View : 20 Download: 0

再販賣價格維持行爲의 規制에 關한 硏究

Title
再販賣價格維持行爲의 規制에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study of the Prohibition of Resale Price Maintenance
Authors
孫一善
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
재판매가격유지행위규제재판행위소매업자
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
企業의 創意性을 조장하고 消費者를 保護하기 위해서 우리나라에서는 1981년부터 「獨占規制 및 公正去來에 關한 法律」을 制定하여 實施하고 있다. 이 法중에서 不公正去來行爲部門의 제7章에 再販賣價格維持行爲의 禁止에 關한 條項이 기재되어 있다. 再販賣價格維持行爲 (Resale Price Maintenance) 란 製造業者가 供給하는 商品의 각 段階別 價格을 미리 去來者들에게 指定해 주고 이 價格을 준수하도록 强制的인 行動을 取하는 行爲이다. 本 硏究의 目的은 再販賣價格維持의 規制가 價格, 서어비스, 大型 小賣店의 數에 미친 效果를, 小賣業者를 對象으로 分析해 보고자 하는 것이다. 本 硏究의 章別 內容을 개관하면, Ⅰ章 序論은 硏究의 目的·方法을 쓰고, Ⅱ章은 理論的인 背景으로서 再販行爲의 意義·性質 ·各國의 事例, 再販行爲의 必要性과 間題點 및 效果, Ⅲ章은 앞의 理論을 토대로 設定된 硏究 模型과 假說이며 Ⅳ章은 위 假說에 대한 檢證, 그리고 V章은 結論과 改善策이 그 主要內容이다. 이러한 目的을 위하여, 化粧品과 食品을 設定, 化粧品에서는 現在 再販行爲가 認定되는 스킨로션과 禁止된 ??스틱을, 그리고 食品에서는 製品差別化가 된 치약, 마요네즈, 식용유를 大型小賣店과 小規模小賣店을 中心으로 소매업체 160개를 조사하였다. 調査된 說問紙는 각 변수에 따른 분포를 알기 위하여 돗수분포표를 구했고 t-test를 통해 아래의 結果를 얻었다. 첫째, 再販行爲의 規制 以後 大型小賣店의 數가 급증하였다. 둘째, 권장소비자가격 표시 여부에 따른 價格差異는 食品店에서는 表示가 없는 것이 비쌌고 슈퍼마?에서는 表示가 있는 것이 비쌌다. 價格安定度에서는 권장가 표시가 없는 것보다 표시가 있는 것이 오히려 분산 정도가 컸다. 세째, 再販行爲 禁止로 인한 價格變化는 전혀 없는 것으로 나타났다. 네째, 再販行爲의 禁止後에도 非價格競爭 要素인 서어비스 活動에는 變化가 없었다. 이와같이 再販行爲의 效果가 제대로 나타나지 않은 것은 小賣業者들이 再販行爲의 規制를 잘 모르고 있으며 실제적으로 再販行爲가 많이 실시되고 있는것 때문으로 생각된다. 따라서 앞으로 적극적인 再販行爲에 對한 홍보활동이 요구된다. 그리고 권장가격의 실시는 소매업자들에게 再販價와 같은 의미를 주어 창의성을 저해하므로 권장가격을 없애도록 하며, 소매업자들의 영세적이고 비독립적인 유통경로의 위치에서 독립성을 확보하도록 하는 정책이 책정되어야겠다. 뿐만 아니라 品質이나 서어비스 등의 비가격측면에서도 消費者 保護를 위한 적절한 조치가 강구되어야 할 것이다.;Our country enforced "Monopoly regulation and Fair Trade Act from 1981, so as to protect consumers and promote the creativity of the enterprises. In this law, the prohibition of Resale Price Maintenance is prescribed at the section 7 of the Antitrust practces. Resale Price Maintenance is the practice whereby those who supply foods to traders lay down the prices to be charged on resale and take action to see that these prices are complied with. The objectives of this study are to inquire into the meaning and the characteristics of the resale price maintenance and anal analyse the effects that the prohibition of resale price maintenance had on the retailers' activities. At the introduction of the section Ⅰ, I comment the propose and method of this research. At the section Ⅱ, which explains the theoretical background, Ⅰ inquire into the meaning and the characteristics of the resale price maintenance, the examples of the foreign countries, and the necessities, problems and effects of resale price maintenance. At the section Ⅲ, I set up the research model and the hypothesis on the basis of the theories presented at the previous section. At the section Ⅳ, I will test the established hypothesis and bring to a conclusion which suggests some improvements at the section Ⅴ. For this purpose, I distributed the questionnaires to the retailers of some cosmetics and foods, and also interviewed them if necessary. The consequences are as follows ; * First : Owing to the restriction of resale price maintenance, large retail store increased in number greatly before the restriction. * Second : The item without the tag of "recommended retail price" is more high-priced than the item with it, at the small grocery store. However the item with it is more high-priced, at the supermarket. And the item with tag of recommended price has a larger variance of the price than without it. * Third : The change of price cannot of be seen after the restriction of resale price maintenance. * Fourth : After the restriction, the service activity that is the non-price competition factor remained unchanged, too. The above results reveal that the restriction, of resale price maintenance has not brought and effect yet. The reason for this is that the retailers were ignornant that the enforcement of the restriction of resale price maintenance was being put into operation in many places even after the restriction. Accordingly, the public campaign for the restriction of resale price maintenance should be continued. And there is another problem that resale price maintenance is being conducted in the name of recommended price. This problem takes place because the retailers are subject to the manufacturers. So, it will be desirable to make retail stores independent from the manufacturers increase in number. In addition to this policy, the actions to protect the small scale-retail stores will have to be taken.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE