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우리나라 消費財業體의 마아케팅 調査活動에 관한 硏究

Title
우리나라 消費財業體의 마아케팅 調査活動에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study of Marketing Research of the Korean Consumer Goods Firms
Authors
金慶淑.
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
마케팅조사마아케팅경영자경영학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Today, the industry is influenced by uncontrollable factors from environment. In implementing the successful marketing progromming and strategy, marketing managers need the information from the marketplace. Then, marketing research plays an important role as a communication link that industry connects with environment. Accordingly, this study investigates How marketing research has become important and how it is practiced, and what the factors are affecting marketing research. For this purpose, the literature investigation was used for the theoretical study, and the questionnaires and interviews for the empircal study. After these, the working hypotheses was performed. The statistical method for the hypotheses test was composed of percentiles, x^(2)-test and t-test. The results of the study are as follows. First, marketing research activity has increased rapidly in recent years. Second, marketing research is active in the manufacture of nondurable consumer goods. Third, marketing research is active in large industrial firms. Fourth, marketing research is active in the firms that frequently develop new products. But, marketing research is not active in the firms where management recognizes the importance of marketing research. It is suggested that management does not use it positively in their decision-marketing. Firms must support organizationally, and budget realistically marketing research in order that it may contribute substantively to marketing decisions.;오늘날 企業은 統制할 수 없는 外部環境에 의하여 많은 影響을 받는다. 그러므로 기업이 마아케팅計劃과 戰略을 成功的으로 遂行하기 위해서는 外部環境에 대한 情報가 절대로 必要하다. 이에 마아케팅調査는 환경과의 連結通路로서 기업에 情報를 提供하여 주는 중요한 役割을 한다. 따라서 본 연구에서는 우리나라 기업이 그들의 마아케팅 意思決定에 있어 얼마나 마아케팅調査의 중요성을 인식하여 實行하고 있는가의 實態를 調査하여 보고 또한, 마아케팅調査에 영향을 미치는 企業과 市場의 特徵을 살펴보고자 한다. 본 硏究를 위한 調査方法에 있어서는 理論的 硏究를 위하여 文獻硏究를 하는 한편, 實證的 硏究를 위하여 設問紙調査와 面談을 실시하였다. 設定된 假說을 檢證하기 위한 통계처리방법은 백분율표와 SPSS를 이용한 X^(2) 檢證과 t檢證을 하였다. 調査結果 발견된 주요내용은 다음과 같다. 첫째, 마아케팅調査活動이 근래에 많이 활발하여졌다. 둘째, 마아케팅調査活動은 耐久消費財業種보다는 非耐久消費財業種에서 더 활발하다. 세째, 마아케팅調査活動은 기업의 規模가 큰 企業에서 더 활발하다. 네째, 마아케팅調査活動은 新製品活動이 활발한 企業에서 더 활발하다. 이와 같이, 우리나라의 마아케팅調査活動은 最近에 급격히 활발해졌으며 주로 非耐久消費財業種과 大企業, 新製品活動이 활발한 기업에서 활발했다. 그러나 經營者가 마아케팅조사의 重要性을 認識하고 있는 企業에서는 마아케팅조사활동이 활발하지 않았다. 이는 경영자의 인식이 組織에 의해서 제대로 뒷받침되지 못하고 있는 것으로 해석된다. 마아케팅調査가 經營者의 意思決定에 實質的인 寄與를 하기 위해서는 企業이 마아케팅調査를 조직적으로 뒷받침하고 豫算을 現實化하여야 하겠다.
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일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
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