View : 515 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author金秀美.-
dc.creator金秀美.-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:24Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:24Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000030165-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/182784-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030165-
dc.description.abstract현대미술의 사조는 구상미술에서 점차로 작가자신을 주장하는 추상미술로 변모하는 경향이 있다. 이러한 현대미술의 경향은 자연대상을 그대로 재현하는 것이 아닌 작가의 주관에 의한 독창적 표현이라고 할 수 있다. 실용예술로서 그 기능을 발휘하던데서 떠나 이제는 독자적인 조형성을 추구하게 된 조형예술로서 염색 역시 이러한 현상으로 표현되고 있다. 그러나 인간은 자연에서 생겨난 자연의 한 부분이며 인간에게 있어서 자연이 주는 감동은 고귀한 예술적 생명의 모체가 됨을 상기할 때, 본 연구자는 자연과 유리된 비대상의 추상세계를 표현하기 보다는 자연의 형상과 이념적인 기하학형태를 결합시키므로써 자연과의 유대감을 가진 창조적인 조형적 표현의 가능성을 모색하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여, 예술에 있어 표현이란 무엇인가, 또 시대, 지역, 개인의 개성에 따라 그 표현은 어떻게 변해 왔는지 또 자연이 어떤 방법으로 표현되고 변형되어 왔는지에 대해 살펴보고 표현 양식을 시대 별로 고찰해 보았다. 이러한 이론적 배경을 기초로 12점의 작품을 제작하여 얻은 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 많은 작가들이 자연을 대상으로 작품을 하지만 표현방법이나 주장이 다른 것은 자연을 그대로 재현하지 않고 작가 나름대로의 의식세계에서 표현하기 때문이다. 이처럼 작가는 눈으로 볼 수 있는가 시적 현상의 세계보다는 마음으로 느낀 자연의 이미지를 형상화하고 있음을 알았다. 둘째, 제작과정에서 표현대상으로 택한 동굴의 형상과 기하학적인 형태가 연구자가 의도한 자연과의 일체적인 표현에 긍정적 소재였다고 생각한다. 셋째, BATIK기법은 말은 시간과 노력이 소요되지만 재료와 표현기법의 연구에 따라 무한히 다양한 표현이 가능함을 알 수 있었다. 한편 제작과정에서 다음과 같은 문제점도 발견할 수 있었다. 첫째, 동굴의 자연생성적 형태와 기하학적인 형태의 대비 때문에 대체로 구도의 다양성이 부족한 것이고 둘째, 간색의 반복 채색으로 인하여 채도가 낮아졌다. 따라서 맑고 투명한 표현이 되었으면 하는 아쉬움이 있다. 이러한 문제점의 해결을 위해서는 끊임없는 연구가 있어야겠다고 생각되며, 본 연구를 계기로 계속해서 염색재료와 기법의 특성을 연구 개발함으로써 염색에서의 창의적이고 다양한 조형적 추구가 이루어지리 라고 생각된다.;The tought of Modern fineart tends to be generally changed from objective art that the artists insisted on themself. The tendency of the modern fineart could be termed as an original expression of the art that the artists put an emphasis on themself, not reappearing the objects of the nature exactly as what they are. Dyeing, as a part of the formative art, has also been expressed in such a way. This Report , however was written for identification of possibility of the creative and formative expression that tied with the nature, by a way of combining an imagination of the nature with its ideological and geometric form rather than the abstractive area of non-objective that alianated from the nature in view of that human is a branch of nature Resulted from it and the emotion provided by the nature toward the human are a mother's body of the precious life of the art. For this objective, the auther reviewed by the ages on the mode of expression and tried to search that: What is on earth the expression of art? How have such expression been made a change according to the ages, places personalities of the artists? And how have the nature been expressed and changed by a way? Based upon these theorical background, the author accomplished and analyzed 12 worts. First, it has been found that a good many of artists would express their works accordings to their own consciousness. These are the reason why the expression of the nature are such a different, even though they try to work on the identical nature, so the author noticed that the artists would realize upon their works the imagination of their own mind rather than the visible area of the presentation. Second, The shape of a cave chosen as the object of expression and its geometric formation is considered to be an affir mative object as the method of indication of author's intention. Third, more various expression might have been possible if the study of the materials and its expressive skill were added even though. The Batic Method Would require much effort and time on the other hand, There seemed such problems in process. of the worts. 1. In the imagionary formation of the cave The Various description of the setting are lacking, because of its repeated curve and geometric fabrication. 2. The degree of colouring is thick due to its repeated colouring and in selecting the colour, clear and refreshing expression is wanting. In order to help solve these problems a ceaseless and constant study are requested on this occasion a continued study and technical development on the dyeing materials to accomplish creative and extensive pursuity The Formative art are suggested and reques ted.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구내용 = 1 C. 연구방법 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 예술과 표현 = 3 1. 표현 = 3 2. 자연과 표현 = 8 B. 표현양식 = 19 1. 양식 = 19 2. 양식의 변천 = 24 Ⅲ. 작품제작 및 분석 = 33 A. 소재 = 33 1. 동굴 = 33 2. 기하학적 형태 = 35 B. 형성 = 36 1. 요소 = 36 2. 형성 = 38 C. 재료와 제작방법 = 41 1. 재료 = 41 2. 제작방법 = 41 D. 작품분석 = 43 Ⅳ. 결론 = 61 참고문헌 = 63 ABSTRACT = 65-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5149048 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject자연형태-
dc.subject기하학형태-
dc.subject조형적 구성-
dc.subject추상미술-
dc.subject염색-
dc.title자연형과 기하학형태의 조형적 구성-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작품제작을 중심으로-
dc.title.translated(THE) ARTIFICAL REFORMATION OF NATURE AND GEOMETRIC FORM-
dc.format.page67 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 생활미술학과-
dc.date.awarded1985. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE