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中國 國民黨內 "淸黨"運動에 對한 一考察

Title
中國 國民黨內 "淸黨"運動에 對한 一考察
Other Titles
(A) Study on the Political Trends of the Party Purification Movement within the Kuomintang : Focused the Period of the First Alliance between the Kuomintang and Chinese Communist Party(1923-1927)
Authors
錢東炫
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
중국국민당청당운동
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
中國에 있어서 1920년대의 시대적 과제는 "反帝國主義" · "反軍閥"을 위한 國民革命이었다. 이와 관련하여, 中國共産黨의 創黨(1921)과 中國國民黨의 改組(1924) 및 第1次國共合作(1924~1927)이 政治史의 主要 爭點으로 부각된다. 이 가운데 中國國民黨의 性格에 대해서는 다양한 勢力구성과 복잡한 정치행태로 인하여 분명한 규명이 이루어지지 않고 있다. 本 硏究는 國共合作에 반대하는 움직임을 전개한 "淸黨" 運動의 分析을 통하여 中國國民黨의 性格硏究에 접근하고자 한 시도이다. "淸黨"이란 國民黨의 正統性과 理念을 침해하는 모든 요소를 없애고 國民黨 본연의 면모를 보존하자는 政治的 口號이다. 지금까지의 硏究에서는 "淸黨"을 '蔣介石의 政變'으로부터 시작된 '政治的 事件'으로만 이해해 왔으나, 本 硏究는 "淸黨"을 政治行態와 理念을 포괄하는 하나의 "政治的 求心點"으로 설정하였다. 이러한 求心點을 중심으로 "淸黨"세력이 등장하고 黨의 "容共"노선에 끊임없이 도전하는 과정을 밝힘으로써 第1次國共合作의 實狀을, "客共"立場과 "淸黨"立場이 相互對立하는 과정으로 再照明하였다. 國民革命을 수행하기 위해서는 '聯俄·容共'政策을 중심으로 한 國共合作이 필요했음에도 불구하고 어떻게 "淸黨"主張이 출현할 수 있었고 "淸黨"작업이 본격적으로 전재되는 1927년까지 어떠한 활동을 전개해 나갔는가를 살펴보기 위하여, 1923년 11월부터 1927년 4월까지의 國民黨內部움직임을 연구대상으로 설정하였다. 이 시기는 國民黨의 統合者였던 孫文의 죽음을 기준으로 第1時期(1923.11~1925.3.12)와 第2時期 (1925.3~1927.4)로 나누어진다. 第1時期의 政治動向은 國民黨'改組'에 대한 반발과 '共産黨彈劾案 제출 그리고 北京지역을 중심으로한 小團體·組織으로 나타난다. 共産黨이 國民黨을 이용하리라는 위기의식에서 비롯된 사건들로서 특히 共産黨의 '黨團' 활동을 제재해야 한다고 주장하였다. 이러한 사건들은 國民黨뿐 아니라 全中國에 영향을 미쳤으므로 國民黨中央執行委員會는 특별히 會議를 개최하는 등 무마시키려는 노력을 전개하였다. 그러나 미온적인 해결에 불만을 품은 몇몇 黨員들은 다른 활동을 준비하게 되었다. 한편 北京에서는 黨中央과 國共合作에 반대하는 '國民黨同志俱樂部'가 성립되어 활동을 전개하였다. 第2時期에는 보다 적극적인 활동이 나타난다. 孫文의 사망으로 國民黨內 各 勢力이 권력을 둘러싼 갈등을 빚고 있을 때 孫文의 思想을 체계화한 '戴季陶主義'가 등장하여 "淸黨"의 정치적 명분을 강화시키는 역할을 하였다. 이어서 西山會議派가 성립하여 廣州의 中央黨部와 정면으로 대립하고 "淸黨"을 宣言하였다. 한편 北伐을 둘러싸고 벌어진 蔣介石과 共産黨系와의 갈등은 "反蔣運動"을 발생시켰고 이는 武漢政權과 蔣介石의 南昌政權이 대립하는 상황으로 발전하였다. 이러한 상황을 배경으로 蔣介石과 이전의 淸黨세력이 일시 연합하여, 上海에서의 "淸黨"이 시작되었다. 이상의 政治動向을 뒷받침한 政治的 主張으로는 國民革命과 밀접한 관계를 지닌 帝國主義問題와 軍閥問題 그리고 黨內 갈등을 반영한 黨內 主導權問題를 들 수 있다. 帝國主義問題에서는, "淸黨"勢力이 帝國主義를 '政治的 侵略主義'로 규정하였고, 소련도 '赤色帝國主義'로 포함시킴으로써 聯俄政策을 폐기해야 한다는 주장의 근거로 삼았다. 軍閥問題에 대해서는 軍閥타도를 강력히 제기하면서, '國民革命'의 내용을 '軍閥에 대한 軍事行動'의 차원으로 축소시켰다. 이는 北伐에 반대한 '容共'세력을 '反革命的 態度'라고 공격할 근거가 되었다. 黨內主導權問題에서는, 國共合作의 기초가 되었던 新三民主義를 거부하고 共産主義와의 차이를 강조하는 戴季陶主義를 내세웠다. 한편 함께 淸黨에 참여한 세력가운데서도 右傾的 세력에 대한 비판이 전개되기도 하였다. 以上의 연구에 비추어, "淸黨"의 性格은 다음과 같이 설정될 수 있다. "淸黨"을 주장한 세력들은 당시 黨權을 장악하고 있던 '容共' 노선에 도전함으로써 共産黨系의 활동에 견제를 가하는 한편, 黨內에 '容共'에 대한 회의를 파급시킴으로써 "容共"노선의 기반을 동요시켰다. 따라서, 第1次 國共合作時期에 있어서, 國民黨內部에는 "容共"과 "淸黨"의 흐름이 공존하였고 다만 "淸黨"작업이 본격적으로 시행되기 전까지 "容共"노선이 黨의 中央을 장악하고 있었으나, 合作期間의 갈등으로 인하여 동요되고 있던 '容共'노선을 實質的으로 廢棄시킨 것이 1927年의 淸黨事件이었다.;This study would like to focus on the analysis of the "Ching Tang (淸黨)", Purifying the Party movement that advocating to get rid of the Communists, and thus hope to contribute towards understanding the nature and characteristics of the Kuomintang(國民黨). "The Purifying Party" was a political slogan which advised to remove the Communists and their fellow travellers and hence attempting to restore the founding spirits of the Kuomintang. While "Purifying the Party" has been understood as the purge of Communists by Chiang Kai-shek's (蔣介石) military coup in 1927. This study has a different approach namely that the "Purifying Party" became rallying point within the Kuomintang Party from the beginning of the First Alliance between the Kuomintang and Communists in 1924, and it had persistently fought against the encroaching Communists within the party structure. Therfore, this study argue that there were ceaseless power struggles in the Kuomintang between the Alliance partners which consisted of the Communists and the Purifying Party movement that wished to drive the Communists out of the Party throughout the Alliance period from 1924 to 1927. The period which this study had proposed to cover includes from November, 1923 to April, 1927 in order to grasp the total picture of the movement of purification; and for the purpose of clarifying the evolution of the political struggles, the period was again divided into two sub-periods making Dr. Sun Yat-sen's (孫文) death on March, 1925 as dividing line. As for the first period, the reorganization of the Kuo-mintang, the impeachment of Communist party, and building political groups in the Peking area, etc, were considered as the major events. Alarmed by such onslaught of the Communists' strengths, the conservatives in the Party toot anti-Communist stand because they began to have acute sense of crisis that the Communists were expanding their strengths at the expense of the Kuomintang by taking advantage of the alliance between the two Parties. By the same token, as the clamor against the Communists spread nation-wide on the contrary to the established policy of the Party, the Central Executive Committee was called into emergency sessions to calm down and put an end to, If possible, the spreding anti-Communist movements. It was, however, during the second period that the nation-wide organizations had taken shape and then they had undertaken spirited campaigns against the Communists. "Tai Chi-tao Chu-i", (戴季陶主義), which claimed to be heir of "Sun Yat-sen Chu-i"(孫文主義) provided a kind of political legitimacy to "Purifying the Party" movement. Meanwhile, the "Shih-shan group" (西山會議派) split off from the main line of the Kuomintang and proclaimed its ultimate purpose as clearing the Communists of the Kuomintang, and thereby the newly emerging group confronted sqaurely with that Party center. The success of the Northern Expedition led by Chiang Kai-shek marked the culmination of power struggle between the left and right factions in the Party and also the end of the First Alliance between the two revolutionary groups. The Purifying Party group justified their political position with claims that the Soviet Russia was part of the imperialist powers that inimical to the Chineses interests, and that the Northern Expedition was aimed at destroying the Warlordism in China and, therfore, the Chinese Communists, who were sponsored by the Soviet Russia and had initially opposed to the Northern Expedition, were anti-revolutionary. Such was the logical basis upon which "Purifying the Party" faction laid claim on the Party leadership and also rejected "the New Three Principles of People"(新三民主義) advocated by the leftist elements in the Party. Whereupon, the Chiang group advanced "Tai Chi-tao Chu-i" as the sole legitimate ideology. This study may be conclude that the periode covering the First Alliance between the Kuomintang and Communists could be defined as never ending feud between the two alien elements. The far reaching influences of the Purifying Party movements within the Kuomintang had not only the impact of limitting the activities of Communists inside the Party but also helped to shake the very foundation of the alliance policy between the Kuomintang and Communists in China during this stage of history.
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