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E. E. Cummings시에 나타난 초절주의적 비젼과 실험적 기법연구

Title
E. E. Cummings시에 나타난 초절주의적 비젼과 실험적 기법연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE TRANSCENDENTAL VISION AND THE EXPERIMENTAL TECHNIQUE IN E.E.CUMMINGS' POETRY
Authors
김희선
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Cummings초절주의초월
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
E. E. Cummings, an American poet, is one of the most innovative and controversial poets of the twentieth century. His characteristics in the technique are the typographical disarrangement, misposition of capital letters, irregularities of punctuation, and frequent lacuna within lines. His means, however, are appropriate as ways of creating the freshness and motion and vitality his vision calls for. His vision is the transcendental one- the triumph of feeling and intuition over reason, the exaltation of the individual over society, the impatience at any kind of restraint or bondage to custom, and the new and thrilling experience in nature. He predicates two realms of existence: an ordinary world of growth and decay in time and matter, and a true world of timeless and immeasurable absolutes. Cummings believes that the true world is outside of, above, and beyond the ordinary world of everyday perception. For him, it is the poet's function to decry the ordinary world and exalt the true. His transcendental vision is of a spiritual world, miracle, and mystery. He aims at the integration of the real and the ideal by love. The purpose of this thesis is to study on the transcendental vision and the experimental technique, and to do this, his poems are divided into three groups- nature poems, satires, and love poems. Cummings views nature as process, as dynamic, as organic, and as becoming. And he believes that the intuitive or imaginative faculty in man can perceive the dynamic nature directly. In defence of this vital quality of becoming, Cummings has had to evolve a manner of writing which would communicate concrete sensations and perceptions in all the immediacy with which they experienced. Cummings' satire is grounded on an absolute conviction in the dignity of man and freedom of the human will. For him, since the only moral goal in life is self-reliance, and individual integrity, he is an angry objector against the prosaic existence, what he calls un-ness. The targets of his satire are various-national affairs (War, politics,...), scientific commercialism, commercial scientism, and the conformists like "mostpeople" and "nonbeings". He violates the conventions of language as well. Finally, Cummings gives us the ultimate transcendental vision through love. He is successful in getting across his ideas of human salvation through love, by which to conquer the hostile, regimented, dehumanized power of highly technical industrialization. Growth and rebirth are the final answer to Cummings' search for identity: through love the self experiences "timelessness", contacts with the other, and realizes its potential for growth. The human being transcends his "real" nature and incorporates his "ideal" nature-becoming newly whole and finding new possibility of growth. Only in terms of "homogeneous duality" can Cummings' holism be fully understood: immediate reconciling of spirit and flesh, forever and now, heaven and earth. His transcendental vision is directed toward a state of unified awareness beyond, out-side of, and apart from such conflicts. In conclusion, Cummings is among the most serious of poets seeking the ultimate meaning of existence, seeking truth of truths through the magic manipulation of words.;E. E. Cummings는 가장 혁신적이며 빈번한 논쟁의 대상이 되어왔던 20세기 미국 시인들 중의 하나이다. 그의 시는 활자가 해체되고, 대문자가 엉뚱한 곳에 쓰이며, 구두점이 생략되는 등의 다양한 실험으로 특징지워진다. 그러나, 이러한 기법들은 그의 Vision이 요구하는 참신함과 생동감을 창조해내는 방법으로서 매우 기능적이다. 그의 시 전반에는 이성에 반대한 감정과 직관의 승리, 사회에 대항하는 개인정신의 고양, 관습과 속박으로부터의 탈피, 자연에 대한 경이적 환희 등, 초절주의적 비젼으로 충만되어 있다. 그는 존재의 영역을, 시간과 물질 속에서 성장하다 쇠퇴하는 일상세계와, 무시간적이며 측량할 수 없는 절대적 이상세계의 둘로 나누고, 진정한 이상세계는 일상적 현실계를 초월한다고 믿는다. 그는 일상세계를 비판하고, 이상세계를 찬양하는 것을 시인의 기능으로 삼으며, 이질적이며, 상반된 이 두 세계의 통합을 궁극적 비젼인 love를 통해 완성한다. 본 논문의 목적은 Cummings의 시를 주제, 유형 별로 nature poems, satires, love poems 로 나누어 그의 초절주의적 비젼을 중심으로 실험적 기법을 함께 고찰해 보는 것이다. Cummings는 자연 속에서 직관과 상상력을 통해 자연의 생동감을 직접적으로 인지할 수 있다고 믿고, 직접적인 감각을 그대로 전달하려는 시도로서 시의 시각 효과를 창출해 내었다. Cummings의 풍자는 인간의 존엄성과 자발적인 자유의지에 대한 확신에 근거를 둔 것이다. 그늘 자존과 자아통합을 자신의 도덕적 목적으로 삼았고, 그렇기 때문에 Un-ness로 표현되는 비존재의 삶을 사는 사람들에 대해 분노띈 풍자를 한다. 그의 풍자의 과녁은 국가의 분쟁, 상업주의, 과학주의, 그리고 'mostpeople'과 'nonbeings'로 나타나는 순응주의자 등, 아주 다양하다. 그는 또한 문법과, 관습의 이성에 대한 반발로써 언어를 자유자재로 분해하고 조합하였다. Cummings의 궁극적인 초절의 비젼은 '사랑'이다. 그것은 Un-ness의 세계에서의 비인간적인 힘에 대한 구원으로서 제시된다. 사랑을 통해 타아와 합일되고, 자아는 '무시간'을 경험하여 유한했던 현실의 자아가 종국에는 무한한 이상적 자아로 초월된다. 이때, 순간과 영원, 영과 육, 하늘과 땅의 통합된 인식으로 향하게 되는데, 바로 이러한 모든 갈등으로부터의 초월과 통합된 인식으로의 도달이 초절주의자인 Cummings의 비젼이 되는 것이다. 결론적으로, Cummings는 언어의 마법적 기술을 가지고, 순수 이상의 진리를 추구하며 존재의 궁극적인 의미를 찾고자한, 진지하고 심오한 태도의 시인이었다고 하겠다.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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