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學齡前 아동의 認知的 眺望 발달에 관한 硏究

Title
學齡前 아동의 認知的 眺望 발달에 관한 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE DEVELOPMENT OF COGNITIVE PERSPECTIVE TAKING IN PRESCHOOL CHILDREN
Authors
申殷秀
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
학령전 아동인지적 조망교육심리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 학령전 아동을 대상으로 인지적 조망사고의 발달과정을 살펴보려고 하였다. 실험은 첫째 전조작기인 7세 이전의 학령전 아동의 인지적 조망사고 발달경향을 세 단계의 발달모델을 통해 알아보고, 둘째 상황추론에 도움을 주는 표정단서가 아동의 조망사고에 주는 영향을 살펴보고, 세째 본 연구에서 제시한 발달단계 모델이 위계적인가 검증하고자 하였다. 본 실험에는 3, 4, 5, 6세의 유아권, 유치원 아동 80명이 참여하였다. 실험조건은 연령으로 구획하여 단계와 단서조건은 무전배정하였다. 아동들은 조건에 따라 8가지의 이야기와 그림을 제시받고 주인공의 인지적 조망을 변별하고, 그 조망에 대한 이유를 추론하여 설명하였다. 실험결과는 다음과 같다. 1. 아동의 인지적 조망사고는 전조작기의 초기에 발달한다. 3세의 아동도 타인의 입장에서 생각하고 추론할 수도 있음이 밝혀졌다. 2. 연령이 증가할수록 각 단계에 도달하는 아동수가 증가하였다. 3. 주인공의 얼굴표정이 인지적 조망사고에 효과가 있었다. 즉, 표정이 있는 과제의 수행력이 좋았다. 4. 연령과 단계, 연령과 단서변인 간에 상호작용이 있다. 특히 단서는 조망에 대한 이유 설명에 큰 효과가 있었다. 5. 본 연구에서 제시한 발달단계가 일관성있게 위계적이었다. 즉 3세부터 6세까지 인지적 조망사고는 위계적으로 발달된다는 것이 입증되었다.;The purpose of this study was to investigate preschool children's development of cognitive perspective taking, the ability to infer another person's cognition. This study was made for three purpose. First the cognitive perspective taking of the preschooler was examined to find out the developmental tendency of children during the preoperational stage of their development. The tasks were formed according to the three levels of the developmental model. Second, the influence of facial expressions potrayed in pictures was measured to determine the child's cognitive perspective taking. Finally, the study was also intended to test the construction of the hierarchical model of the three levels on this study. The sample subjects of this study consisted of 80, 3-, 4-, 5-, 6-year old children from nursery schools, and kindergartens in Seoul. They were arranged in groups according to age. Then they were randomly assigned cues and levels within their age block. The cue and the level conditions were counterbalanced. Subjects were presented eight stories with picturers. Then the subjects were required to discriminate and explain the differing perspective taking of each story character. The result of this study can be summarized as follows, 1. Preschool children's cognitive perspective taking develops early in the preoperational stage. 3 year old children had the ability to infer about another person's view. 2. Children improved their passing of each level as their age increased. 3. The facial expression of the story character in a picture influenced cognitive perspective taking. 4. There was a interaction between age and level, and between age and cue. Specially, the cue had an effect to explain the cause of the perspective taking. 5. The three levels of this study were consistently given according to a hierarchical model. It was proven that children's cognitive perspective taking was hierarchically developed between the year of 3 and 6.
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