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韓國 과帶의 歷史的 硏究

Title
韓國 과帶의 歷史的 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON KOREAN GWADAE
Authors
安明淑.
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
한국과대의류직물학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
帶는 원래 원시인들이 사회적 표시, 護符, 威儀의 표현을 목적으로 허리에 매었던 紐衣에서 발생한 것으로, 문화의 발달과 함께 목적, 형태, 재료에 많은 변화를 가져오게 되었다. 그리하여 처음에는 皮革帶, 布帛帶를 사용하던 것이 靑銅器, 鐵器文化가 발달되면서 그 위에 金屬裝飾을 가하게 되므로 과대가 발생한다. 東洋에서 과대를 처음으로 사용한 것은 塞外民族이다. 이들의 과대는 中國 晉 以後에 韓國으로 전해진 것으로 생각된다. 韓國에서는 그 시기가 바로 中國 漢文化의 영향으로 발달된 鐵器文化가 농업의 발전을 가져와 사회계층을 형성하기 시작한 때였다. 그리하여 富를 배경으로 나타난 支配階級에서는 권위를 나타내는 대표적인 수단으로 과대를 사용하기 시작하였다. 따라서 이와같이 韓國에서 쓰이게 된 과대가 韓國의 歷代服飾에서 갖는 역할을 파악하기 위하여, 이것을 시대적으로 나누어 그 흐름을 살펴보면 다음과 같다. 1. 上古時代 과대는 그 과의 형태나 사용법이 新羅와 百濟의 것이 비슷하고 男子用과 女子用이 구분이 없다. 이것을 과의 형태와 붙인 방법에 따라 형태를 구분하여 보면 心葉形 과판 間置形, 方形 과판 連置形, 楕圓形 과판 連置形 과대로 나누어진다. 그중에서도 方形 과판 連置形 과대는 金冠塚 出土 과대를 비롯하여 가장 대표적인 것이다. 그 형태는 金屬製 方形의 얇은 板에 左右對稱으로 唐草紋을 透彫한 과판 30~45개를 革帶위에 연결하여 못으로 붙인 것이다. 각 과의 밑에는 心葉形 垂下部가 달려 있으며, 그 밑에는 각종 腰佩를 연결하고 있다. 腰佩는 古代人 들이 帶에 물건을 달고 다니던 습관에서 발생한 것으로 필수적인 실용성은 없으며, 그 垂飾의 종류가 매우 다양하다. 과대는 문헌이나 유물을 통해서 볼때, 실용성은 전혀 결여된 것으로, 王이나 귀족들이 卽位式 또는 國家의 祭祀等 특정한 날에 잠시 착용하였거나 純裝飾을 위한 副葬品의 明器로 쓰였거나, 呪術的인 효과를 가진 상징물로 사용한 것이라고 추측된다. 2. 高麗時代 과대는 高麗가 君主政治로 中央集權을 강화하므로, 그 官職을 再整備하는 과정에서 대표적인 階級表示의 상징으로 쓰였다. 그리하여 이것의 階級表示 역할은 上古時代보다 훨씬 강화되었고 그 종류는 좀 더 세분화된 발달을 하게 되었다. 따라서 과대는 각 계급에 따라 材料에 차이가 있어 玉·犀·金·銀·銅·鐵·角帶가 있으며, 이것의 착용은 法으로 정하여졌다. 그러나 이러한 階級的 분류는 당시가 어느 때보다도 外勢의 영향을 많이 받았고, 王法과 관습법에 기준을 둔 法制이므로 변동이 매우 심하였다. 과대의 형태는 上古時代의 과대보다는 좀 더 간단한 것으로, 新羅 眞德王 3년에 唐制의 服飾을 받아 들이므로 사용하게 된 唐制의 과대 形態에 기반을 두었다고 생각된다. 이것은 크게 也字帶形과 角帶形으로 나누어진다. 也字帶形은 長方形의 과를 革帶위에 연결하여 붙인 것이고, 角帶形은 革帶의 뒤쪽에는 長方形의 과를 연결하여 붙이고 앞쪽에는 心葉形 혹은 葉形의 과를 떨어뜨려 붙인 것으로, 그대로 朝鮮에 전해지는 형태이다. 3. 朝鮮時代 朝鮮의 과대는 실물과 肖像畵를 통해서 많이 볼 수 있는데, 그 형태와 종류는 高麗의 것이 그대로 사용 되었다고 하겠다. 이것은 당시의 百官服에서는 뗄 수 없는 중요한 요소로, 이것의 階級表示의 역할은 다른 어느 때보다도 강조되고 엄격히 나타난다. 그리하여 과대의 제도는 다른 法制와 함께 太組, 世宗時에 정하여지나 經國大典에서 그 제도를 완전히 정비하여 朝鮮 전반기를 통하여 그대로 쓰였다고 생각된다. 이상에서 보면, 과대는 帶로서 옷을 여미고 몸을 보호하는 실용적인 역할은 전혀 결여된 반면에 百官服에서 빼놓을 수 없는 장식적인 요소였다. 이것은 모든 시대를 통하여 着用者의 지위를 표시하므로 각 階級에 따라 재료에 차이를 두었으며, 이것의 착용은 法으로 엄격히 정하여졌다. 그리하여 着用者는 이것의 선택에 많은 사회통제를 받게되고, 이를 착용하므로 사회의 일원으로 행동하게 되므로 과대가 갖는 사회적, 심리적 작용은 매우 크다. 또 한편 과대는 장신구의 하나이므로 유행을 따르게 되고, 여러 지역으로 전해지므로써 문물교류의 역할을 하게 되므로, 이것이 갖는 문화적 역할도 매우 중요하다. 따라서 과대는 韓國의 歷代復飾에서 단순한 장신구로서가 아니라, 인간 정신의 표현으로 시간의 흐름에따라 변화하는 社會相, 文化相을 가장 잘 나타낸 復飾文化로서 존재하여 왔다고 하겠다. 이와같이 중요하게 사용되던 과대는 광무 4년(1900) 4월 17일에 반포된 文官服裝規則을 계기로 해서 官服이 歐美式으로 바뀌게 되므로 그 자취를 감추게 되었다.;The DAE(帶) was originated from "string" and/or "strap" which was tied around waist by primitive people for the purpose of identification of group, visualization of dignity and protection from evil. The purpose, shape and material of DAE underwent many changes along with the development of culture. In the beginning the DAE was merely made of leather and fablic. As the Bronze and the Iron Age emerge, the leather and fablic belts began to be decorated with metalic ornaments; and the belt thus decorated is called GWADAE In the Orient the GWADAE was first used by nomadic tribes. This GWADAE was introduced to KOREA presumably after CHIN dynasty. In KOREA this was the time the Iron culture evolved under the influence of HAN dynasty (漢) and it brought a development in agriculture and as a result social intrastructure just started to build up. It is, therefore, presumed the ruling classes that appeared on the basis of wealth employed the GWADAE as an important method to display their dignity. The shape and characteristic of GWADAE are studied here chronologically first and its role as a part of costume is considered next from cultural and social aspects. 1. Ancient age The GWADAE of SILLA and BAKJE had not only similar shape but also was used in a similar way, and there was no distinction existed between male's and female's version. The shape of GWADAE can be classified according to the shape of GWAPAN (鍋板) and the way of its arrangement on belt : they are, heart GWAPAN arranged in certain interval, retangular GWAPAN arranged in series and eliptical GWAPAN arranged series. retangular GWAPAN arranged in series shape GWADAE yielded more significant GWADAE including the famous one from GUMGWANCHONG (金冠塚) than the other two. The GWADAE was made in a way that 30 - 45 GWAPANS, retangular metal plates with symetric DANGCHOMUN (唐草文) engraved, are riveted to the surface of leather or fablic belt. Each GWAPAN is linked to YOPAES (腰佩) of various figures. The origin of YOPAE was derived from an old habit of primitive people who used to hang something to the belt. But YOPAE of this time hardly had any practical use. The GWADAE of ancient time did not have practical use at all. It is, therefore, presumed the GWADAE was worn only at special occasions like coronation ceremony and funeral of nobility; or was intended to bury in tomb; or was intended as a symbol for evil protection. 2. KORYO dynasty In the process of centralization of administrative power and rearrangement of government structure, KORYO used the GWADAE as a primary method to indicate the ranks or classes. Thus its symbolic role as class indicater was emphasized much more compared with the ancient time, and accordingly there appeared more various kinds of GWADAE. Different materials were sellected for GWADAE in compliance with the rank. These materials included jade, cow horn, gold, silver, copper, iron and horn, and it was controlled by a law which rank could wear which material. However, considering KORYO was influenced by its neighboring countries more than other dynasties and the law of this time was controlled by king and costom, "law of GWADAE" was also frequently changed. The shape of KORYO GWADAE was based on custume system of DANG dynasty, which was adopted by Queen JINDUK OF SILLA in her third year. Basically there were two different shapes; JAZADAE (也字帶) shape and GAKDAE (角帶) shape. JAJADAE shape GWADAE is decorated with retangular plates, whereas GAKDAE shape GWADAE is decorated with rectangular plates in its rear part and with hanging ornaments in its front part. Both of these basic shapes as well as variety of materials were transmitted down to Yi - dynasty. 3. Yi-dynasty The GWADAE of Yi-dynasty can be seen quite frequently through portraits, and many of them are still existing in real. The GWADAE of Yi-dynasty is very similar in its shapes and materials to that of KORYO. The GWADAE was an indispensible element of official costume at the time and its role as rank inadicater was emphasized and abided by more strictly than the previous time. The system of GWADAE was kept quite strictly, as it was with other laws, from the biginning of Yi-dynasty. The system was established at the time of TAEJO (太祖) and King SEJONG (世宗) but it was finalized in KYUNGKUKDAEJUN(經國大典) and lasted until the end of Yi-dynasty. According to the statement written above, the GWADAE lacked a function of conventional belt. However, it became an indispensible decorative element of official uniform. A strict law controlled "the way of wearing" since the GWADAE displayed the position of wearer, and the wearer could not sellect a GWADAE at his own will. By wearing a GWADAE he could become an official member of society, therefore, the GWADAE implicated a great deal of social and pshychological meaning. On the other hand the GWADAE shows the cultural phenomena of the time since it was a part of current fashion and interchanged between one area to other. The GWADAE did not existed as a simple ornament but it existed as a "costume culture" which vividly shows the change of cultural and social phenomena along with time. The GWADAE which had been cherished so much through the Korean history began to disappear and replaced by westernized costume after April 17, 1900 when a new costume law was announced.
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