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新羅 眞平王代의 政治的 性格

Title
新羅 眞平王代의 政治的 性格
Other Titles
(A) Study on the Political Character of King Jinpyung's Period of Silla Dynasty : In connection with what is called the establishment of autoratic kingship
Authors
李晶淑
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
신라진평왕전제왕권한국역사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In the view of power system in the history of Silla Dynasty, the middle era(King Mooyeol line ; 武烈王系) has been understood as one of autocratic kingship period. In some previous studies on that period, however only some factors that influenced the making of autocratic kingship in the middle of Silla period, and the existing conditions of its autocracy were dealt, not the concepts of autocracy nor the details of the course of its establishment. The purpose of this study is to look into the establishment of Silla's autocratic kingship by comparing the existing concept of autocracy, though it is used very, vaguely with that of Silla. Theoretically speaking, autocracy is regarded as a highly centralization of political systems. And in the ancient era, the Eastern or the Western, it was characterized by its centralized bureaucracy and the holiness of a ruler. These characteristics can be found in the royal line consciousness and the political structure in the middle ancient ages of Silla, which can be explained as follows: Firstly, the consciousness of royal line included the Sunggoˇl(royal line;聖骨) and the system of King Galmun(葛文王制度) representing the holiness of a king or king's family. The former can be traced to the self-respectful consciousness of royal line prevailing among some small lineage groups Prince Dongryun(銅輪太子), and the latter is mostly endowed some person who were directly related in social position to a king. Here, the fact that two brothers of King Jinpyung(眞平王) were included in the position of King Galmun(葛文王), may be understood by the strengthening of kingship and the broadening of self-respectful consciousness and royal families in the period of King Jinpyung(眞平王). Buddhism was also one of spiritual props which reinforced kingship. The idea of 'A King is a Buddha', this was appeared in the Authorization(official recognization) of Buddhism during the period of King Bupheung(法興王), is also considered as an indication of the consciousness and the rationalization of dictatorship. Secondly, in the course of the centralization of political institutions during the Silla Dynasty, central government systems were almost completely kept in good order. In other words, through appointing some closest associates of a king in an important or high position, a secretariate(近侍機構) which was completely equipped and strengthened managed almost all the affairs of a court and an office taking charge of all documents in a Court(文輪機構)was established. In the 44th year of King Jinpyung(眞平王), the centralized government system was at its height with the foundation of an interior department(內省) which had the power of dealing with all affairs of within-court and of controling the above-mentioned secretariate. The minister of this department, who concurrently too charge of the ministry of national defence and was one of king's closest associates, was in a very crucial position. The fact that Yongchun(龍春), a person from the Jingi line(眞智系) who was defeated in a struggle to the kingship, was employed in that position indicated that a political agreement was made between King Jinpyung(眞平王) and Jingi line(眞智系) who once showed hostilities against each other. Consequently, the 44th year of King Jinpyung, the year of foundation of the interior department(內省), was substantially the starting point of the rule of Kin8 Mooyeol line(武烈王系) and the establishment period of Silla's autocretic kingship.;新羅史를 權力構造면에서 볼 때, 흔히 中代(武烈系)를 專制王權時代로 이해해 왔다. 그러나 기존의 연구에서는 新羅 中代에 專制王權이 構築될 수 있었던 요인이나 전제정치의 현상과 같은 것만을 지적하고 있을 뿐, 전제왕권의 개념 및 그것의 구체적인 확립과정에 대해서는 언급이 없었다. 따라서 本槁에서는 지금까지 막연히 사용되어 온 전제왕권의 개념을 規定하고, 여기에서 추출된 개념을 新羅와 비교 · 검토함으로써 新羅 專制王權의 成立時期를 推定해 보았다. 專制王權의 槪念을 規定함에 있어서, 먼저 이론적인 고찰을 통해서 본 專制王權은 高度의 中央集權化된 政治體制이고, 古代 東西洋 諸國의 專制王權은 중앙집권적인, 官僚政治의 輪行과 君主(또는 王室)의 神聖性을 강조하는 두가지 점으로 특징지어 진다. 그리고 이러한 특징들을 新羅에 對比시켜 보면, 中古時代에서 그 유사성을 찾을 수 있는데, 즉 그것을 支持하는 王族意識과 政治構造라고 하겠다. 첫째, 王族意識으로는 王 또는 王族의 神聖性을 나타내는 聖骨과 葛文王制度가 있었다. 前者는 銅輪太子直系 小리니이지 집단의 獨尊的인 왕족의식에서 발생된 것이었고, 後者는 6세기 중반부터 왕과 직접적인 신분관계에 있는 자에게 집중적으로 부여되었다. 이와 아울러 冊封된 葛次王 가운데 眞平王의 2弟가 포함되어 있었던 사실은 眞平王代에 王權이 더욱 상승함을 따라 尊親榮族의 觀念이 강화되고 확대된 결과에서 나온 것이었다. 佛敎 또한 왕권강화를 위한 정신적기반으로 작용하였는데, 法興王代의 佛敎公認이래 나타난 王卽佛思想 역시 王族意識의 高場 및 그 지배권을 합리화하는 表徵으로 보인다. 다음으로 政治構造에서는 신라가 중앙집권화를 추진해 나감에 따라 中央行政組織이 整備되었고, 왕권강화를 목표로 側近政治를 指向해 가는 과정에서 近侍機構가 확장 · 조직화되고 文輪機構가 발생하였다. 그리고 이러한 제도 및 기구들은 모두 中古初의 法興王 · 眞興王代부터 정비되기 시작하여 眞平王代에 이르러 質的인 轉換을 가져 옴으로써 체계를 갖추게 되었다. 이와 같이 眞平王代에 급성장한 중앙집권적인 관료체제는 眞平조44年(622) 內省의 設置로 그 절정을 이룬다. 內廷의 庶政을 총괄하고 近侍集團을 통솔하는 관부인 內省은 그 長官職인 內省私臣이 1인으로 규정되어 있고, 兵部令과의 職이 허용되었으며, 그 취임자가 國王의 近親이란 사실에서 실로 要職이었음을 알 수 있다. 그런데 이러한 要職에 王位에서 敗退한 眞智系의 龍春이 최초로 임명된 것은 眞平王과 眞智系의 정치적인 타협으로 볼 수 있고, 이를 據點으로 해서 龍春은 정치적 발판을 굳히게 되었다. 요컨대 진평왕 44년(623) 內省이 설치될 무렵에는 韓國 傳統社會로서의 原型을 이룬 新羅 中代 專制王權의 바탕이 이미 성숙되어 있었고, 또한 진평왕대의 빈번한 외교와 전쟁은 왕권을 더욱 강화시켜 주는 역할을 하였다. 따라서 진평왕대 후반을 신라 전제왕권의 성립시기로 볼 수 있으며, 용춘의 정치일선에의 등장은 새로운 시대의 도래를 예고해 주는 것이라 하겠다.
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