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여행정보센터 환경디자인 및 그 과정에 관한 연구

Title
여행정보센터 환경디자인 및 그 과정에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE ENVIRONMENTAL DESIGN AND ITS PROCESS OF A TOURIST INFORMATION CENTER
Authors
박선영
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
여행정보센터환경디자인건축조형실내전시공간
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Any interpretative language that tries to demonstrate the worth or merit of the tourism in contemporary society will be needless to emphasize the necessity of expected systematic activities of tourist information service, for you may be well known about it and also this is not of the immediate study relevance. Only should be pointed out here is that surprisingly most tourist companies of ours are, as of now, poorer dependent branches of certain unsystematic enterprise form lacking enough level of facilities or environmental conditions to meet the internationalized and liberalized society of today, and that there should be following serious endeavour to seek for some useful counter measures to answer the required ask. Anyway possible designing of an tourist information center of various compound functions and potential applicability has been conceived as to be not only quite beneficial to the foundation of a theoretical basic of an effective aesthetical formative language concerned about tourist information management but also none the less worthy of a careful examination in terms of an abundant utilization of the environmental design concepts. So,the study has tried to provide a model of it especially focusing on the integration of architectural modelling and interior environmental designing with interests chiefly in interior exhibition and sales space. A proper spatial program, in the first place, which has to be preconditioned for any architectural design and can satisfy the formative characteristics of an enterprise environment has been developed through a deep consideration upon such every issues as that of the requistes demanded at the architectural aspects and also by a series of analysis of the future. As for the formative characteristics of it, they were illuminated in such a way in which a coherent unique style of individuality can be expressed, as well as the common traits related to it, so as to be completely successful in making a full ues of the characteristics of a given collective housing area, the uniqueness of the complex, and the commercial operations or growth-directional nature unique to the said tourist information company. And next, the interior design was leaded to intergrate all the elements as a context of creative environmental image which can express an enterprise quite successfully in light of the increase of the benefits to the users and the reinforcement of the competitive power of the enterprise.;현대사회는 급속한 경제 발전으로 인한 소득의 증가와 노동시간의 단축으로 여가 및 여행이 보편화된 시대를 맞이하였다. 물질만능의 사회에서 여행은 인간성 회복, 내일에의 재생산 및 사회 연대감을 높인다는 점에서 그 필요성이 대두되고 있다. 따라서 새롭게 등장하는 정보의 시대환경 속에서 증가하고 있는 여행에의 관심을 충족시키기 위해 여행 업무를 대행하는 조직 및 기업활동이 크게 요구되고 있는 것이다. 이러한 필요성에 따라 연구자는 현시점에서 여행 관련 업무를 담당하는 여행사의 실태를 관찰하고 조사, 분석한 결과 다음과 같은 실정임을 확인하였다. 그 특징을 보면, - 서어비스업인 여행사는 여러 부문으로 이루어진 복합산업으로 스스로 독립적이지 못하고 영세하다. - 또한, 여행에 관련된 정보업무를 총괄하는 체계적인 기업형태가 없으며, - 시설, 환경적 여건이 국제화 수준에 미치지 못하고 있는 형편이다. 이와같이 개방화, 국제화 시대에 부응하여 성장하는 여행의 의의 증대와 함께 여행사 업무와 그 사회적 기능의 중대성을 감안하여 미래에 대처할 수 있는 방안이 모색되어야 하겠다. 이에 본 연구는 기업의 성격, 활동의 특성을 연구하고 여러 가지 복합기능을 가진 여행정보센터를 디자인하여 국제화 시대에 필요한 모형을 제시하며, 특히 실내전기, 판매공간을 중심으로 건축적 조형과 실내환경 디자인을 통합적으로 연구하고자 하였다. 우선 디자인에 전제되어야 하는 공간적 프로그램은 사회 변화에 따른 미래사회에 있을 수 있는 인간행동 변화의 새로운 패턴 및 생활양식을 예견하여 행동과학에 입각한 행태분석, 건축적 차원에서 요구되어지는 필요조건 등의 제반문제를 검토, 적정 프로그램을 작성하여 기업환경의 조형적 특징을 발전시켰다. 그 조형적 특징으로서는 단지의 성격 및 그 설정된 지역의 특수성과 여행사라는 기업활동 및 성장지향성을 내포할 수 있도록 감안하여 보편성과 고유한 특징이 표현되도록 고려하였다. 또한 실내디자인에 있어서는 이용자의 편익과 기업의 경쟁력 강화를 위해 모든 요소들이 독창적인 기업의 환경이미지로 통합시키고자 하였다. 이러한 본 연구의 의의를 종합하여 보면 다음과 같다. - 미래 세계에 대처한 그 운영, 성장 발전에 있어 여행사가 경영합리화를 위해서는 건축적 조형성 및 그 특징에 있어 고유한 스타일이 필수적으로 요구됨을 인지하고 개성을 부여하였다. - 또한, 시민과 이용자의 편익 활동에 요구되는 여러 기능을 감안하여 미적가치의 극대화, 질적수준 향상을 위해 통합개념으로 디자인을 하였다. - 통합개념으로 독창적 이미지를 갖게 되는 본 연구는 시스템, 행동과학, 경험미학적 관점에서 학제간의 관련성을 분석하고 종합의 단계를 거쳐 최종적으로 평가하였다. 이상에서와 같이 연구하고자 하는 여행정보센터 디자인은 환경적 관점에서 디자인개념의 다양한 적용의 장으로 활용되고 연구되어 사회, 문화적 차원으로까지 파급되는 효과를 지닌 미적조형언어로 표현되며, 디자인방법론을 통하여 학적체계화를 제시하였다.
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