에서는 극장과 집에의 감금이라는 객관적 비유를 통해서 드러나고 있다. 그러한 공포에서 벗어날 수 있는 길은 오직 하나, 인간적인 교류를 통해서만 가능하다. 우리는 각자가 갇혀 있는 자신의 틀에서 빠져나와 상대방에게 공감의 손을 뻗어야 하며, 그때에만 우리는 마음의 평안을 되찾을 수 있는 것이다. Iguana에서 Shannon과 Hannah는 서로에게서 인간적인 온정을 느끼고 잠시나마 평온을 맞는다. 그러나 더욱 더 절망적인 속박의 상태를 그리고 있는 Two-Character에서는 개선의 여지가 없는 현실 그 자를 받아들이는 것이 바로 용기이다. 철저한 감금상태에 있는 Felice와 Clare는 서로에게 있어 유일한 상호보완적 관계를 맺음으로써 지탱해나가며 마지막 순간에 패배를 시인하는 사람들의 용기를 보여주고 있는 것이다. 절망적인 상황 인식에도 불구하고 Williams가 작품 속에서 끝까지 견지했던 인간 교류의 가능성은. 인간 상황을 완전한 타개 불능의 상태로 보는 부조리작자들과 그를 근본적으로 구별하는 그의 인간애에 대한 신념을 말해주는 것이다.;In spite of Williams' genuine theatrical flair, they have accused him of the apparent lack of social concern, the loose structure, and the ambiguous ending of his plays. Moreover, it has been somewhat difficult to understand his art as a whole. But now we can find a train of consistency in his later plays since the Sixties, and it also provides us a new approach to the other works. This thesis is based on the idea that the Fear felt in this isolated and desperate world and the Courage urgently needed to come out of it are the keys which have moved him to write from the beginning and which have been kept as his basic perception of the world. This theme of Fear and Courage is expressed most directly and forcefully in The Night of the Iguana (1961) and The Two-Character Play (1976). The chapter A and B explore the aspects of the Fear revealed in the characters of the two plays respectively. And the chapter C investigates how they gain the Courage to break it through. And we come to know that the Fear is related considerably with the images of confinement which has been another important theme of Williams' plays. Their Fear results from their psychological confinement rooted in the repression and threat of the world outside and their own autistic disposition. It is presented significantly through the metaphor of a tied iguana in Iguana and through that of imprisonment in the house and the theatre in Two-Character. The only one solution out of it is the human encounter. We must break the walls between us and reach ou for each other, and then we'll be able to recover the peace. In the Iguana, Shannon and Hannah get free from their Fear, if only briefly, through the mutual understanding and sympathy. But the situation in Two-Character is still more hopeless, and it becomes the Courage for the characters to accept their situation that they cannot improve. Felice and Clare, in their thoroughly confined condition, establish the only possible relationship of interdependence and show us the gallantry in the face of defeat. Despite his bleak perspective, Williams is clearly distinguished from the Absurdist playwrights for his rich humanity and his constant belief in the possibility of human contact.
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