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李承休의 生涯와 歷史認識

Title
李承休의 生涯와 歷史認識
Other Titles
YI, SUNG-HYU'S LIFE AND HISTORICAL CONSCIENCE : laying stress on 'GHE-WANG-UN-GI'
Authors
劉璟娥
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
이승휴생애역사인식제왕운기
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
13세기 후반의 高麗는 對外的으로 蒙古의 政治的 干涉을 받게 되어 그 國家的 存立이 위태로운 상황이었고, 對內的으로는 忠烈王의 失政으로 王權이 추락되어 가고 있었으며 附元勢力家들의 횡포로 그 지배체제마저 해이해져 가고 있었다. 이 시기에 李承休 (1224년~1300년, 高宗11년~忠烈王26년)는 新進士人으로 登第하여 直諫과 罷職으로 연속된 政治活動을 하다가 1280년(忠烈王 6년) 忠烈王의 失政과 附元勢力家들을 비판한 十事를 條陳하여 極論上諦타가 다시 파직되어 은거한지 7년 후인 1287년에 「帝王韻紀」 를 저술하였다. 「帝王韻紀」에 반영된 그의 歷史觀을 세가지로 추정해 보았다. 첫째, 檀君을 우리 歷史의 시작으로 잡고 있으며 三國 各國의 創業始祖의 神異한 事 을 기술하고 있으며 高麗의 創業까지도 天命에 의해 이루어졌음을 강조하고 있다. 이것은 우리 민족문화의 유원성과 자주성에 대한 自矜意識을 나타내는 歷史觀으로서 「東明王篇」과 「三國遺事」에 반영된 歷史觀을 계승·발전시킨 것이다. 그리고 그것은 蒙古의 政治的 干涉에 대항하여 國民的 愛國心을 고취하고자 한 對蒙抵抗意識에서 생겨난 것이다. 둘째, 警戒할 것을 강조하고 있으며, 王統의 순조로운 계승을 찬양하고 있다. 또한 君과 臣이 갖추어야 할 儒敎的 政治理念도 제시하고 있다. 이러한 서술태도는 「三國史記」에 반영된 儒敎史觀을 계승한 것이라고 볼 수 있으며 강력한 王權의 주도하에 국내의 政治秩序가 회복되기를 바라는 열망에서 나온 것이다. 세째, 中國文化를 전적으로 모방한 것이 아니라 五行說에 근거한 正統論을 전개하고 卽位年 稱元法을 사용하므로서 韓國文化의 傳統에 맞게 채용하는 융통성을 지니고 있었다고 생각된다. 또한 中國의 政治力에 대해서도 自國의 立場을 고려하여 現實的이며 能動的인 자세로 대처하고 있었다. 결국 이승휴는 韓國의 文化傳統을 재인식하려는 歷史觀과 儒敎史觀이 조화된 「帝王韻紀」를 서술하여 13세기 高麗의 對內·外의 現實問題를 해결할 수 있는 汎國民的인 精神的 支柱로 삼고자했던 것이다. 이승휴의 檀君起源의 歷史意識은 朝鮮이 건국된 후 檀君을 開國始祖로 公認하게 되었고 그 이후 正史에서도 國史의 始源을 檀君으로부터 잡게 되었다는데서 그 歷史的 意義를 찾을 수 있겠다.;At the end of 13th century, Koryo dynasty(高麗) had many difficult in maintaining her national independence because of external political intervention by the Mongols.(蒙古) Internally the ruling system of country was thrown into disorder by the arrogance of powerful families spawned by relationship with the Mongols,(附元勢力家) in addition to that the corrupt governing of King Ch'ung yol(忠烈王) has incurred to lose King's authority. Yi, Sung-Hyu who actively participated In this difficult political condition as one of the new officials(新進士人) had set forth his views composed with 10 items criticizing the contemporary social reality in 1280, therefore he had been dismissed. After seven year, he produced 'Ghe-Wang-Un-Gi' in 1287. Yi, sung-hyu's historic view is reflected in his work and can be sumarrized three major points. First, he considerd forming the beginning Korean History with Tan gun,(壇君) described the mythical events of Founders of Three Kingdoms(三國), and emphasized that even Koryo dynasty had been established upon the Heaven's decree (天命). It was efficient enought to show the eternity, independency and national pride of Korean culture & traditions, and to be succeeded to the historic conciousness of 'Sam-Guk-Yu-Sa'(三國遺事) and 'Dong-Myung-Wang-Pyun'(東明王篇). It was an active expression of resistant consciousness which could inspire national pride into the hearts of people being against the Mongol's political invention. Second, he was very emphatic that tyranny of king and rebelling subjects regarded as the definite reason of fall of state must be ruined, and that the succession of the throne must be firmly established. He also suggested the confucian political ideas that a king and his subjects should know well. From this point of view, he succeed to the historical consciousness of confucianism reflected in the 'Sam Guk Sa Gi'(三國史記). 'The strong aspiration for the restoration of domestic political stability governed under the sacred king's power has made him produce such consciousness of history. Third, it was note worthy that he didn't wholly intimate Chinese culture, he developed the orthodox(正統論) based on thoughts of five elements (五行說), and he showed the flexibility to use the claiming the year of enthroment(卽位年稱元法) which was suitable to the tradition of Korean culture and history. In conculsion, Yi, sung-hyu wrote the 'Ghe-Wang-Un-Gi' with a perspective on history that attempts to renew appreciation of the tradition and culture of Korea. Then his consciousness of history was harmonious with that of confucianism, and he intended to adopt it as a pan-national spiritual prop for solving the manifold of internal and external problems that the Koryo Dynasty faced in the 13th century.
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