View : 633 Download: 0

발달적으로 적합한 유아교육 교수방법에 영향을 주는 요인 분석

Title
발달적으로 적합한 유아교육 교수방법에 영향을 주는 요인 분석
Other Titles
VARIABLES ANALYSIS EFFECTED ON DEVELOPMENTALLY APPROPRIATE EARLY CHILDHOOD INSTRUCTIONAL METHOD
Authors
박영미.
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아교육교수방법적합성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to investigate the variables which affect developmentally appropriate instructional method for 4-and 5-year-old children. This study is based on the NAEYC's Guidlines for developmentally appropriate practices for 4-and 5-year-old children. The assumption of the study is that instructional method is different according to class size, teacher-child ratio, teacher's scholarship and career, teacher's in-service training engagement frequency in the degree of developmental appropriateness. For the purpose the questions of the study are as follows: 1. Is there any significant difference in the degree of developmental apppropriateness in regard to Practice of instructional method according to class size? 2. Is there any significant difference in the degree of developmental apppropriateness in regard to Practice of instructional method according to teacher child ratio? 3. Is there any significant difference in the degree of developmental apppropriateness in regard to practice of instructional method according to teacher career? 4. Is there any significant difference in the degree of developmental apppropriateness in regard to practice of instructional method according to teacher scholarship? 5. Is there any significant difference in the degree of developmental apppropriateness in regard to practice of instructional method according to teacher's in-service traning engagement frequency? The subject of the study is 48 4-and 5-year-old classrooms of preschool and is random sampling each in university kindergartens, public kindergartens, private kindergartens, nursery school. Measure was used Hyson et.al's CPI to invastigate the degree of developmental appropriateness. Observation was done a class 3 hours 30 minute by rating scale and then, complete rating form after the observation. The datum were analyzed to comparable difference between group by One-way ANOVA. The result of this study are as follows: 1. In teacher scholarship, instructional method was significant difference and higher teacher scholarship is higher degree of developmental appropriateness. 2. In class size, teacher - child ratio, teacher career, teacher in-service traning prequency, instructional method showed any no significant difference in the degree of developmental appropriateness.;본 연구는 NAEYC에서 제시한 발달적으로 적합한 실제를 근거로 유아교육 교수방법이 학급크기, 교사:유아의 비율, 교사의 경력과 학력, 교사의 현직연수 참여횟수에 따라 발달적 적합성 정도에 있어서 유의한 차이가 있을 것으로 보고 4-5세유아의 발달적으로 적합한 교수방법에 영향을 주는 변인을 찾는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교육 교수방법의 실제는 발달적 적합성의 정도에 있어서 학급의 크기엔 따라 어떤 차이가 있는가? 2. 유아교육 교수방법의 실제는 발달적 적합성의 정도에 있어서 교사:유아의 비율에 따라 어떤 차이가 있는가? 3. 유아교육 교수방법의 실제는 발달적 적합성의 정도에 있어서 교사의 경력에 따라 어떤 차이가 있는가? 4. 유아교육 교수방법의 실제는 발달적 적합성의 정도에 있어서 교사의 학력에 따라 어떤 차이가 있는가? 5. 유아교육 교수방법의 실제는 발달적 척합성의 정도에 있어서 교사의 현직 연수 횟수에 따라 어떤 차이가 있는가? 연구대상은 서울시내에 있는 유아교육기관중 대학부속, 공립, 사립, 어린이집등에서 기관별로 나눈 뒤 각 지역별로 무작위 추출된 48개의 4-5 세아반을 관찰대상으로 하였다. 관찰도구는 CPI(Classroom Practice Inventory)를 이용했고 관찰은 연구자와 두명의 관찰자가 한 학급당 3시간 30분 이상씩 수업을 관찰한 후 평정척도에 의해 관찰지에 기록했다. 자료분석은 각 변인들의 집단간의 차이를 비교하기 위해 One-way F검증을 했다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 교사학력에 따른 교수방법의 실제는 발달적 적합성의 정도에 있어서 유의한 차이가(P<.01) 있었고 교사의 학력이 높을 수록 발달적으로 적합한 교수 방법이었다. 3. 학급 크기, 교사:유아 비율, 교사의 경력, 교사의 현직연수 횟수에 따른 교수방법의 실제는 발달적 적합성의 정도에 있어서 유의한 차이가 없었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE