View : 554 Download: 0

優秀兒 特性에 關한 一硏究

Title
優秀兒 特性에 關한 一硏究
Authors
朴元子.
Issue Date
1973
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
우수아학습흥미성격특성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究의 目的은 知的으로 優秀한 兒童이 學習興味 및 性格特性에 어떠한 特徵을 지니고 있는지를 알아내어 앞으로의 優秀兒 敎育에 있어서 그 發見 및 指導計劃에 도움을 주려는데 있다. 이 目的을 위하여 서울特別市內 9個 國民學校中에서 지능지수가 140以上인 優秀兒 158名을 標集하고 이와 비교하기 위하여 서울特別市內 2個 國民學校中에서 지능지수가 90~110인 平均兒 112名을 표집하여 學習興味檢査와 人性檢査를 실시하고 두 집단의 차이를 검증하여 다음과 같은 結果를 얻었다. 1. 學習興味 a. 文學에 대한 興味에 있어서 男子兒童의 경우는 優秀兒와 平均兒 사이에 意義있는 差異가 없었고, 女子兒童의 경우는 優秀兒가 平均兒보다 매우 강하였다. b. 科學에 대한 興味에 있어서 男子兒童과 女子兒童이 모두 優秀兒가 平均兒보다 강하였다. c. 社會에 대한 興味에 있어서 男子兒童과 女子兒童이 모두 優秀兒와 平均兒 사이에 意義있는 差異가 없었다. d. 美術에 대한 興味에 있어서 男子兒童과 女子兒童이 모두 優秀兒와 平均兒 사이에 意義있는 差異가 없었다. e. 音樂에 대한 興味에 있어서 男子兒童과 女子兒童이 모두 優秀兒와 平均兒 사이에 意義있는 差異가 없었다. f. 運動에 대한 興味에 있어서 男子兒童과 女子兒童이 모두 優秀兒와 平均兒 사이에 意義있는 差異가 없었다. g. 工作에 대한 興味에 있어서 男子兒童의 경우는 優秀兒가 平均兒보다 약하였고, 女子兒童의 경우는 優秀兒와 平均兒 사이에 意義있는 差異가 없었다. h. 家事에 대한 興味에 있어서 男子兒童의 경우는 優秀兒와 平均兒 사이에 意義있는 差異가 없었고, 女子兒童의 경우는 優秀兒가 平均兒보다 매우 약하였다. 2. 性格特性 a. 活動性에 있어서 男子兒童의 경우는 優秀兒와 平均兒보다 높았고, 女子兒童의 경우는 優秀兒와 平均兒사이에 意義있는 差異가 없었다. b. 支配性에 있어서 男子兒童과 女子兒童이 모두 優秀兒가 平均兒보다 높았다. c. 安定性에 있어서 男子兒童과 女子兒童이 모두 優秀兒와 平均兒 사이에 意義있는 差異가 없었다. d. 思慮性에 있어서 男子兒童과 女子兒童이 모두 優秀兒가 平均兒보다 높았다. e. 社會性에 있어서 男子兒童과 女子兒童이 모두 優秀兒와 平均兒 사이에 意義있는 差異가 없었다. f. 衝動性에 있어서 男子兒童과 女子兒童이 모두 優秀兒와 平均兒 사이에 意義있는 差異가 없었다.;The purpose of this study is to figure aunt what academic interests and personality traits a gifted child has in an attempt to contribute to the teaching plans and identification of the gifted. In order to fulfill this purpose, sample tests on Academic Interests and Personality has been conducted on the two groups, one consisted of 158 gifted children with their I.Q.s higher than 140 out of nine elementary schools in Seoul, and the other consisted of 112 average children with their I.Q.s between 90-110 out of two elementary schools in Seoul. And the following outcomes have been derived after verifying the difference. 1. Academic Interests. a. In Literary Interest, there was no significant difference between the gifted and the average in case of boys, and the gifted was stronger than the average in case of girls. b. In Scientific Interest, the gifted was stronger than the average in both sex. c. In Social Interest, there was no significant difference between the gifted and the average in both sex. d. In Artistic Ixterest, there was no significant difference between the gifted and the average in both sex. e. In Musical Interest, there was no significant difference between the gifted and the average in both sex. f. In Out-Door Interest, there was no significant difference between the gifted and the average in both sex. g. In Industrial Interest, the gifted was weaker than the average in case of boys, but there was no difference in case of girls. h. In Home-Economics Interest, there was no difference in case of boys, but the gifted was weaker than the average in case of girls. 2. Personality Traits. a. In General Activity, the gifted was higher than the average in case of boys, but there was no significant differenc e between the gifted and the average in case of girls. b. In Dominance, the gifted was higher than the average in both sex. c. In Emotional Stability, there was no significant difference between the gifted and the average in both sex. d. In Reflectiv : : iness, the gifted was higher than the average in both sex. e. In Sociability, there was no significant difference between the gifted and the average in both sex. f. In Impulsiveness, there was no diffe'rence between the gifted and the average in both sex.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE