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삶과 무대의 연극성에 근거한 내용과 형식의 일치

Title
삶과 무대의 연극성에 근거한 내용과 형식의 일치
Other Titles
(The) Unity of Contents and forms based on the Theatricality of life and the Theatricality of Theater : Six characters in search of an Author and Endgame
Authors
金宣英
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
무대연극성authorEndgame영어영문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Beckett에 대한 연구는 보통 실존주의 작가들과 연관지어져 내용적인 면에서 행해져 왔다. 그러나 Beckett와 실존주의 작가들 간에는 분명한 차이가 있다. 실존주의 작가들은 내용상으로는 인생의 부조리성을 다루면서도, 형식상으로는 매우 논리 정연한 방법을 사용함으로서 내용과 형식의 불일치와, 그들 이론의 모순을 보인다. 이에 반해서 Beckett는 내용상으로 인간 존재 양식의 부조리성과, 이 논문에서 고찰 하고자 하는 삶의 연극성을 다루면서, 동시에 형식상으로도 매우 비논리적이면서 놀이의 성격을 강하게 띠는 형태를 취함으로서 내용과 형식간의 일치를 보인다. 이렇게 Beckett가 그의 人生觀을 제시하는데 있어서 내용과 형식의 일치를 이루고, 사실 · 자연주의 극에서는 불가능한 파격적인 형식을 사용할 수 있었던 것은, 무대는 현실의 재현 장소가 아니라 연극 놀이가 행해지는 곳이라는 舞臺觀을 지니고 있었기 때문이다.Beckett는 이런 theatricality of theater를 인생의 연극성과 더불어 작품 속에서 제시하고자 하였으며, 이것을 제시하기 위해서 사용한 형식은 곧 인생의 연극성을 제시할 수 있는 형식이 되었기 때문에, Beckett는 이 두 가지 관점의 공통요소인 연극성에 기반을 두고 내용과 형식의 일치를 이룬 작품을 쓰게 된다. 이 같은 사실은 Beckett의 작품은 복합적이고 다중적인 측면에서 연구되어야 한다는 것과, 실존주의 작가들이 그에게 미친 영향은 한계가 있음을 알려준다. 그래서 이 논문에서는, 人生觀과 舞臺觀 그리고 이 두 내용을 하나의 형식과 일치시킨 기법에서도 유사성을 보임으로서, Beckett에게 보다 근본적인 영향을 끼치고, 그의 작품세계 연구를 위해서 필요한 작가는 Pirandello임을 살펴보고자 한다. 이 연구를 위해서 제 Ⅱ 장에서는 Pirandello의 six Characters in Search of an Author 와 Backett의 Endgame을 통해서 두 작가의 人生觀과 舞臺觀을 구체적으로 살펴보고, 두 작가가 이 두 관점에 있어서 근본적으로 유사성을 보이고 있음을 밝힌다. 그리고 제 Ⅲ 장에서는 두 작가가 위의 人生觀과 舞臺觀을 내용상으로만 제시 하고 있지 않고, 하나의 형식과 일치·통합시켜서 보여주고 있음을 밝힌다. 고찰 결과 본 논문은 Beckett에세 보다 직접적인 영향을 끼친 것은 실존주의 작가들이 아니라 Pirandello이며, 그의 창작 방법과 작품 세계에 대한 보다 풍부한 이해를 위해서는 Pirandello에 대한 선행적 이해가 필요하다는 결론을 내린다.;Studies on Beckett have been more commonly made in relation to the existential dramatists. There is, however, an important difference between Beckett and the existential dramatists. The existential dramatists, such as Sartre and Camus deal with the absurdity of the human condition as subject-matter, but they usually show the inconsistency of their theory by using the form of very lucid and logically constructed reasoning. In contrast to them, Beckett treats the absurdity of the human condition and the theatricality of life as subject-matter in a very illogical and fragmented form, thus accomplishing the unity of contents and forms. The reason Beckett could stage his works in such a revolutionary way as the dramatists of realism and naturalism have little imagined, is resulted from his viewpoint of theater that theater is not a place for representation of reality but a place for game playing. Beckett presents the theatricality of theater as well as the theatricality of life in contents, and unifies these two views into one form. This shows that Beckett's works must be studied in complex and multiple angles, and that the existential dramatists' influence on Beckett is very limited. This thesis, therefore, argues that it is not the existential dramatists but Pirandello who has more fundamental influence upon Beckett and in order to understand better Beckett's works, it is necessary to study Pirandello. In the second chapter, I examined the view of life and theater of these two writers through Pirandello's Six Characters in Search of an Author and Beckett's Endgame, and then pointed out the similarity between these two writers. In the third chapter, that Pirandello and Beckett use the same technique of unifying these two views into one form is discussed with the conclusion that Pirandello has more direct influence on Beckett rather than the existential dramatists, as has been generally claimed.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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