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大韓帝國期 國民敎育會 硏究

Title
大韓帝國期 國民敎育會 硏究
Other Titles
(A) Study on the Educational Association of Korea During the Period of Korea Empire
Authors
申惠暻
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
대한제국기국민교육회국민계몽
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본논문은 구한말 최초의 교육구국단체인 국민교육회의 실체와 역사적 의의를 밝힘으로써 국권회복운동의 한 부분을 이루었던 교육구국단체에 대한 올바른 평가를 기대해보고자 한 것이다. 1904년 러일전쟁을 도발한 일제는 제국주의 열강의 비호아래 한국에 대한 식민지화 경영을 시도했다. 그리고 일제는 이러한 국권침탈에 대항하려는 한국인의 저항을 각종 軍令을 통한 집회, 결사의 탄압과 교육을 통한 동화정책을 동해 저지하고자 하였다. 그러나 일제의 이런 술책은 지식인들-개화운동가들에게 심각한 위기의식을 불러일으켰다. 그리하여 일제의 한국침탈이 노골화되기 시작한 1904년에 일제의 침탈에 대응하여 국민교육회가 설립되었다. 국민교육회는 '일반국민의 교육을 보급'하기위하여 1904년 8월 24일 非정치성을 표방하면서 교육단체로 설립되었다. 특히 非정치성을 표방한 것은 당시의 여건속에서 일제의 직접적인 탄압을 피해보고자 한것이었으나 일제는 국민교육회를 정치적인 단체로 규정하고 감시하였다. 이것은 국민교육회의 성원들의 성향때문이라 할 수 있다. 즉 국민교육회 회원들은 1897년 독립협회 이후, 각종 정치단체, 反日단체에서 활동해왔으며, 이런 활동들은 국민교육회 설립이후에도 계속되었던 것이다. 국민교육회는 국민교육의 보급이라는 활동목표에 따라 학교설립과 교과서 편찬을 주요활동방안으로 내세웠다. 이에 따라 일제의 식민지교육이 집중되고 있었던 보통학교의 중요성을 인식하여 보광학교(1905)와 한남학교(1906)을 설립하고 민족교육을 담당할 교사를 양성하기 위해 국민사범학교(1906)를 설립하기도 하였다. 국민교육회는 민족의식을 고양시키기위해 국사 교과서인 「대동역사략」과 국어교과서인 「초등소학」을 간행하였다(1906). 그리고 근대지식을 보급하기 위해 물리학, 박물학, 외국지리에 관한 교과서를 편찬하기도 하였다. 이외에도 국민교육회는 각종 강연회나 저술활동을 통한 對국민 계몽활동을 벌였다. 한편 국민교육회는 교육활동 이의에도 일제의 국권침탈에 대해서는 시위를 주도하는 등의 강경한 투쟁을 전개하였다. 이후 국민교육회는 일제의 탄압과 지역학회의 활성화등의 이유로 1907년 12월 흥사단에 그 사업을 인계하면서 해제되었다. 이같이 국민교육회는 짧은기간 활동했지만 1906년이후 지역학회의 모태가 되었을뿐 아니라 독립협회 이후 개화운동가들의 최대의 집결체이자 그 활동의 본거지 구실을 한 구국단체였다고 할 수 있다.;This study is to try to expect the right evaluation about the national salvation group through education which formed one part of campaign of restoration of sovereignty. by clarifying the entity of historical meaning of the Educational Association of korea which is the 1st national salvation group through education at the end of old Korea. In 1904, the imperialist Japan which provoked the Russia-Japan War started the colonization management under the protection of imperialist world power. And, the imperialist Japan tried to check the resistance of koreans who tried to oppose this spoliation of national sovereignty. through the oppression of congregation and "do-or-die" spirit by every kind of military command and through the assimilation policy by education. But, this artifice of the imperialist aroused the serious crisis consciousness to the intelligentsias-campaigners for enlightenment. Thus, in 1904 when the Korea spoliation of the imperialist Japan started to be undisguised, the Educational Association of Korea was founded. The Educational Association of Korea was founded as the education group, standing for the non-political nature on the 24th of August in 1904, so as to spread the education of genera1 people. Especially, the reason why it stood for the non-political nature is for escaping the direct oppression of the imperialist Japan in then given condition, but the imperialist Japan prescribed the Educational Association of korea as the political group and monitored it. It can be said that this is because of the propensity of the members of the Educational association of Korea. That is, the members of the National Association of Korea had acted in every kind of policy group and anti-Japanese groups after the Independence Club in 1897. and, these activitieis continued after the foundation of the Educational Association of Korea also. Educational Association of Korea stood for the school foundation and the textbook compilation as the main activity program, in accordance with the activity goal which is the spread of national education. In accordance with this, it founded Bokwang School(1905) and Hannam School(1906) by recognizing the importance of common school on which the colony education of the imperialist Japan was being concentrated, and it founded National Normal School(1906) for training the teachers who will take charge of the national education. The Educational Association of Korea published Daedong Yeoksaryak which is the national history textbook and Chodeungsohak which is the national language textbook, so as to enhance the national consciousness (1906). And, it compiled the textbooks about physics, natural history and foreign geography, so as to spread the modern knowledge. In addition to this, the Educational association of Korea conducted the illumination activity toward people through every kind of lecture meeting and writing activity. Besides, the Educational Association of korea unfolded the strong struggle like leading the demonstration about the spoliation of national sovereignty of imperialist Japan, in addition to education activity. After this, the Educational Association of Korea was dissolved, transferring the business to Heungsadan at December in 1907, due to tile oppression of the imperialist Japan and the activation of local academic society etc. It can be said that the Educational Association of Korea was the national salvation group not only which became the mother's womb of local academic academy after 1906 but also which played the role of the maximum assembly body of the enlightenment campaigners and of the headquarters of the activity after Independence Club.
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